Kan batteriet skiftes kørende?
Fra : Paul Larsen

Dato : 02-08-10 13:22

Kan man egentligt vippe det lille runde batteri af/på som sidder på mobo,
MENS pc-en, enten har power på PSU eller endda er bootet op på en DOS?
Jeg forestiller mig, at kunne undgå at stille en del BIOS settings på denne
måde ?

Kan man tage en backup af BIOS incl indstillingerne?
AWFLASH.EXE fra usus gemmer BIOS, men uden indstillingerne.

Fra : Preben

Dato : 02-08-10 15:06

"Paul Larsen" <paullarsen@nohotmail.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan man tage en backup af BIOS incl indstillingerne?
> AWFLASH.EXE fra usus gemmer BIOS, men uden indstillingerne.
Hej Poul
Hvis du er sikker på hånden JA,
men det er sikres uden strøm på, hvis det er den samme som du skrev om med
UR er det ingen skade at resette BIOS..
mvh
Preben

Fra : Paul Larsen

Dato : 02-08-10 16:28

On Mon, 2 Aug 2010 16:05:42 +0200, Preben wrote:

> hvis det er den samme som du skrev om med
> UR er det ingen skade at resette BIOS..

Ja det drejer sig om samme ASUS mobo.

Jeg har haft nogle uheldige oplevelser med BIOS. F.eks skulle jeg resette
BIOS på et ASUS A7V ved at slutte de to loddepunkter ved batteriet (uden
batteri isat), og herefter var BIOS væk fra romchippen vil jeg tro, for alt
var dødt og jeg smed mobo'et ud.

En anden gang fik jeg sat mhz for højt på CPU, RAM og FSB - og så var det
board også dødt. Ja jeg ved godt at nye mobo har crashfree BIOS men det
havde ældre pc ikke

Vil det være sådan, at batteriet bruges mindre når PC-en (mobo) får strøm
regelmæssigt?
og årsagen til at batteriet nu formentlig er dødt, er at mobo ikke har
været anvendt i et par år?

Fra : Preben

Dato : 04-08-10 16:02

> [...]
> regelmæssigt?
> og årsagen til at batteriet nu formentlig er dødt, er at mobo ikke har
Man kan altid være uheldig, det er altid en dårlig ide at kortslutte noget,
hvis man ikke er 110%
De nyere batterier, der kan skiftes, er engangs, holder de 3volt burde det
være iorden (de er 3,3volt som helt nye)
men holder selvfølgelig længst når der er strøm på andre steder fra..
mvh
Preben

Fra : Paul Larsen

Dato : 05-08-10 14:44

On Wed, 4 Aug 2010 17:01:57 +0200, Preben wrote:

> De nyere batterier, der kan skiftes, er engangs, holder de 3volt burde det
> være iorden (de er 3,3volt som helt nye)
> men holder selvfølgelig længst når der er strøm på andre steder fra..

Lyder ganske fornuftigt

Fra : Paul Larsen

Dato : 02-08-10 16:41

Jeg har nogle 3volt batterier liggende fra skrottede mobo´s. Kan man teste
om de er ok, f.eks blot ved at måle spændingen på det?

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 08-08-10 07:29

Paul Larsen wrote:
> Jeg har nogle 3volt batterier liggende fra skrottede mobo´s. Kan man teste
> om de er ok, f.eks blot ved at måle spændingen på det?

Ja, det kan man!
3v eller mere = OK, under 2,85v = udbrændt.
Det er dog bedre at måle batteriets kortslutningsstrøm.
Kortslutningsstrømmen for et nyt batteri er omkring 60mA (CR2032) og er
den kommet under 1mA må batteriet også anses for udbrændt.

Motherboardet kan godt køre med sådan et batteri men det varer ikke så
længe inden det taber uret.

Ud over at fraråde det i al almindelighed har jeg ingen kommentarer til
emnet om at skifte batteri mens computeren kører.

/Lars

Fra : Paul Larsen

Dato : 11-08-10 14:02

On Sun, 08 Aug 2010 08:28:52 +0200, Lars Peter Larsen wrote:

> [...]
> Kortslutningsstrømmen for et nyt batteri er omkring 60mA (CR2032) og er
> den kommet under 1mA må batteriet også anses for udbrændt.

Ok jeg fandt et som havde 3volt på sig og har ikke lige et apparat til
måling af ampere.

> Ud over at fraråde det i al almindelighed har jeg ingen kommentarer til
> emnet om at skifte batteri mens computeren kører.

Jeg skiftede det med strøm på PSU'en men uden at boote op, og den mistede
så ikke uret og øvrige BIOS ved skift

Tak for råd

Fra : JE

Dato : 11-08-10 18:00

On 11-08-2010 15:02, Paul Larsen wrote:

> Ok jeg fandt et som havde 3volt på sig og har ikke lige et apparat til
> måling af ampere.

> Jeg skiftede det med strøm på PSU'en men uden at boote op, og den mistede
> så ikke uret og øvrige BIOS ved skift

Jeg tror under alle omstændigheder du vil beholde BIOS indstillinger og
kun miste
din CMOS indstilling og ur, som vedligholdes af batteriet.
Tager du batteriet ud får du netop beskeden om at trykke f.eks. F1 for at
loade BIOS til CMOS.

http://www.computerhope.com/jargon/c/cmos.htm

Fra : Paul Larsen

Dato : 13-08-10 11:32

On Wed, 11 Aug 2010 18:59:31 +0200, JE wrote:

> Tager du batteriet ud får du netop beskeden om at trykke f.eks. F1 for at
> loade BIOS til CMOS.

Den undgik jeg tilsyneladende ved at have power på PSU'en imens
Intet skulle genindtastes.

Fra : dennis

Dato : 18-08-10 06:00

On 11-08-2010 18:59, JE wrote:

> Jeg tror under alle omstændigheder du vil beholde BIOS indstillinger og
> kun miste
> din CMOS indstilling og ur, som vedligholdes af batteriet.

En lille misforståelse. Der ligger kun indstillinger ét sted og det er i
CMOS - som er det lager, hvor BIOS-indstillingerne bliver opbevaret.

Selve BIOS-chippen med den livsnødvendige programkode kan heldigvis
overleve uden strøm, så den skal man ikke tænke på.