Google Chrome dropdown-menu problem
Fra : Stefan Køberl

Dato : 17-08-10 08:04

Hej,

Jeg har en javascript dropdown-menu, som virker optimalt i alle
browsere - undtagens Google Chrome.

Hver gang jeg bevæger musen over et af hovedmenupunkterne, falder
dropdown-listen ned - heldigvis.

Men når jeg bevæger musen væk fra hovedmenupunktet forsvinder
dropdown-listen. Det betyder at det er umuligt at klikke sig ind
på en af undersiderne fra dropdown-listen.

Sommetider (hver 20 eller 30 gang) lykkedes det dog at ramme
menupunkterne fra dropdown-listen.

Er dette et kendt problem i Google Chrome?

På forhånd tak

Mvh. Stefan

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 17-08-10 09:27

Stefan Køberl udtrykte præcist:
> [...]
>
> Sommetider (hver 20 eller 30 gang) lykkedes det dog at ramme
> menupunkterne fra dropdown-listen.
>
> Er dette et kendt problem i Google Chrome?

Et link?
Det er vist ikke et kendt problem med Google, og lyder for mig ikke som
et browserproblem.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 17-08-10 12:09

Stefan Køberl skrev:
> [...]
> på en af undersiderne fra dropdown-listen.
>
> Sommetider (hver 20 eller 30 gang) lykkedes det dog at ramme

Når du ikke kommer med et link til problemsiden er
det ganske svært at komme med noget bud.

Problemet som du beskriver er imidlertid velkendt.
Det skyldes almindeligvis en "fejl" i CSS-formateringen
i menuen.

Men kom med et link!

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Stefan Køberl

Dato : 17-08-10 13:03

> Når du ikke kommer med et link til problemsiden er
> det ganske svært at komme med noget bud.

Selvfølgelig kan i få et link: psykologicenter.dk

Jeg har fået til opgave at finde fejlen - og kun det.
Jeg håber det er muligt uden at skulle W3C-validere siden.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 17-08-10 14:10

Følgende er skrevet af Stefan Køberl:

> Selvfølgelig kan i få et link: psykologicenter.dk
>
> Jeg har fået til opgave at finde fejlen - og kun det.
> Jeg håber det er muligt uden at skulle W3C-validere siden.

Hvilken en af fejlene taler vi om?
Validering er et uundværligt værktøj.
Hvordan fejlfinder man, hvis man ikke må bruge det vigtigste værktøj
til fejlfinding?
Det aflsører her 25 html valideringsfejl.
Lige fra manglende doctype, til tilsyneladende rod i rækkefølgen af
elementerne, som er en væsentlig forudsætning for at browserne
overhovedet forstår indholdet.
Opgav at tælle ccs fejl - men der er vist mindst lige så mange.

Koden er kaos. Wordpress?
Ligner noget fra forrige århundrede, en eller anden har forsøgt at
opdatere til XHTML - men kun delvist, og med ikke ret meget held (eller
forståelse).

Det er muligt at der er en css fejl som gør at menuen ikke fungerer i
Chrome. (Men det er koden, der er problemet - ikke Chrome!)
Det er så - IMHO - ikke det rigtige sted at starte med at rette fejl
her.
Det er også muligt at man kan finde problemet i suppen. Et gæt vil
være, at får man det til at virke i Chrome, uden at rette nogle af de
andre alvorlige problemer siden har, vil man blot få den til ikke at
virke i en eller flere af de andre browsere.
Spild af tid og arbejde.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stefan Køberl

Dato : 17-08-10 14:38

> [...]
> overhovedet forstår indholdet.
> Opgav at tælle ccs fejl - men der er vist mindst lige så mange.

Som nævnt er min opgave ikke at rense hele koden.
Synes ellers jeg udtrykte mig klart.

> Ligner noget fra forrige århundrede, en eller anden har forsøgt at
> opdatere til XHTML - men kun delvist, og med ikke ret meget held (eller
> forståelse).

Jeg er enig - netop derfor opgav jeg også.

> Spild af tid og arbejde.

Men du gjorde et forsøg..

Fra : Birger Sørensen

Dato : 17-08-10 15:07

Stefan Køberl frembragte:
8X

> Men du gjorde et forsøg..

Ja det gjorde jeg - af to gode grunde.
For det første at forsøge at finde et svar til spørgeren - selv om det
er html.dk du spørger fra, og dem der - ganske ufortjent - høster
fortjenesten.
For det andet, kunne der være en chance for, at jeg selv lærte noget af
det - og de chancer lader jeg helst ikke gå fra mig. ^^

Og selvom min konklusion svarer til det du har stipuleret du ikke
ønsker, vil jeg da ikke undlade at videregive den.

Man kan sige, om kodning fra forrige århundrede, at den i mange
tilfælde får et brugbart resultat på skærmen. Til gengæld er den i
99%(estimeret) af de eksempler vi ser i nyhedsgrupperne, stort set
umulig at vedligeholde/opdatere/fejlfinde. Så på et eller andet
tidspunkt, overskrider den grænsen for hvor længe det kan betale sig at
holde den i live.
Og det er den side vi taler om her, et udmærket eksempel på. Der er
lige så meget arbejde med at fejlrette, som det ville være at
redesigne.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-08-10 21:45

Stefan Køberl skrev:

> Som nævnt er min opgave ikke at rense hele koden.
> Synes ellers jeg udtrykte mig klart.

Puh, jeg får også jævnligt den slags opgaver, og
det ender som regel med at jeg laver et redesign
med valid kode, uden tabeller og den slags.

I mange tilfælde må jeg starte helt forfra - designet
er godt nok, men koden er noget fra 90'erne, og css
er der ikke noget af - det er lavet i et ældre program,
som ikke kan den slags.

Opgaven er rimelig nem, designet er jo givet på
forhånd.

Stefan, det er længe siden vi har hørt noget fra dig,
skal du med til den næste møde i
http://webdesigngruppen.dk?

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Stefan Køberl

Dato : 18-08-10 22:25

Tak for svar - jeg er enig.

> Stefan, det er længe siden vi har hørt noget fra dig,
> skal du med til den næste møde i
> http://webdesigngruppen.dk?

Det lyder spændende med mødet!

Desværre er jeg på ferie den 04. august, som på nuværende
tidspunkt er datoen for afholdelse af mødet.

Fra : Stefan Køberl

Dato : 18-08-10 22:28

> Desværre er jeg på ferie den 04. august, som på nuværende
> tidspunkt er datoen for afholdelse af mødet.

Rettelse: d. 04. september.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 17-08-10 14:36

Stefan Køberl skrev:

> Selvfølgelig kan i få et link: psykologicenter.dk
>
> Jeg har fået til opgave at finde fejlen - og kun det.
> Jeg håber det er muligt uden at skulle W3C-validere siden.

Det vil jeg regne for en umulig opgave. Birger
har fuldstændig ret i alt hvad han skriver.

Yderligere har du/kunden et page weight problem.
385 kilobyte hvoraf langt det meste er staffagegrafik
til en i øvrigt ganske ordinær side.

For så vidt angår menuen kan du /muligvis/ bygge
den helt om til en udelukkende CSS-drevet menu.
Det er muligt at den i sin nuværende form er JavaScript-
drevet, men der ikke nogen funktionalitet der ikke
kan skabes med med CSS alene.

Men det kan være at det også vil kræve, at siden
validerer som korrekt HTML/XHTML.

Mit standardråd i den slags tilfælde er at pille
problembarnet ud af siden, indsætte det på en
i øvrigt tom valid side, og få det til at virke
på denne. Når du så har det på plads kan du
med sikkerhed sige at eventuelle problemer /ikke/
skyldes menuen, men andre problemer med siden.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Stefan Køberl

Dato : 17-08-10 14:46

> [...]
> Det er muligt at den i sin nuværende form er JavaScript-
> drevet, men der ikke nogen funktionalitet der ikke

Det var også min tanke.

> [...]
> på denne. Når du så har det på plads kan du
> med sikkerhed sige at eventuelle problemer /ikke/
> skyldes menuen, men andre problemer med siden.

Ja - der er nok ikke andet for - men selv det er en udfordring,
når det ikke er mig der har lavet hjemmesidekoden.

Tak for svar.

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-08-10 22:03

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Det vil jeg regne for en umulig opgave. Birger
> har fuldstændig ret i alt hvad han skriver.

Der er ikke noget der er umuligt, og jeg er også
enig med Birger.

> For så vidt angår menuen kan du /muligvis/ bygge
> den helt om til en udelukkende CSS-drevet menu.

Det var jeg ved at skrive en masse om, men du har
jo en lang række eksempler?

> Mit standardråd i den slags tilfælde er at pille
> problembarnet ud af siden, indsætte det på en
> i øvrigt tom valid side, og få det til at virke
> på denne.

Det er lige netop sådan jeg gør - det kan anbefales.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 17-08-10 22:12

Allan Vebel skrev:

> Der er ikke noget der er umuligt, og jeg er også
> enig med Birger.

> Det var jeg ved at skrive en masse om, men du har
> jo en lang række eksempler?

http://webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/
er en rimelig opdateret artikel der gennemgår
principperne for et dropdown navigationssystem,
med en del eksempler.

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk