Pas og bilens registreringsbevis
Fra : Peter P

Dato : 01-08-10 10:48

Hej, idet vi skal på bilferie til Frankrig, kom vi til at snakke om hvorvidt man skal give sit
pas og bilens registrerings-attest til Politi?

Jeg kan gå med til at vise dem, men ikke give.
Jeg mener at dette bør være nok.
I Frankrig er evt. korruption formentlig kun lidt udbredt

I Italien, hvor vi var tidl. ville de på hotellet have vore pas, hvilket vi nægtede dem. De fik
dog lov til at tage foto-kopier.

På turen hjem fra Italien, hvor vi kørte igennem Østrig, blev vi stoppet af politiet i een af
deres kontroller. Vi havde leaset bilen, hvor politiet fik leasing kontrakten, den glemte de
desv. at aflevere igen, hvormed vi kørte resten af turen hjem uden at kunne dokumentere at vi
havde leaset bilen.

Det skal siges at min kone er fra Ukraine og har derfor et Ukrainsk pas og opholdstilladelse
her i dk. Hvis hendes pas på nogen måde skulle gå tabt, er problemet ikke mindre end enormt.

Hvad er jeres holdning/ råd til at give pas, såvel som registreringsbevis

mvh Peter

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-08-10 11:06

Den 01-08-2010 11:48, Peter P skrev:
> Hej, idet vi skal på bilferie til Frankrig, kom vi til at snakke om hvorvidt man skal give sit
> pas og bilens registrerings-attest til Politi?

Hvad mener du med at give? Man kan vise begge dele, men man
skal selvfølgelig have dem tilbage igen. Jeg skal dog ikke
kunne afvise, at der kan være undtagelser med passet, fx i
forbindelse med færdselsuheld eller forbrydelser, hvor
politiet gerne ser, at man ikke forlader landet.

> I Frankrig er evt. korruption formentlig kun lidt udbredt

Det er ikke så meget frygten for korruption, der gør, at man
skal have papirerne tilbage. Hvad nu hvis du bliver stoppet
to kilometer længere henne ad vejen, hvad skal du så vise?

> I Italien, hvor vi var tidl. ville de på hotellet have vore pas, hvilket vi nægtede dem. De fik
> dog lov til at tage foto-kopier.

Fornuftigt nok. Passet er dit personbevis, det skal du
typisk have på dig, når du opholder dig i udlandet.

> [...]
> desv. at aflevere igen, hvormed vi kørte resten af turen hjem uden at kunne dokumentere at vi

Hvorfor bad I ikke bare om at få det igen?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:

Fra : h

Dato : 02-08-10 12:46

"Peter P" <pep@niksen.com> skrev i meddelelsen
[...]

Nu er mine erfaringer nogle år gamle, men jeg mener, at jeg altid har
skullet aflevere pas på hotellet - og næste morgen fik man det igen.

Registreringsattesten skal kun vises på forlangene, og aldrig på hotellet.

Mvh.

Fra : TL

Dato : 02-08-10 12:56

On Mon, 2 Aug 2010 13:45:53 +0200, in dk.fritid.rejse "h"
<Ingen_mail@adresse.eu> wrote:

>Nu er mine erfaringer nogle år gamle, men jeg mener, at jeg altid har
>skullet aflevere pas på hotellet - og næste morgen fik man det igen.

Jeg afleverer aldrig pas - hotellet kan tage en kopi. Jeg rejser
regelmæssigt i USA, Canada, Japan, Korea, Taiwan, Singapore, Kina,
Hong Kong, Italien, Tyskland, Frankrig, England, Sverige.

Fra : Krabsen

Dato : 02-08-10 13:30

Den 02-08-2010 13:45, h skrev:

> [...]
>
> Nu er mine erfaringer nogle år gamle, men jeg mener, at jeg altid har
> skullet aflevere pas på hotellet - og næste morgen fik man det igen.

Det har jeg svjh aldrig oplevet - og ville også stritte ganske voldsomt
imod.
Uanset hvor korrupt landet generelt er, er der altid risiko for at løbe
ind i barylere, også blandt nat-personale på et hotel...

Fra : Jet

Dato : 02-08-10 08:02

On 2 Aug., 14:55, TL <tl...@roadrunner.com> wrote:

> Jeg afleverer aldrig pas - hotellet kan tage en kopi. Jeg rejser
> regelmæssigt i USA, Canada, Japan, Korea, Taiwan, Singapore, Kina,
> Hong Kong, Italien, Tyskland, Frankrig, England, Sverige.

I EU-lande skal passene indføres i en protokol (lovkrav), og det
nemmeste er at aflevere passet og
hente det igen næste formiddag.

Nøglen eller kortet til værelsesdøren beholder jeg ALTID på mig, det
kommer ikke personalet ved,
hvornår jeg forlader værelset, udenpå dørhåndtaget hænger jeg det til
liggende skilt, må rengøres eller ikke forstyres.

/jet

Fra : TL

Dato : 02-08-10 15:17

On Mon, 2 Aug 2010 07:01:48 -0700 (PDT), in dk.fritid.rejse Jet
<jetrotte@gmail.com> wrote:

>I EU-lande skal passene indføres i en protokol (lovkrav), og det
>nemmeste er at aflevere passet og
>hente det igen næste formiddag.

Det kan de fint gøre mens jeg venter. Jeg giver ikke mit pas fra mig.

> [...]
>hvornår jeg forlader værelset, udenpå dørhåndtaget hænger jeg det til
>liggende skilt, må rengøres eller ikke forstyres.

Er der stadig hoteller med nøgler?? OK, for to år siden boede jeg et
par dage på et lille hotel i en villa i Siena i Italien - de havde
nøgler. Men ellers er alt magnetkort nu til dags, no?
Hvis jeg undtagelsesvis bor på et hotel uden boks på værelset, så
bruger jeg også tricket med "do not disturb" på døren, i det naive
håb, at det gør tyveri mindre sandsynligt. Ulempen er, at man kan gå
glip af turn-down service, og hvad skulle jeg gøre uden en spand is og
en chokolade på hovedpuden

Fra : Heidi

Dato : 02-08-10 15:28

"TL" <tl_dp@roadrunner.com> skrev i meddelelsen

> Er der stadig hoteller med nøgler?? OK, for to år siden boede jeg et
> par dage på et lille hotel i en villa i Siena i Italien - de havde
> nøgler. Men ellers er alt magnetkort nu til dags, no?

Alt er absolut ikke magnetkort - i denne ferie har vi været i henholdsvis
Nordjylland og på Kreta - begge steder var med almindelige nøgler.

--
Heidi

Fra : TL

Dato : 02-08-10 15:33

On Mon, 2 Aug 2010 16:27:43 +0200, in dk.fritid.rejse "Heidi"
<xnospamx@fjomp.com> wrote:

>"TL" <tl_dp@roadrunner.com> skrev i meddelelsen

>Alt er absolut ikke magnetkort - i denne ferie har vi været i henholdsvis
>Nordjylland og på Kreta - begge steder var med almindelige nøgler.

OK - indrømmet, jeg rejser mest til storbyer. En nylig undtagelse er
en kort tur til Pisa, men her havde hotellet også magnetkort.

For at blive on-topic for gruppen: Pisa er ikke det mest interessant
sted at besøge i den del af Italien, imho. Tag en dag eller en halv og
se det famøse skøve tårn, og kør så videre til noget mere spændende.
Jeg var der på forretningsrejse, og brugte netop en halv dag på et se
byen. Jeg var ikke overvældet.

Fra : Otto

Dato : 06-08-10 18:34

TL a écrit :

> [...]
> se det famøse skøve tårn, og kør så videre til noget mere spændende.
> Jeg var der på forretningsrejse, og brugte netop en halv dag på et se

Lucca i nærheden er en interessant by

Fra : Carsten Riis

Dato : 04-08-10 06:33

Peter P skrev den 01-08-2010 11:48:
> Hej, idet vi skal på bilferie til Frankrig, kom vi til at snakke om hvorvidt man skal give sit
> pas og bilens registrerings-attest til Politi?
>
> Jeg kan gå med til at vise dem, men ikke give.

Give som i beholde? No way!

Give som i låne natten over fx første nat på hotellet.
Har jeg ikke oplevet på rejser, hvor jeg tog afsted på egen hånd.
Jeg har oplevet det på charterferie, hvor fx 150 andre personer også
afleverer deres pas til udlevering dagen efter. Det ser jeg heller ikke
noget problem med, når det fremmer administrationen af
registrering....hvor man som gæst sådan set bare vil nyde ferien fra
første minut.

Give som, at politiet eller anden myndighed har brug for det til
sagsbehandling af fx indrejsetilladelse....kun mod behørig kvittering!

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Kennet og Pernille

Dato : 04-08-10 07:49

> [...]
>

> Give som, at politiet eller anden myndighed har brug for det til
> sagsbehandling af fx indrejsetilladelse....kun mod behørig kvittering!

Hej

principelt helt enig.

Vedr. hotel har jeg enkelte steder oplevet, at de har beholdt passet under
hele besøget, som en garanti for, at man betaler. Det har været tilfældet på
meget billige hoteller i Indien, hvor man ikke kan betale med kort. Man kan
naturligvis vælge at betale på forhånd i sådant et tilfælde.

Ved enkelte grænseovergange har jeg også oplevet mit pas "forsvinde" bag en
masse skranker eller bygninger. Det er ikke lige her, at man beder om en
kvittering

Kennet
www.pernille-kennet.dk
Rejsebeskrivelser fra hele verden. Vil du med?

Fra : Carsten Riis

Dato : 04-08-10 16:05

Kennet og Pernille skrev den 04-08-2010 08:49:

> Ved enkelte grænseovergange har jeg også oplevet mit pas "forsvinde" bag en
> masse skranker eller bygninger. Det er ikke lige her, at man beder om en
> kvittering

Jeg tænkte nu mere som længerevarende sagsbehandling over flere dage.

En hurtig kopi er jeg ligeglad med. lad dem lave kopier alt det de lyster.