Andet multimedie
bentjuul 3670
Pixel = mm. ?
Fra : Peter

Dato : 31-08-10 10:37

Hej NG!

22 x 22 px. - Hvad er det i mm. ?

Kan man undgå en forringelse af en tegning/pictogram når størrelsen
formindskes. Skråflader (taget på huset) bliver "hakket". Er det p.g.a. man
vælger pixel frem for mm. ?
Hvad kan jeg gøre for at få det pænt ?

hilsen
Peter

Fra : Max

Dato : 31-08-10 11:52

Hej Peter

> 22 x 22 px. - Hvad er det i mm. ?

Man kan ikke lave det regnestykke. Pixel er et
mål for antal af punkter på en skærm og det
variere jo alt afhængig af skærmstørrelse og
type.

http://da.wikipedia.org/wiki/Pixel

> Hvad kan jeg gøre for at få det pænt ?

Ikke ret meget, billeder i den størrelse vil naturligt
have en meget lav opløsning.

Max

Fra : emjeppesen

Dato : 31-08-10 13:09

Max skrev:

>Ikke ret meget, billeder i den størrelse vil naturligt
>have en meget lav opløsning.

Sikke noget at lukke ud
32x32 pixel har en opløsning på 32x32 pixel

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : Max

Dato : 31-08-10 15:41

Hej emj

> Sikke noget at lukke ud
> 32x32 pixel har en opløsning på 32x32 pixel

Nu var det 22x22 pixel, men du har ret.
Ordvalget var ikke heldigt.

Max

Fra : Erik Olsen

Dato : 31-08-10 16:52

Max wrote:
> Hej emj

> Nu var det 22x22 pixel, men du har ret.
> Ordvalget var ikke heldigt.

Det kan være svært at forklare for en (tilsyneladende) newbie når man
selv har det på rygraden, men emj må da godt give sit bud.

Jeg oplever spørgsmålet om pixels (dots) kontra størrelse i mm (eller
anden længdeenhed) primært på to måder:

1. Billeder som skal vises på en skærm (f. eks. på en webside):
Det afhænger af skærmen hvor meget et givet billede fylder. Min skærm er
en Dell 2709W, den har en "dot pitch" på 0,303 mm (det er så meget en
pixel (dot) fylder på min skærm. Det betyder at dit billede på 22x22
pixels fylder 6,67x6,67 mm på min skærm hvis det vises "pixel for pixel"
på skærmen. Omregnes det til dpi (dots per inch) eller pixels pr. tomme
(engelsk), bliver det 25,4/0,303 = 84 dpi (pixels pr. tomme).

2. Billeder eller tegninger som skal printes:
Her vælger man normalt papirformat og opløsning inden man tilpasser
billedet. Hvis jeg vil have billedet i A4-tværformat (landscape) *) og
opløsningen skal være 300 dpi (dots per inch), vil biilledets højde
blive 210 mm/25,4 mm/inch*300 dpi = 2480 dots og bredden 297 mm/25,4
mm/inch*300 dpi = 3508 dots.
*) papirformat 210 x 297 mm, 1 inch (engelsk tomme) = 25,4 mm

Der er lidt forskel om man taler om pixels eller dots, men det er jeg
aldrig blevet helt klog på.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : emjeppesen

Dato : 31-08-10 17:40

Erik Olsen skrev:

>Det kan være svært at forklare for en (tilsyneladende) newbie når man
>selv har det på rygraden, men emj må da godt give sit bud.

En pixel er en pixel er en pixel.
Hvilken størrelse en pixel har afhænger af skærmopløsning, men uanset
hvilke krumspring, du laver, så er opløsningen 22pixels x 22 pixels på
det ikon, som spørgeren vil lave.
Ingen vil sætte sig til at bruge længdeenheder på et billede, som skal
bruges på en skærm.

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 31-08-10 18:02

emjeppesen wrote:

> En pixel er en pixel er en pixel.

Det kan vi godt blive enige om.

> Hvilken størrelse en pixel har afhænger af skærmopløsning, men uanset

Hvilket vi også kan blive enige om.

> hvilke krumspring, du laver, så er opløsningen 22pixels x 22 pixels på
> det ikon, som spørgeren vil lave.

22 pixels x 22 pixels er billedets størrelse målt i pixels. Opløsning er
defineret anderledes.

> Ingen vil sætte sig til at bruge længdeenheder på et billede, som skal
> bruges på en skærm.

Øh, nå, OK.

Jamen, jeg er sikkert også underlig, for netop det har jeg haft brug for
og derfor undersøgt.

Fra : emjeppesen

Dato : 31-08-10 22:25

Erik Olsen skrev:

>22 pixels x 22 pixels er billedets størrelse målt i pixels. Opløsning er
>defineret anderledes.

På en skærm, udtrykkes opløsningen i PPI (pixel pr. inch)
På print, udtrykkes opløsningen som DPI (dots pr. inch)

>Øh, nå, OK.
>
>Jamen, jeg er sikkert også underlig, for netop det har jeg haft brug for
>og derfor undersøgt.

Jeg kan godt se, at du har fundet nogle formler frem, men dit
lighedstegn mellem PPI og DPI er ikke korrekt.
Pixel pr tomme er ikke det samme som Dots pr. tomme.
Der er ingen Dots på en skærm.
Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : emjeppesen

Dato : 31-08-10 22:31

emjeppesen skrev:

>På en skærm, udtrykkes opløsningen i PPI (pixel pr. inch)
>På print, udtrykkes opløsningen som DPI (dots pr. inch)

Se disse to link:
http://da.wikipedia.org/wiki/Ppi
http://da.wikipedia.org/wiki/Dpi

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-09-10 07:18

emjeppesen wrote:

> Se disse to link:
> http://da.wikipedia.org/wiki/Ppi
> http://da.wikipedia.org/wiki/Dpi

Har du selv læst dem?

Fra : emjeppesen

Dato : 01-09-10 07:56

Erik Olsen skrev:

>Har du selv læst dem?

Naturligvis.
De skriver i øvrigt også
"Dpi bliver ofte fejlagtigt brugt om billedsopløsning. Et billeds
opløsning angives korrekt som ppi"

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-09-10 07:15

emjeppesen wrote:

> Pixel pr tomme er ikke det samme som Dots pr. tomme.
> Der er ingen Dots på en skærm.

Åh, javel. Hvorfor angiver skærmleverandørerne så "dot pitch" for
skærme?

Fra : emjeppesen

Dato : 01-09-10 07:54

Erik Olsen skrev:

>Åh, javel. Hvorfor angiver skærmleverandørerne så "dot pitch" for
>skærme?

Fordi de er nogle klovne.

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 01-09-10 08:21

Erik Olsen <erik.olsen@ishoejby.dk> wrote:

> Åh, javel. Hvorfor angiver skærmleverandørerne så "dot pitch" for
> skærme?

Hov, hov....nu blander du noget andet ind i debatten.

<http://en.wikipedia.org/wiki/Dot_pitch>, som intet har med hverken dpi
eller ppi at gøre.

M.

Fra : Erik Olsen

Dato : 01-09-10 16:32

Morten Lind wrote:

> Hov, hov....nu blander du noget andet ind i debatten.

Den aktuelle del af diskussionen var om det hedder dot eller pixel
(eller var det omvendt?).

Fra : Rado

Dato : 01-09-10 19:07

On Tue, 31 Aug 2010 23:24:35 +0200, emjeppesen <emj@> wrote:

>På en skærm, udtrykkes opløsningen i PPI (pixel pr. inch)
>På print, udtrykkes opløsningen som DPI (dots pr. inch)

Hvilket i praksis er det samme, nemlig antal farvepunkter pr inch.

--
Rado

We're all biased. The question is however whether we're
biased in the right or in the wrong direction...

Fra : emjeppesen

Dato : 01-09-10 22:10

Rado skrev:

>Hvilket i praksis er det samme, nemlig antal farvepunkter pr inch.

Det er noget notorisk vrøvl.
DPI er et mål for printerens massefylde (f.eks blæk dråben) placering.

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : Max

Dato : 01-09-10 22:34

Hej emj

> DPI er et mål for printerens massefylde (f.eks blæk dråben) placering.

Det rigtige udtryk for printeropløsning er vel LPI, det mål
fortæller jo noget om printerens formåen.

Max

Fra : Rado

Dato : 01-09-10 23:00

On Wed, 1 Sep 2010 23:34:07 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej emj

>Det rigtige udtryk for printeropløsning er vel LPI, det mål
>fortæller jo noget om printerens formåen.

Det var også for at provokere lidt jeg skrev det jeg skrev, for jeg
synes også DPI er ulogisk defineret, hvis der i realiteten er 4 gange
så mange dots pr inch som tallet angiver.