Gal igen ...
Fra : FIEL

Dato : 30-07-10 13:46

Hej gruppe

Atter er jeg stødt ind i et par tydningsproblemer, som jeg ikke kan løse.

I kirkebogen for Aalborg amt, Hornum herred, Suldrup sogn, 1882, opslag 191,
nr. 1 i 1882, har præsten tilført nogle bemærkninger ved Jens Thomasens død.
Jeg mangler nogle af ordene. Jeg har:
Aftægtsmand, død i Hyllested, født i Frenstrup, xxxx. xxxx xxxxx var Thomas
Frenstrup.

Når jeg så kigger tilbage i kirkebøgerne for samme sogn, årg. 1727 - 1822
burde jeg jo kunne finde ham her, enten i opslag 113, 114 eller 115. Den
eneste Jens, jeg kan finde er i opslag 114 midt på siden og her kan jeg ikke
læse om nogen Thomas. I det hele taget kan jeg kun tyde nogle få af ordene.

Kan nogen hjælpe - igen, igen

Med venlig hilsen
Leif Blindbæk, 9530

Fremtiden er trådløs ...

Fra : Arne Nielsen

Dato : 30-07-10 16:23

Den 30-07-2010 14:46, FIEL skrev:
> [...]
> 115. Den eneste Jens, jeg kan finde er i opslag 114 midt på siden og her
> kan jeg ikke læse om nogen Thomas. I det hele taget kan jeg kun tyde

.... Faderens Navn var Thomas Frenstrup.

Dén Jens, der står om på opslag 114, har en far, der hedder Peder
Skoleholder, så ham er det ikke, men måske er det

opslag 118:
1794
Inddøbt Thomas Jensens Barn i Frenstrup kaldet Jens(?), Dom 6 p. Trin.
læst over ham, baaren af Jens Sørensens Hustru i Frenstrup. Test. Jens
Mortensen og Datter Karen, Ole Nielsen af Frenstrup, Christen Hornum af
Heedegaard.

Så må dette være familien i 1801:

Aalborg, Hornum, Suldrup, Frenstrup, , 13, FT-1801, A7224
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Thomas Jensen   30    Gift   Huusbonde   Gaardmand
Mette Poulsdatter   40    Gift   Hans Kone
Jens   7    -   Deres Søn
Povel   2    -   Deres Søn
Ane   6    -   Deres Datter
Ole Knudsen   33    Ugift   Tjenestekarl
Niels Christensen   17    -   Tjenestedreng
Søren Sørensen   9    -   Tjenestedreng
Ane Christensdatter   11    -   Tjenestepige

Venlig hilsen
Arne

--
E-mail: Fjern 0 i adresse ved direkte svar.
Hjemmeside/homepage: http://www.parken52.dk/

Fra : FIEL

Dato : 30-07-10 16:56

"Arne Nielsen" <arnen@post03.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Knudsen 33 Ugift Tjenestekarl Niels Christensen 17 - Tjenestedreng Søren
> Sørensen 9 - Tjenestedreng Ane Christensdatter 11 - Tjenestepige

(klip)

Tak igen, Arne.

Det laver lidt om på familien, men du har da helt ret. Man kunne jo
åbenbart leve så længe et sted, så man blev tillagt stednavnet i stedet. Som
nybegynder, er jeg nok for tilbøjlig til at fokusere for snævert. Ligeledes
har jeg stadig svært ved at tyde skriften. Men jeg øver mig flittigt

Dom 6 p. trin må vel være 27. juli ?

Med hilsen og stor tak

Leif B.
--
Fremtiden er trådløs ...

Fra : Arne Nielsen

Dato : 30-07-10 18:06

Den 30-07-2010 17:55, FIEL skrev:

> [...]
> Som nybegynder, er jeg nok for tilbøjlig til at fokusere for snævert.
> Ligeledes har jeg stadig svært ved at tyde skriften. Men jeg øver mig

Ja, det er 27. juli.

Venlig hilsen
Arne