Andet multimedie
bentjuul 3670
Tekst i PS
Fra : Ukendt

Dato : 23-08-10 19:26

Jeg sidder her med PhotoShop CS2 og undrer mig lidt over udskrift på printer
af bogstaver. De er list takkede i kanten. Jeg har brugt Smooth indstilling
til alle bogstaver, da det ser bedst ud på skærmen, men er det bedre at
bruge fx. Crisp til bogstaver der skal udskrives?

MVH
Ole

Fra : Max

Dato : 23-08-10 20:05

Hej Ole

> skærmen, men er det bedre at bruge fx. Crisp til bogstaver der skal
> udskrives?

Undskyld at jeg spørger, men hvorfor prøver du ikke bare ?

Max

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-10 17:29

Max wrote:
> Undskyld at jeg spørger, men hvorfor prøver du ikke bare ?

Fordi mit fotopapir er dyrt. 20 ark for 100 kr. På alm. kopipapir ser man
ikke detaljerne.
Men jeg ville gerne vide det generelt.

MVH
Ole

Fra : Max

Dato : 25-08-10 18:49

Hej Ole

> Fordi mit fotopapir er dyrt. 20 ark for 100 kr. På alm. kopipapir ser
> man ikke detaljerne.

Hvis en femmer afholder dig fra forsøget, ja så kan du sende mig
din adresse, så skal jeg sende dig noget fotopapir.

Max

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 26-08-10 15:08

Efter mange tanker skrev Max:
> Hej Ole

> Hvis en femmer afholder dig fra forsøget, ja så kan du sende mig
> din adresse, så skal jeg sende dig noget fotopapir.

Også en stak denne vej

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : steen

Dato : 30-08-10 17:46

Brian Vestergaard wrote:

> Også en stak denne vej

Hvis han skal printe 20 ark før han har afprøvet funktionerne og brugt en
masse dyr blæk, så forstår jeg sgu godt at manden spørger herinde. Det kunne
jo være at nogen vidste noget om emnet.

Sender I også blækpatroner til ham så?
Jøsses.

Fra : Max

Dato : 30-08-10 18:48

Hej steen

> Jøsses.

Og din forargelse hjælper slet ingen.

Max

Fra : Arne Feldborg

Dato : 30-08-10 20:22

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev Wed, 25 Aug 2010 19:48:31
+0200

>Hvis en femmer afholder dig fra forsøget, ja så kan du sende mig
>din adresse, så skal jeg sende dig noget fotopapir.

Der er vel da ikke noget galt i, at han spørger om andre har erfaring
med lige netop den problemstilling, før han selv kaster sig ud i et
antal forsøg.

Fra : Max

Dato : 30-08-10 23:08

Hej Arne

> Der er vel da ikke noget galt i, at han spørger om andre har erfaring
> med lige netop den problemstilling, før han selv kaster sig ud i et
> antal forsøg.

Andres erfaringer siger jo netop at det løses
ved forsøg, og det er da nemt.

Max

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 26-08-10 15:08

Ole Sørensen forklarede den 24-08-2010:

> Fordi mit fotopapir er dyrt. 20 ark for 100 kr. På alm. kopipapir ser man
> ikke detaljerne.
> Men jeg ville gerne vide det generelt.

Du sætter ikke din tid til ret mange kroner, jeg mener fem kroner frem
for først at skrive på usenet, vente på svar, svare igen osv.

--
Venligst / regards
Brian Vestergaard (2620)

Fra : Asboe

Dato : 27-08-10 01:02

Ole Sørensen skrev i <4c72bd4a$0$274$14726298@news.sunsite.dk>:

Sådan lidt generelt: Photoshops tekstværktøj arbejder ikke i vektorer,
derfor den ikke helt rene kant. Du kan hæve opløsningen (Flere pixels)
og derved minimere den takkede kant.

Du bliver nød til at eksperimentere dig frem, da de forskellige
kombinationer af printer, papir, farve og opløsning ikke går hånd i
hånd.

--
Hilsen Asboe
Navnet i e-mail adressen er spejlvendt!

Fra : Kurt Brixen

Dato : 30-08-10 18:33

On 2010-08-27 02:01:52 +0200, Asboe said:

> [...]
>
> Sådan lidt generelt: Photoshops tekstværktøj arbejder ikke i vektorer,
> derfor den ikke helt rene kant. Du kan hæve opløsningen (Flere pixels)

Jo, det arbejder i vektorer. Og virker bedst med postscript printere.

Men alle vektorer skal laves om til bitmap for at printes, det kan så
foregå i photoshop eller i printeren.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Asboe

Dato : 31-08-10 22:04

Kurt Brixen skrev i <2010083019323186081-kbrixen@gmailinvalid>:

>Jo, det arbejder i vektorer. Og virker bedst med postscript printere.

Jeg vil mene du har ret, hvis vi f.eks. snakker Adobe Illustator.
Tager man den samme font og sammenligner i Photoshop og illustator, så
vil print fra illustator have en meget pænere kant, især print fra en
postscript printer.

Tekstværktøjet i Photoshop har en vektorligende måde at arbejde på, så
teksten på skærmen som regel har pæne kanter, men i bund og grund er
det pixel, og det er det man skal forholde sig til ved print.

Prøv at zoome ind på en tekst i Photoshop, og du vil se at kanten er
pixeleret.

I praksis skal opløsningen være en del højere end ved 'normale'
fotografier, når det skal printes - selvom det på skærmen kan det se
pænt ud i en 'normal' opløsning.

Noget andet kan være selve fonten . ikke alle fonte egner sig til
print fra Photoshop.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 01-09-10 08:36

On 2010-08-31 23:03:40 +0200, Asboe said:

> [...]
> Tager man den samme font og sammenligner i Photoshop og illustator, så
> vil print fra illustator have en meget pænere kant, især print fra en

Prøv at gemme et billede med tekst som Photoshop EPS, så er en af
mulighederne at man kan sætte hak ved "Include vector data".
Så længe man holder billedet i PostScript, beholder man vektorerne.
Dvs. EPS og PDF.

Jeg prøvede lige at sætte en 12 punkts skrift ind i et billede - gemme
som Photoshop PDF - og det er knivskarpt i kanterne selv når
bogstaverne er forstørret til 10 cm i højden.

> [...]
> det pixel, og det er det man skal forholde sig til ved print.
>
> Prøv at zoome ind på en tekst i Photoshop, og du vil se at kanten er

Ja, når man ser teksten i Photoshop bliver den pixeleret.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Asboe

Dato : 01-09-10 15:13

Kurt Brixen skrev i <2010090109362235638-kbrixen@gmailinvalid>:
> [...]
>som Photoshop PDF - og det er knivskarpt i kanterne selv når
>bogstaverne er forstørret til 10 cm i højden.

Du har ganske ret.
Path, Shape og text er alle værktøjer i Photoshop, der bruger
vektorer. De egenskaber kan overføres til f.eks. Illustrator, Acrobat
og Indesign.

Men så snart du printer det i Photoshop har vi med pixelgrafik at
gøre, som Ole Sørensens spørgsmålet gik på.