Hjælp til tydning af kirkebog
Fra : Lars Iburg-Krogh

Dato : 09-08-10 17:17

Hej til alle
Jeg er kørt fast og håber på noget hjælp, det drejer sig om et opslag på AO:
Haderslev Amt, Nørre Rangstrup, Toftlund sogn, 1610-1810 opslag 29, 1745.
Jeg har "30 maii" og navnet er vistnok Boel eller Boeld og hvis forældrenes
navne kan tydes vil jeg blive meget glad.
Med venlig hilsen, Lars

Fra : "Hans Chr. Baagøe"

Dato : 09-08-10 22:58

Lars Iburg-Krogh skrev:
> [...]
> Jeg har "30 maii" og navnet er vistnok Boel eller Boeld og hvis forældrenes
> navne kan tydes vil jeg blive meget glad.

Hej, du får kun halvdelen af forældrene, idet jeg læser det som:

D. 30 Maii, Dominica Exaudi er Jes Hanses Datter foed og d. 6. Junii
1ste pintzedag ere hiemdøbt Boeld. Met Andreses, Maren Jesses, Ciesten
Biørns, Maren Kynesd., An Hansd., Ciesten ???, Claus Jørgenss, Søren
Nielss, Anders Jacobs, Per ??? af Rømet, Per Mathiass.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Fra : Lars Iburg-Krogh

Dato : 09-08-10 23:20

Hej Hans,
Mange tak for hurtig svar - moderen regner man åbenbart ikke for noget
særligt.
Med venlig hilsen
Lars

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-08-10 20:57

Lars Iburg-Krogh wrote:
> Hej Hans,
> Mange tak for hurtig svar - moderen regner man åbenbart ikke for noget
> særligt.

Det var normalt på den tid. Måske hun kan identificeres, hvis faderens
vielse til hende kan findes. Det har hjulpet mig videre mere end en gang.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Lars Iburg-Krogh

Dato : 11-08-10 14:02

Hej Erik
Ja, det er jeg igang med, men det er noget svært for mig, præsten har ikke
været særlig omhyggelig og jeg finder flere med navnet Boeld på omkring
samme tid. Ved hendes begravelse i 5 oktober 1797 er hun 52 år og
efternavnet er noteret som Pedersdatter, men ifølge overleveringer (min
oldefars errindringer) kendte ingen hendes efternavn. Jeg fandt også en
Boeld Jesdatter der blev konfirmeret 1756.
Med venlig hilsen, Lars

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-08-10 21:25

Lars Iburg-Krogh wrote:

> ... og jeg finder flere med navnet Boeld på
> omkring samme tid.

Der var nok i det sogn gået mode i det navn på den tid. Jeg sad i går og
ledte efter en tipoldefar - Hans Christian - til min kone. I det sogn var på
den tid næsten hver ottende dreng blevet kaldt sådan.

> [...]
> overleveringer (min oldefars errindringer) kendte ingen hendes
> efternavn. Jeg fandt også en Boeld Jesdatter der blev konfirmeret

Næppe samme Boeld, medmindre hun var blevet konfirmeret i en alder af kun 11
år. At din oldemor ikke erindrede at nogen kendte hendes efternavn, er ikke
det samme som, at hun ikke havde et. Præsten har nok i forbindelse med
begravelsen og ud fra fornavn og fødselsdato gravet efternavnet frem.

Fra : Lars Iburg-Krogh

Dato : 11-08-10 23:41

Hej Erik
Mange tak for venlig deltagelse, det er rigtig hyggeligt.
Jeg tror at jeg er ved at få hul igennem, Toftlund kirke betjente 5 områder,
altså der er 5 x fødselsregistre ( eller hvad det nu hedder) og alle starter
omk 1611 og jeg har 3 af hendes børns fødsler fordelt på 3 af områderne. Et
sted hedder hun Boel Hansen (hendes mands efternavn) og 2 af stederne er det
Pedersdatter ligesom ved hendes død.
Jeg mener at have fundet hendes forældre der blev gift 1736, faderen læser
jeg som Per? ( opsl. 161 Toftlund sogn) men det er noget svært. Vedr.
Konfirmationen har du ganske ret og jeg leder stadig.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-08-10 14:34

Lars Iburg-Krogh wrote:

> Jeg mener at have fundet hendes forældre der blev gift 1736, faderen
> læser jeg som Per? ( opsl. 161 Toftlund sogn) men det er noget svært.

3. januar
Per Thomssen og Marie Sophie Jakobsdatter.
MSJ ser ud til at være fra Norge

eller

26. søndag efter trinitatis (25/11 - min tilføjelse)
Per Jørgenssen og Maren Andersdatter

Fra : Lars Iburg-Krogh

Dato : 13-08-10 23:00

Hej Erik
Det med Norge er måske ikke helt forkert, Boeld´s mand,
Hans Peter Krog, var gårdejer og drev tillige kniplingshandel i Norge - så
det kunne jo være svigermoderen der blev gift i Toftlund.
Jeg har nu ledt igennem alle 5 fødselsregister flere gange,
uden held - og det kunne også være en mulighed, at hun er født i et helt
andet sogn?