Bøvl med Mozillas Thunderbird's håndtering~
Fra : Kall, Mogens

Dato : 08-08-10 12:21

Hej NG,

Jeg ved ikke, *om* det er den helt rigtige gruppe, jeg henvender mig til,
apropos http://usenet.dk/fundats/dk.forbruger.txt , men ...

Mit problem er, at jeg ikke kan få adgang til nyhedsserveren
'news.eternal-september.org' i Mozillas Thunderbird

Eller rettere sagt:
Jeg kan godt få adgang til den uden password, men ikke med password.

Problemet her er så blot, at man ikke kan få adgang til særlig mange
nyhedsgrupper ...

Ingen problemer med dette i Outlook Express (Problemet er så her, at den
fx. ikke kan håndtere det russiske alfabet).

Så problemet må - med andre ord - udelukkende være noget angående
Thunderbird-programmet.

-

Thunderbird har nogle hjemmesider bl.a. følgende:

http://wiki.mozilladanmark.dk/wiki/Thunderbird

Tips, guides og problemløsninger

MozillaDanmarks Tips & tricks (denne side)
Kim Ludvigsens sider om Thunderbird

Og her i denne henvisning skriver Kim Ludvigsen så interessante ting angående dette
emne, se evt. ...

http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-thunderbird-trin-installation.php#nyhedsgrupper

Men desværre ikke lige ang. dette specifikke problem ...

Er der nogen, som har løsningsforslag ?

With kind regards,
Mogens Kall, The servant of Michael.
Last OUTPUT: 11419 news:4c541326$0$276$14726298@news.sunsite.dk
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 11465

Fra : Kall, Mogens

Dato : 08-08-10 12:42

"Kall, Mogens" <Jesus.loves.you.et@gmail.com> skrev i en meddelelse news:4c5e9334$0$279$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> Mogens Kall, The servant of Michael.
> --
> Coming up news: Iran hit by a Asteroid. Iran is no more (Jer.49,34-)

Fandt lige denne ...

http://groups.google.dk/group/dk.edb.internet.software.mail+news/msg/626c251a7039fde8

> Det er vel samme adgangskode, som TB bruger.
> Funktioner -> indstillinger -> sikkerhed -> adgangskoder -> gemte
> adgangskoder -> vis adgangskoder.

Stien er lidt anderledes (for Thunderbird version 2.0.0.24 udgivet 2010-02-28) ...

Funktioner -> indstillinger -> privatliv -> adgangskoder -> gemte
adgangskoder -> vis adgangskoder.

Og her ligger der minsandten informationer om Sunsite. Og disse virker allerede glimrende.

Så langt, så godt ...

Men *hvordan* tilføjer man så nye passwords og usernames ?

For det var sådan set dét, der var galt fra begyndelsen af, at Thunderbird spurgte efter
password, da Sunsite skulle installeres, men undlod at gøre det, da Eternal-s... sidenhen
skulle installeres. Jeg prøvede utallige gange uden held ...

File no: 11466

Fra : Jens Jensen

Dato : 08-08-10 13:05

Kall, Mogens skrev den 08-08-2010 13:41:
> at Thunderbird spurgte efter
> password, da Sunsite skulle installeres, men undlod at gøre det, da Eternal-s... sidenhen
> skulle installeres.

Funktioner -> kontoindstillinger -> serverindstillinger -> kræv altid
godkendelse ved tilslutning til denne server

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 08-08-10 13:07

Jens Jensen skrev:

>Funktioner -> kontoindstillinger -> serverindstillinger -> kræv altid
>godkendelse ved tilslutning til denne server

Den prøvede jeg også, men kunne ikke få det til at virke

Fra : Kall, Mogens

Dato : 08-08-10 13:44

"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> skrev i en meddelelse news:4c5e9dfd$0$36568$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Den prøvede jeg også, men kunne ikke få det til at virke

Ditto her ...

Udskriften lyder således:
Der opstod en nyhedsgruppefejl: Invalid credentials

dvs. at legitimationsoplysningerne er ugyldige !

Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 11471

Fra : Kall, Mogens

Dato : 08-08-10 18:10

"Kall, Mogens" <Jesus.loves.you.et@gmail.com> skrev i en meddelelse news:4c5e97ee$0$276$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> skulle installeres. Jeg prøvede utallige gange uden held ...

Nå !

Jeg fandt langt om længe ud af det. Jeg gjorde følgende (Windows operativ system):

1.
Luk ned for Thunderbird.

2.
Åbn mappen, som angivet under ...
Funktioner -> kontoindstillinger -> serverindstillinger -> lokal mappe

Heri ligger der en fil med navnet ...
hostinfo.dat

Og det er dén, der giver anledning til problemerne (tror jeg nok).

I min står der følgende:

=== citat start ===

# News host information file.
# This is a generated file! Do not edit.

version=1
newsrcname=news.eternal-september.org
lastgroupdate=0
firstnewdate=8
uniqueid=0

begingroups
eternal-september.test,,1,0,0
eternal-september.newusers,,1,0,0
eternal-september.info,,1,0,0
eternal-september.talk,,1,0,0
eternal-september.grouprequests,,1,0,0
eternal-september.moderated,,1,0,0
eternal-september.support,,1,0,0
eternal-september.where.are.all.the.newsgroups,,1,0,0
eternal-september.config,,1,0,0
eternal-september.nocems,,1,0,0

=== citat slut ====

og dette skal blot ændres til :

3.

[...]

dk.test,,1,0,0

=== citat slut ====

4.
Start Thunderbird, og klik på håndter 'abonnmenter på nyhedsgrupper'

5.
Nu skulle vinduet 'Abonner' gerne fremkomme, hvor en mappe med navnet
'dk' kan udvides ved at klikke på '+'

Undgå for guds skyld at lave en 'opdater', fordi så bliver ændringen under
punkt 3 slettet (og så er vi tilbage til starten af problemet).

6.
Klik herefter på 'dk.test' og udvælg denne ved at klikke på 'abonner'
og godkend dette ved 'ok'.

Herved *genindlæser* Thunderbird hvad der står på newsserveren,
INKLUSIV den nyhedsgruppe (dk.test) som kræver password,
og i den forbindelse spørger programmet om ...

7.
'Indtast venligst et brugernavn for nyhedsserver adgang' og her skal
så stå vores konto-navn oplysninger.

samt ...

8.
'Indtast venligst en adgangskode for nyhedsserver-adgang' og her skal
der så stå vores password.

9.
Opdater (nyhedsgrupper)

Så virkede min i hvert fald ...

Hvis konto-navn og/eller password er forkert, kan disse slettes under ...

Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 11475

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 08-08-10 13:02

Kall, Mogens skrev:

>Mit problem er, at jeg ikke kan få adgang til nyhedsserveren
>'news.eternal-september.org' i Mozillas Thunderbird
>
>Eller rettere sagt:
>Jeg kan godt få adgang til den uden password, men ikke med password.

Jeg har en workaround, men den er ikke køn
du skal ændre servernavn til
news.eternal-september.org:8119,UserName,password
så kunne jeg i hvert fald få skidtet til at virke

Fra : Kall, Mogens

Dato : 08-08-10 13:36

"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> skrev i en meddelelse news:4c5e9ccb$0$36570$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Jeg har en workaround, men den er ikke køn
> du skal ændre servernavn til
> news.eternal-september.org:8119,UserName,password
> så kunne jeg i hvert fald få skidtet til at virke

Jo tak, men så virker Sunsite jo ikke længere ! ...

Fandt for øvrigt også lige denne gratis nyhedsserver, som ikke kræver
passwords ...

http://groups.google.dk/group/dk.edb.internet.software.mail+news/msg/5d376fa11948cd1b

Martin sendte dette med sin computer:

> Hej

> Findes der andre nyhedsgruppe-servere end http://www.dotsrc.org/,
> hvor
> man kan f adgang til de danske nyhedsgrupper via sin mailklient?

"freenews.netfront.net"

Og jeg er i gang med at teste den. Den virker i hvert fald på ...

>Jo tak, men så virker Sunsite jo ikke længere !

jo, det gør den, for den er der ikke ændret ved

Fra : Kall, Mogens

Dato : 08-08-10 13:48

"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> skrev i en meddelelse news:4c5ea5ad$0$36568$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> jo, det gør den, for den er der ikke ændret ved

Nå !

Så må jeg lige ha' det én gang til:

Altså:

*Hvordan* ændrer jeg på indstillingerne ?

Du skriver, at ...
news.eternal-september.org:8119,UserName,password
så kunne jeg i hvert fald få skidtet til at virke

Jeg kan ikke finde noget sted, hvor jeg kan omskrive oplysningerne ...

Er der en fil, hvori man kan "pille", eller hva' ?

Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 11472