Andet multimedie
bentjuul 3670
Filformat / Antialiasing?
Fra : Stefan Kristensen

Dato : 26-07-10 21:20

Jeg har en jpg fil med en simpel stregtegning, jeg gerne vil arbejde
lidt videre med.
Når jeg ser filen i IrfanView, er stregerne fint skarpe og tydelige, men
når jeg henter den ind i Gimp eller CorelDraw bliver stregerne meget
uskarpe pga. antialiasing.
Som I nok kan forstå, er jeg meget grøn mht. billedredigering, så kan I
give mig en ide om hvordan jeg skal komme videre?

Mvh
Stefan

Fra : Rado

Dato : 27-07-10 06:50

On Mon, 26 Jul 2010 22:20:28 +0200, Stefan Kristensen <jems@mad.dk>
wrote:

> [...]
>Som I nok kan forstå, er jeg meget grøn mht. billedredigering, så kan I
>give mig en ide om hvordan jeg skal komme videre?

Slå antialias fra? Det kan man i de fleste grafikprogrammer.

--
Rado
"Den genetiske kode minder ikke om software - den ER software,

Fra : Rado

Dato : 27-07-10 22:36

wrote:

> [...]
>Når jeg ser filen i IrfanView, er stregerne fint skarpe og tydelige, men
>når jeg henter den ind i Gimp eller CorelDraw bliver stregerne meget

Iøvrigt lyder det lidt underligt at programmerne skulle bruge
antialias på en jpg fil du henter ind. Jeg kan heller ikke umiddelbat
se forskel på en stregtegning i IrfanView hhv. Gimp.

Kan du ikke lave et screenshot der illustrerer hvordan det ser ud i de
forskellige programmer?

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 28-07-10 09:50

> Iøvrigt lyder det lidt underligt at programmerne skulle bruge
> antialias på en jpg fil du henter ind. Jeg kan heller ikke umiddelbat
> se forskel på en stregtegning i IrfanView hhv. Gimp.

Gimp: http://jems.dk/ssGimp.jpg
IrfanView: http://jems.dk/ssIrfan.jpg

Begge screenshots er taget ved 200% zoom.

Formålet med denne øvelse er at få konvereteret jpg filen til en
vektortegning, der så igen kan bruges til at skære billedet ud på en
skæreplotter.

--
Stefan

Fra : Rado

Dato : 28-07-10 11:59

On Wed, 28 Jul 2010 10:49:56 +0200, Stefan Kristensen <jems@mad.dk>
wrote:

>Gimp: http://jems.dk/ssGimp.jpg
>IrfanView: http://jems.dk/ssIrfan.jpg
>
>Begge screenshots er taget ved 200% zoom.

Ja men hvordan ser de ud i normal størrelse? Er de forskellige her?

Zoom/forstørrelse kan gøres på flere forskellige måder, med eller uden
diverse filtre, så det er nok det der gør forskellen.

>Formålet med denne øvelse er at få konvereteret jpg filen til en
>vektortegning, der så igen kan bruges til at skære billedet ud på en
>skæreplotter.

OK, så vil jeg foreslå Inkscape, der kan hentes gratis her:

http://inkscape.org/?lang=en&css=css/base.css

Jeg har prøvet at lave en vektortrace med den ud fra dit IrfanView
shot, den blev ganske fin. Prøv i første omgang med originalfilen og
se hvordan det bliver, ellers kør den igennem IrfanView først.

Du kan se her hvordan du gør:

http://miscfiles.net/tutorials/inkscape/incsvect

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 28-07-10 14:17

> [...]
> shot, den blev ganske fin. Prøv i første omgang med originalfilen og
> se hvordan det bliver, ellers kør den igennem IrfanView først.

Det er knagme i orden dét der
Jeg skal ud og nyde det gode vejr nu, men jeg prøver helt klart det her
i aften.

Tak for din tid og hjælp.

Mvh
Stefan