Uægte, forældre?
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-08-10 14:35

Sorø Amt, Slagelse Herred, Sankt Mikkels Kirke Slagelse 1814/35 opslag 127

Pouline Johanne
uægte barn

Ud over moderens navn Pouline Sørensdatter hvad står der så under
'Forældre'?

Moderen, den ugifte ???
Pouline Sørensdatter ophol-
dende sig hos ????
???? ...

Ved P J's bryllup i 1850 står en afdød Lars Poulsen anført og hun bærer hans
efternavn.

Holbæk Amt, Merløse Herred, Tersløse Kirke 1842/60 opslag 158

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : "Hans Chr. Baagøe"

Dato : 07-08-10 16:48

Erik Ginnerskov skrev:
> [...]
> efternavn.
>
> Holbæk Amt, Merløse Herred, Tersløse Kirke 1842/60 opslag 158

Jeg læser det som:

Moderen den ugivte Ane Cecilie Sørens Dt. opholdende sig hos Anders
Jensen paa ???? Gaden. Faderen angivet corporal Povelsen af ???
Lansenear regiment.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Fra : pelar

Dato : 07-08-10 11:19

On Aug 7, 5:47 pm, "Hans Chr. Baagøe" <h...@dbmail.dk> wrote:

> [...]
>
> Moderen den ugivte Ane Cecilie Sørens Dt. opholdende sig hos Anders
> Jensen paa ???? Gaden. Faderen angivet corporal Povelsen af ???

Kan der ikke stå "paa tiendedagen"? Mvh pel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-08-10 22:34

"Hans Chr. Baagøe" wrote:

> Jeg læser det som:
>
> Moderen den ugivte

OK, jeg tillod mig at modernisere stavemåden.

> Ane Cecilie Sørens Dt.

Gad vide hvorfor jeg syntes at læse Pouline?

> opholdende sig hos Anders
> Jensen paa ???? Gaden. Faderen angivet corporal Povelsen af ???
> Lansenear regiment.

Og dermed klarede jeg så også tydningen af vielsesregistreringen:

Pigen Pouline Johanne Poulsen, 29 år, tjenende i Tersløse, Datter af afdød
Corporal Lars Poulsen i Slagelse.

Tak for hjælpen.