Internetradio via trådløs router
Fra : Jesper

Dato : 18-08-10 14:38

Hej.

Jeg har netop købt og installeret en internetradio af mærket Pinell.

Det fungerer fint, men er nu blevet i tvivl om forbindelsen er med eller
uden min normale kode til routeren - ved godt at det sikkert lyder
mærkeligt nu det fungerer.

Men der var problemer i starten med selve opsætningen, hvor radionen
ikke ville acceptere min kode, men efter at have prøvet en masse, så
ville radioen pludseligt godt logge på mit trådløse net. Muligvis har
jeg et sted i radioopsætningen markeret, at der ikke skal bruges kode....

Mit overordnet spørgsmål er nu, at hvis vi antager, at radioen kører
UDEN min kode, man en ondsindet så få adgang til mit trådløse net via
radioen med sin pc?

mvh

Jesper

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-08-10 15:31

Jesper wrote:

> Mit overordnet spørgsmål er nu, at hvis vi antager, at radioen kører
> UDEN min kode, man en ondsindet så få adgang til mit trådløse net via
> radioen med sin pc?

Det er din trådløse router som bestemmer om klienterne, herunder din
internetradio, skal bruge kode. Hvis dit trådløse netværk har kode (husk
WPA2/AES med en tilpas lang kode), og hvis din radio forbinder til et
trådløst netværk uden kode, er det ikke dit netværk.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper

Dato : 19-08-10 17:25

Den 18-08-2010 16:31, Jesper Lund skrev:

> [...]
> WPA2/AES med en tilpas lang kode), og hvis din radio forbinder til et
> trådløst netværk uden kode, er det ikke dit netværk.

Hej Jesper.

Tak for dit svar - er dog stadig i tvivl om jeg er på med kode fra
radioen. Er dog sikker på, at det er mit netværk radioen er koblet op
på, da jeg kan se den i min netværk på computerne.

Jeg prøvede i første omgang at kode koden ind i radioen, men fik besked
om at der ikke kunne etableres forbindelse. Men ikke at jeg fik at vide
at koden var forkert - hvilket jeg nu også er sikker på, at den ikke
var..... Da jeg så lidt senere igen forsøgte at fo forbindelse mellem
netværk og radioen, så virkede det. Men jeg havde ikke kodet min kode
ind igen - så radioen må vel så have husket koden....

NÃ¥ men koden er sikkert brugt...smil.

Min router er sat op til at der skal kode (WPA2/AES) - og koden er på
over 10 karakterer...smil.

(SÅ lige et privat spørgsmål: Er din far revisor og bor i den sydlige
ende af landet?).

mvh

Jesper

Fra : Ole C

Dato : 19-08-10 20:58

Jesper skrev blandt andet:

> Er dog sikker på, at det er mit netværk radioen er koblet op
> på, da jeg kan se den i min netværk på computerne.

(klip)

> Min router er sat op til at der skal kode (WPA2/AES) - og koden er på
> over 10 karakterer...smil.

Hvis du er helt sikker på at radioen går på nettet via din router, så kan du
roligt regne med at den er blevet udstyret med den rette kode og indstillet
til den rette krypteringsform.
Ellers ville routerens kryptering ikke være meget værd, vel?

En kode på 10 karakterer er i øvrigt i underkanten. Brug alle pladser - som
regel 63....

--
vh
Ole C