uret står stille?
Fra : Paul Larsen

Dato : 02-08-10 13:14

Jeg har bygget en pc med et 5 år gammelt mobo (ASUS A7N8X-E Deluxe) som har
ligget i mange år uden at være tændt. Uret går ikke, når der ikke er power
på PSU-en. Næste gang jeg sætter strøm til PSU-en og starter, så står tiden
på det tidspunkt hvor jeg sidst slukkede den. Det virker lidt underligt,
for det plejer at være sådan, at BIOS'en helt nulstilles hvis der ikke er
strøm på mobo batteriet.
Kan det bare være batteriet på mobo eller er det mere alvorligt?

En andet underligt problem jeg har, og som måske relaterer sig til
ovenstående er:

Jeg installerede driverpakken til mobo fra ASUS og herefter var alle
devices fundet og dermed ingen gule ? i devicemanageren. Alt fungerede i
dagevis hvor den havde strøm på PSU-en. Den blev rebootet utallige gange og
bestod en masse hardwaretests, stresstests osv, og jeg benyttede det
indbyggede giganetværkskort uden prob.

MEN efter at den havde stået natten over, uden powerkabel til PSU-en, og
jeg bootede op, så kom den der dialog med "Found new hardware" og
giganetkortet havde gult ? i devicemanageren.
Jeg disablede det indtil videre.
Men hvad skyldes at den mistede driveren bare fordi pc-en ikke fik strøm?

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 02-08-10 21:46

"Paul Larsen" <paullarsen@nohotmail.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> strøm på mobo batteriet.
> Kan det bare være batteriet på mobo eller er det mere alvorligt?

Det er helt klart batteriet på mb som er gået død.
Det koster ikke mange kroner at skifte.

Kurt

Fra : Paul Larsen

Dato : 03-08-10 10:13

On Mon, 2 Aug 2010 22:45:52 +0200, Kurt B. Andersen wrote:

> Det er helt klart batteriet

ok, takker

Fra : Paul Larsen

Dato : 03-08-10 10:27

Bliver sådanne batterier opladet på mobo eller er de færdige når strømmen
er brugt op?

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 03-08-10 18:42

> Bliver sådanne batterier opladet på mobo eller er de færdige når strømmen
> er brugt op?

De bliver opladet af strømforsyningen, men når først de har nået bunden, så
kan du ikke sparke liv i dem igen.

Kurt

Fra : Paul Larsen

Dato : 04-08-10 15:02

On Tue, 3 Aug 2010 19:41:37 +0200, Kurt B. Andersen wrote:

> De bliver opladet af strømforsyningen, men når først de har nået bunden, så
> kan du ikke sparke liv i dem igen.

Så er der logik i det hele
tak

Fra : Preben

Dato : 04-08-10 15:55

> "Paul Larsen" <paullarsen@nohotmail.invalid> skrev i meddelelsen
>
> De bliver opladet af strømforsyningen, men når først de har nået bunden,
> så kan du ikke sparke liv i dem igen.
>
> Kurt
Det var i gamle dage, med Nickel-cadmiumceller
alle dem med lithium batteri, Dem der ligner en mønt, er engangs..

mvh
Preben

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 08-08-10 07:35

Kurt B. Andersen wrote:
> "Paul Larsen" <paullarsen@nohotmail.invalid> skrev i meddelelsen

> De bliver opladet af strømforsyningen, men når først de har nået bunden, så
> kan du ikke sparke liv i dem igen.

I rigtig gamle dage var det en NiCd accumulator der blev ladet op når
computeren kørte.
Idag er det et lithiom-batteri - typisk en CR2032 knapcelle - som ikke
bliver ladet op mens bomputeren kører og som med usvigelighed bliver
brugt op i løbet af en kortere eller længere årrække, eksempelvis ved at
et motherboardet ligger på lager.

/Lars