exchange server til hjemmebrug
Fra : Lars Jørgensen - 276~

Dato : 14-08-10 18:58

Hej NG.

Ved ikke om det er den rette gruppe men prøver alligevel.

Jeg hår og leger med tanken om at sætte min egen exchange server op så
kæresten og jeg kan få vores mail og kalender på vores telefoner (iphone) og
kan via outlook se i hinandens kalender.

Er der nogle som har erfaring med dette? Herunder:

Hvad kræver det af pc? har kigget på dba efter servere og det er nogle
halvstore nogle som sikkert bruger en masse strøm og også lamer der efter.
Ville gerne om man kunne lave det i en SSF maskine eller noget i den dur?

Hvad med antivirus hvad lidt og hvor meget skal der til?

På forhånd tak

Lars Jørgensen

Fra : Chano Andersen

Dato : 14-08-10 20:52

Den 14-08-2010 19:57, Lars Jørgensen - 2760 skrev:
> Hvad kræver det af pc? har kigget på dba efter servere og det er nogle

Det kommer mest an på hvor meget mail du har tænkt dig at gemme.. Men
prøv at starte med at kigge på prisen på licenserne til Windows Server
2008, og Exchange Server, det skulle være nok til at skræmme dig væk. ;)

Jeg er ret sikker på, at der må findes et alternativ, men jeg kender på
stående fod ikke lige noget. Er dog ret sikker på, at det vil være til
Linux, og ikke til windows.

- Chano Andersen

Fra : Chano Andersen

Dato : 14-08-10 20:52

Den 14-08-2010 19:57, Lars Jørgensen - 2760 skrev:
> Hvad kræver det af pc? har kigget på dba efter servere og det er nogle

Og som tilføjelse til mit tidligere indlæg, så findes der også hostede
exchange løsninger, som burde være til at betale, selv for private. Søg
lidt på google efter "Hosted exchange".

- Chano Andersen

Fra : Lars Jørgensen - 276~

Dato : 15-08-10 09:14

"Chano Andersen" <sunsite092009@chanoandersen.dk> skrev i meddelelsen

> Og som tilføjelse til mit tidligere indlæg, så findes der også hostede
> exchange løsninger, som burde være til at betale, selv for private. Søg
> lidt på google efter "Hosted exchange".
>
> - Chano Andersen

Hej Chano.

Jeg har nu heller ikke kigget på 2008, men 2003 sbs, de kan købes for
omkring 500 kroner.
Hvad angår mail så er det max 10 Gb der skal gemmes, så det er jo ikke den
store HDD som er krævet...

Har kigget på Hosted løsninger, men de ligger på 89 excl moms pr bruger pr
måned og det løber trods alt også op i nogle penge om året. det var derfor
jeg tænkte det var billigere og have den stående selv.

/Lars

Fra : Chano Andersen

Dato : 16-08-10 20:41

Den 15-08-2010 10:13, Lars Jørgensen - 2760 skrev:
> Jeg har nu heller ikke kigget på 2008, men 2003 sbs, de kan købes for
> omkring 500 kroner.

Hvor har du fundet den til den pris? Jeg kan kun finde medie kits der er
dernede omkring.. Licenser starter ved ca. 3500....

> Har kigget på Hosted løsninger, men de ligger på 89 excl moms pr bruger
> pr måned og det løber trods alt også op i nogle penge om året. det var
> derfor jeg tænkte det var billigere og have den stående selv.

Tja, om det er billigere at have den stående selv, kommer primært an på
hvor meget strøm computeren bruger... Jeg synes at have hørt omkring 100
kr. om måneden, for en computer der er tændt 24/7, og ca. 150-200 om
måneden for server hardware.

- Chano Andersen

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-08-10 14:23

Lars Jørgensen - 2760 wrote:

> [...]
> halvstore nogle som sikkert bruger en masse strøm og også lamer der
> efter. Ville gerne om man kunne lave det i en SSF maskine eller noget i

Jeg har ingen ide om hvor meget cpu og ram der skal til for at køre en
exchange server, men jeg har selv en lille home server. Det er en VIA C7
1.2 GHz (EN12000G) mini-ITX som kan køre uden blæsere (med det rette
kabinet med god ventilation!!). Den er købt for et par år siden, og
bliver snart opgraderet til et D510MO Atom board (som i øvrigt koster
under halvdelen af det som jeg gav for VIA boardet for et par år siden).
Diskene er en lille 16GB SSD system disk og en stor 1.5 TB harddisk
5400rpm til større data (film og musik). Harddisken sidder i et Scythe
Himuro støjdæmpet kabinet, og der er ingen blæser (selv i sommervarmen
kom disktemperaturen ikke ret meget over 40 grader, så det er ok). Støjen
er minimal i form at lidt motorstøj og seek støj fra harddisken, nærmest
som trafikstøj på lang afstand (opfattelsen af støj er meget subjektiv,
så det kan du sikkert ikke bruge til noget..).

Denne lille server kan uden problemer kører mail server (dovecot, en IMAP
server), Apache web server (dog kun til mit eget brug, bl.a. webmail og
Rnews RSS aggregator), Squeezebox server, et par database servere dog
ikke high-load, og en del andre ting, og sidst men ikke mindst være
filserver (Samba og NFS) på mit LAN til computere, Dreambox og Popcorn
Hour media player.

Som sagt har jeg ingen ide om den kunne køre Exchange server, og det er
slet ikke aktuelt for mig da serveren kører Linux OS (og jeg hader
Outlook og ikke mindst Exchange som pesten, men det er en anden
diskussion..).

Strømforbruget til serveren er ca 25W hvilket med omkring 2 kr per kWh er
400-450 kr per år. Dertil kommer strøm til internet (modem og router) og
eventuelle switche på dit LAN. Hvis jeg kun skulle bruge den som
mailserver, kunne jeg spare harddisken væk, og barbere omkring 5-6W af
strømforbruget.

Vær forberedt på et bruge en masse tid (i hvert fald i starten) på
opsætning og løbende vedligeholdelse. Hvis du som jeg, selv flikker nogle
hardware stumper sammen for at få det "optimale" til dit behov, skal du
være forberedt på at bruge noget tid på at debugge hvorfor harddisk X
ikke kan køre sammen med motherboard Y når OS'et er Z.

Hvis du bare er ude efter mail server, og er villig til at smide dine
personlige mails i "cloud", er der nemmere løsninger end egen server, og
hvis du vil droppe Exchange til fordel for en IMAP server er der mange
flere muligheder til lave priser. Hvis du kan leve med at Google ejer
dine data, er der Gmail ("gratis"). Personligt ville jeg foretrække at
betale lidt for en mail udbyder som fastmail.fm, så service udbyderen har
rigtige indtægter fra dig som kunde og ikke kun skjulte indtægter baseret
på at misbruge dine personlige data (som Google/Gmail).

Hosted Exchange priserne er formentlig baseret på at det er salg til
virksomheder, og med andre krav til oppetid og ikke mindst support.

--
Jesper Lund

Fra : Chano Andersen

Dato : 16-08-10 20:52

Den 15-08-2010 15:23, Jesper Lund skrev:
> Jeg har ingen ide om hvor meget cpu og ram der skal til for at køre en
> exchange server, men jeg har selv en lille home server. Det er en VIA C7

MS siger følgende:
http://support.microsoft.com/kb/829711

- Chano Andersen

Fra : Dennis Boutrup

Dato : 17-08-10 20:54

"Lars Jørgensen - 2760" <nyhedsgruppe@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kæresten og jeg kan få vores mail og kalender på vores telefoner (iphone)
> og kan via outlook se i hinandens kalender.

Hvis du ikke har rodet med Exchange før, så forvent ikke det bare er
clickedy-click så kører det.
Som minimum bør du kaste dig ud i en SBS server og køre et valid SSL
certifkat (rapid ssl kan anbefales). SBS serveren laver mange af de
trivielle ting for dig så du nemmere er igang.

Alternativt kig på Microsoft BPOS. Jeg slagtede min hjemmeserver og sprang
på BPOS, det var bare nemmere i det lange løb.

Men for at vende tilbage til hardware kravet - så køb alt det ram du
overhovedet kan komme i nærheden af
Exchange kan godt lide masser af ram (husk at kom på en x64 windows
installation for at kunne allokere rammen)

--
/Dennis
Canon Speedlite 540 EZ købes

Fra : Chano Andersen

Dato : 18-08-10 05:55

Den 17-08-2010 21:53, Dennis Boutrup skrev:

> Som minimum bør du kaste dig ud i en SBS server og køre et valid SSL
> certifkat (rapid ssl kan anbefales).

Hvorfor ikke blot et self signed certifikat? Det er langt billigere, og
fungere fint, til det ønskede formål...

- Chano Andersen

Fra : Dennis Boutrup

Dato : 23-08-10 13:36

"Chano Andersen" <sunsite092009@chanoandersen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ikke blot et self signed certifikat? Det er langt billigere, og
> fungere fint, til det ønskede formål...
Så har man bøvlet med at importere certet på de mobile enheder, så er det
nemmere bare at smide de par hundrede og få et "rigtigt".
Mit liv er ihvertfald for kort til det andet :)

Så har man også 100 spørgsmål om "hvorfor kommer der en SSL advarsel", især
firefox er god til at love bål og brand.

Fra : Mikael A

Dato : 23-08-10 13:48

> [...]
>
> Så har man også 100 spørgsmål om "hvorfor kommer der en SSL advarsel", især
> firefox er god til at love bål og brand.

Skal vi nu ikke lige holde fast i dette faktisk var en Exchange til ham
selv og hans bedre halvdel.
Ikke en stor kommerciel Exchange med 500 brugere.

Mit råd vil dog stadig være bare at købe noget ude i byen, selvom jeg
godt ved hvor stor tilfredsstillelse det er at gøre det selv :)

Held og lykke

-Mikael

Fra : Chano Andersen

Dato : 23-08-10 22:53

Den 23-08-2010 14:35, Dennis Boutrup skrev:
> Så har man bøvlet med at importere certet på de mobile enheder, så er det
> nemmere bare at smide de par hundrede og få et "rigtigt".
> Mit liv er ihvertfald for kort til det andet :)

Bøvl? Må være noget der hører til på andre mobiler en mine... Den siger
certifikatet er ukendt, så er det bare at trykke "OK, jeg er ligeglad"
og så spørger den ikke igen. Gælder både en SE telefon, og en Android
baseret HTC telefon...

> Så har man også 100 spørgsmål om "hvorfor kommer der en SSL advarsel", især
> firefox er god til at love bål og brand.

Tager ca. 10 sek, at bede den holde kæft. Så det ser jeg ikke som et
stort problem.

Jeg har selv brugt hjemmelavede certifikater i flere år, og aldrig haft
noget bøvl, andet end når jeg lige har glemt at forny det i tide.

- Chano Andersen