Hjælp til tydning af Kalvehave, Pr
Fra : Jens N. Jensen

Dato : 23-08-10 03:57

Kan en venlig sjæl hjælpe mig videre med nr. 17 på venstre side. Jeg
læse følgende:
Dom 12 p Trinit: Copulerede Morten Gerts[en] Huusmand i Langebeck
17 og Sisel [??] Peder Christen, [???] samme [???]

Problemerne er det tegn, der er skrevet efter Sisel. Jeg regner
med at det er en anden form for at skrive Sisel Pedersdatter, men
jeg kan jo tro så meget. Og hvorfor blot Peder Christen (hvis der nu
står sådan). Bliver han snydt for sin "sen" efter Christen og hvis ja
hvorfor? Og naturligvis er jeg interesseret i at vide hvad de sidste
tre ord er om, af hvilke jeg kun kan læse "samme".
De bliver skrevet ved hver vielse, men det har desværre ikke hjulpet med
at kunne læse det.

Med venlig hilsen

Jens N. Jensen

Fra : baskholm

Dato : 23-08-10 01:59

On 23 Aug., 04:56, "Jens N. Jensen" <dd...@jens-n-jensen.net> wrote:
> [...]
> Dom 12 p Trinit:  Copulerede Morten Gerts[en] Huusmand i Langebeck
>       17           og Sisel [??] Peder Christen, [???] samme [???]

Så vidt jeg læser det står der netop ikke Gertsen.
Efter Sidsel står der noget der kan tydes som "sl" (salig) Peder ??
samme sted

Efter bedste overbevisning

Børge

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-08-10 09:44

"Jens N. Jensen" <dd1zz@jens-n-jensen.net> skrev Mon, 23 Aug 2010
04:56:46 +0200

>Kan en venlig sjæl hjælpe mig videre med nr. 17 på venstre side. Jeg

Jeg læser:
Copulerede Morten Gerts. Husmand i Langebeck
og Sissel, Sl. Peder Christen(s), viet samme Steds.

Om den afdøde tidligere ægtemand så hedder Peder Christen Eetellerandet
eller om han hedder Peder Christensen kan man ikke se ud af det
foreliggende.

Det første bogstav i mandens efternavn minder en del om et "Ch", men
navnet Gert ses flere steder på de nærliggende sider skrevet på samme
måde.

På den foregående side omtales en Sl. Gert Mortensen, måske gommens far.

Fra : Arne Nielsen

Dato : 23-08-10 10:39

Den 23-08-2010 10:44, Arne Feldborg skrev:
> [...]
>
> På den foregående side omtales en Sl. Gert Mortensen, måske gommens far.

Copulerede Morten Gerts, Husmand i Langebeck
oc Sissel, Sl. Peder Christensens, sammesteds.

oc = og, Sl. = salig

Arne

--
E-mail: Fjern 0 i adresse ved direkte svar.
Hjemmeside/homepage: http://www.parken52.dk/

Fra : Jens N. Jensen

Dato : 23-08-10 12:34

Am 23.08.2010 11:39, schrieb Arne Nielsen:

> Copulerede Morten Gerts, Husmand i Langebeck
> oc Sissel, Sl. Peder Christensens, sammesteds.
>
> oc = og, Sl. = salig
>
> Arne

Jeg takker for sagkyndig hjælp. I er fantastiske!
Og Ja, Gert Mortensen (omkring 1658-1711) er gommens far.

Med venlig hilsen

Jens N. Jensen

Fra : Jens N. Jensen

Dato : 23-08-10 12:52

> Copulerede Morten Gerts, Husmand i Langebeck
> oc Sissel, Sl. Peder Christensens, sammesteds.
>
> oc = og, Sl. = salig
>
> Arne

Jeg takker mange gange. I er simpelhen fantastiske.
Og ja, Gert Mortensen (-1711) er gommens far.

Med venlig hilsen

Jens N. Jensen