låse officedokumenter - begrænse antal læs~
Fra : Henrik

Dato : 14-08-10 00:22

Vi er en gruppe mennesker der skal udveksle dokumenter (MS Word og MS Excel)
uden at uvedkommende kan åbne og læse dem.

Der bruges både Office 2003, 2007 og muligivs også 2010.

I Word 2003 findes der
- Filer - Tilladelse - "Ubegrænset/begrænset/må ikke distribueres"
- Funktioner - Beskyt dokument

Jeg går ud fra at det er første menupunkt (begræns tilladelse) der skal
anvendes?

Word nævner noget med en IRM klient der skal installeres - er det noget alle
i gruppen skal bruge?

Fra : Dadyw

Dato : 14-08-10 06:57

Den 14-08-2010 01:22, Henrik skrev:
> [...]
> anvendes?
>
> Word nævner noget med en IRM klient der skal installeres - er det noget alle

Jeg forstår ikke rigtigt!!
Hvorfor udveksle dokumenter, som modtageren hverken kan åbne eller læse?
Hvad skal han så med dem?
Hilsen
Leif

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-08-10 07:07

Den 14-08-2010 07:56, Dadyw skrev:

> Jeg forstår ikke rigtigt!!
> Hvorfor udveksle dokumenter, som modtageren hverken kan åbne
> eller læse?

Henrik skriver "uvedkommende". De påtænkte modtagere er
sikkert ikke uvedkommende.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende guide til hjemmesideprogrammet KompoZer:

Fra : Dadyw

Dato : 14-08-10 07:17

Den 14-08-2010 08:07, Kim Ludvigsen skrev:

> Henrik skriver "uvedkommende". De påtænkte modtagere er sikkert ikke
> uvedkommende.

Jeg var for hurtig på tasterne. Beklager.
Hilsen
Leif

Fra : Kurt Brixen

Dato : 14-08-10 08:37

On 2010-08-14 01:22:04 +0200, Henrik said:

> Word nævner noget med en IRM klient der skal installeres - er det noget
> alle i gruppen skal bruge?

Ja, det går jeg ud fra. Word dokumentet skal jo kunne "ringe hjem" og
høre om det må åbnes.
Dokumenterne kan også trækkes tilbage selv om de ER sendt ud.

Jeg kender kun funktionen fra PDF, ikke Office, men går ud fra at det
er på samme måde.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Kurt Brixen

Dato : 14-08-10 08:55

On 2010-08-14 09:37:15 +0200, Kurt Brixen said:

> [...]
> Dokumenterne kan også trækkes tilbage selv om de ER sendt ud.
>
> Jeg kender kun funktionen fra PDF, ikke Office, men går ud fra at det

Jeg glemte lige: Der skal også være en server et sted.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Jan Kronsell

Dato : 14-08-10 10:07

"Henrik" <hallo_derude@hotmail.comXX> skrev i meddelelsen
> [...]
> anvendes?
>
> Word nævner noget med en IRM klient der skal installeres - er det noget

Ja til det sidste. Desuden skal maskinerne have adgang til en licensserver,
som kan bekræfte hvem brugeren er og om han/hun har tilladelse til at åbne
det pågældende dokument. Det vil så være MicroSoft, der sender oplysninger
til licensserveren, når du vil åbne et dokument med begrænset tilladelse.

Jeg har ikke selv forsøgt mig med IRM og RMS (Right Managament Service), men
det virker som om det er rimeligt kompliceret. Jeg ville nok vælge at
beskytte dokumenterne i stedet for.

Vær opmærksom på, at IRM ikke bwskytter mod en række omgåelser:

At indhold bliver slettet, stjålet eller opfanget og udsendt af skadelige
programmer, f.eks. trojanske heste, programmer til registrering af tastetryk
og visse typer spyware
At indhold går tabt eller bliver ødelagt pga. computervirus
At begrænset indhold bliver håndkopieret eller genindtastet ud fra visningen
på en modtagers skærm
At en modtager tager digitale billeder af det begrænsede indhold på en skærm
At begrænset indhold bliver kopieret ved brug af et tredjepartsprogram til
skærmkopiering

Jan

Fra : Jan Kronsell

Dato : 14-08-10 10:18

Jeg skulle nok lige tilføje, at det ikke er Funktioner - Beskyttelse i 2003,
du skal bruge til at beskytte, men sætte et åbnings password på, når du
gemmer. Det kan du gøre under Funktioner - Indstillinger - Gem, eller
direkte når du gemme.

Jan