CSS: Flere varianter af samme selector + d~
Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-08-10 06:14

1. Jeg har en standarddefinition i CSS af <f1>, <f2> o.s.v., men vil gerne
have muligheden for at bruge en h1 med f.eks. rød skrift. Hvordan gør jeg
det?

2. Jeg er kommet helt ud af træning, men er igang med at fejlrette nogle
gamle sider. I mit stilark har jeg bl.a.:

..fed
og
span.fed

Der er bestemt ingen garanti for at korrekt eller meningsfyldt, men hvorfor
mon jeg har skrevet det sådan i sin tid?

3. Jeg har længere tekst, som er delt op i afsnit med <p>. Det hele er pakket
ind i <span class="normal"></span>. Når jeg så vil fremhæve et ord eller
en sætning og også sætter span eller div omkring dette, opstår der et tvungent
linieskift der hvor det indlejrede tag begynder. Hvad gør jeg forkert?

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 16-08-10 07:58

On 16-08-2010 07:14, Kurt Hansen wrote:

> 1. Jeg har en standarddefinition i CSS af <f1>, <f2> o.s.v., men vil
> gerne have muligheden for at bruge en h1 med f.eks. rød skrift. Hvordan
> gør jeg det?

Du mener vek >h1>, <h2> ikke?

I CSS laver du en class:
..h1 rod {
color: red; } (eller #f11b3e)

I HTML:

<h1 class="rod">Se min røde tekst, er den ikke flot?</h1>

--
Karl Erik.
http://www.ranunkelvej.com

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 16-08-10 08:01

On 16-08-2010 08:58, Karl Erik Christensen wrote:

> Du mener vek >h1>, <h2> ikke?
>
> I CSS laver du en class:
> .h1 rod {
> color: red; } (eller #f11b3e)
>
> I HTML:
>
> <h1 class="rod">Se min røde tekst, er den ikke flot?</h1>

Jeg mener til gengæld: Du mener vel <h1> ... osv.

Ak ja o ve

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-08-10 08:09

Kurt Hansen skrev:

> 1. Jeg har en standarddefinition i CSS af <f1>, <f2> o.s.v.,

Du mener vist <h1> osv.

> men vil gerne have muligheden for at bruge en h1 med f.eks. rød skrift.
> Hvordan gør jeg det?

Ved at bruge en speciel klasse:

h1 { color: green; }
..roed { color: red; }

HTML
<h1>Grøn overskrift</h1>
<h1 class='roed'>Rød overskrift</h1>

> [...]

> Der er bestemt ingen garanti for at korrekt eller meningsfyldt, men hvorfor
> mon jeg har skrevet det sådan i sin tid?

Det er i hvert fald overflødigt, så der er ingen grund til at
forske i hvorfor.

> 3. Jeg har længere tekst, som er delt op i afsnit med <p>. Det hele er pakket
> ind i <span class="normal"></span>.

Det er forkert hvis jeg forstår dig ret (at <p> står inden i en
laves med <p>, og hvis flere afsnit skal styles ens, pakkes de
ind i <div>:

Hvis der inde i et afsnit er noget der skal styles anderledes,
pakker man det ind i <span>.

> Når jeg så vil fremhæve et ord eller
> en sætning og også sætter span eller div omkring dette, opstår der et tvungent
> linieskift der hvor det indlejrede tag begynder. Hvad gør jeg forkert?

og <p> er blocktags, og de giver linjeskift hvis man ikke styler
det væk.

--
Bertel

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 16-08-10 10:39

Det ville heller ikke validere.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 16-08-10 10:41

Den 16-08-2010, skrev Jens Peter Karlsen:
> Det ville heller ikke validere.
>
> Regards Jens Peter Karlsen.

Hvis span eller den klasse der anvendes, i css har display:block er det
faktisk OK.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 16-08-10 09:19

Kurt Hansen kom med følgende:
> 1. Jeg har en standarddefinition i CSS af <f1>, <f2> o.s.v., men vil gerne
> have muligheden for at bruge en h1 med f.eks. rød skrift. Hvordan gør jeg
> det?

Standarderne indholder ikke nogen default værdier. Til gengæld har
forskellige browsere default værdier for næsten alle tags - desværre er
disse default værdier sjældent ens.
Så det er en rigitg god ide, at starte med at definere de default man
vil bruge i sin CSS.

> [...]
> Der er bestemt ingen garanti for at korrekt eller meningsfyldt, men hvorfor
> mon jeg har skrevet det sådan i sin tid?

Hvis de er ens, er det overflødigt. Ellers vil span.fed gælde for <span
class="fed"> og .fed dække alle andre tags med class="fed"

> [...]
> linieskift der hvor det indlejrede tag begynder. Hvad gør jeg forkert?

Block tags kan ikke sidde i inline tags.
Hvis du har defineret display:block; for enten span eller den class det
indsatte span har, er de indsatte span blokelementer, og det vil
fremtvinge linieskift. Ellers skal en span ikke give linieskift.

Brug validatorerne.
http://validator.w3.org/
http://jigsaw.w3.org/css-validator/
de vil kunne fortælle dig hvad der er galt.

Det er ret umuligt at sige præcis hvorfor, uden vi kan se kildekoden,
så et link ville være gavnligt.

Birger

http://bbsorensen.dk