Esrum kanal m.fl.
Fra : Peter Loumann

Dato : 23-07-10 20:38

Tv-kanalen DK4 har et meget blandet repertoire. Her til aften dumpede jeg
tilfældigt ind midt i en udsendelse om Esrum Kanal, anlafgt 1892-05. Meget
interessant! Med vidende og engagerede lokale gamlinge.

Jeg har selv vovet mig på nettet med lidt om Den danneskioldske Kanal
(1810-14)

http://huse-i-naestved.dk/historie.html

og vidste godt at den indgik i en europæisk kanaldille i årtierne o. 1800,
kendte også Odense Kanal (1796-1806), men ikke Esrum Kanal skønt formålet
var eksakt det samme: At de lokale godsejere kunne tjene penge ved at
forsyne det voksende København med brænde.

Risiko ved arbejde med lokalhistorie er om ikke kanal- så tunnel- eller
snæversyn.

Har nogen her flere eksempler eller andet relevant?

Man kan påstå at Den danneskioldske Kanal først blev færdig 1935-37/38.
1996-97 fik vi svingboen over kanalen

http://www.isc.dk/Internet/Kompetencer.nsf/0/852c4244cb87c054c125727d0034687a?OpenDocument&Click=

http://www.highways.dk/broer/svingbroen.php

http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?guid=5a2d5442-fea8-4463-8211-77926b703a9b

Og straks skal Odense s'fø'li' ha' det samme, bare større

http://www.orbicon.dk/page396.aspx?recordid396=247

--
pl

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-07-10 23:36

Peter Loumann skrev bl.a.:

> Tv-kanalen DK4 har et meget blandet repertoire. Her til aften
> dumpede jeg tilfældigt ind midt i en udsendelse om Esrum
> Kanal, anlafgt 1892-05. Meget interessant! Med vidende og
> engagerede lokale gamlinge.

Lige en lille rettelse. Jeg tror du mener at Esrum Kanal
blev anlagt 1792-1805.

> Jeg har selv vovet mig på nettet med lidt om Den
> danneskioldske Kanal (1810-14)
> http://huse-i-naestved.dk/historie.html

Det ser ud som om Den danneskioldske Kanal er mere
langtidsholdbar end Esrum Kanal, som slet ikke er sejlbar
i dag. Imponerende at Dannebrog kunne sejle helt ind
til indvielsen af svingbroen i Næstved.

> [...]
> men ikke Esrum Kanal skønt formålet var eksakt det samme:
> At de lokale godsejere kunne tjene penge ved at forsyne

Ja, brændetransporten fra Gribskov ad Esrum Kanal til
København var et utroligt arbejdskraftkrævende og
omstændeligt foretagende med mange omlæsninger.
En slags pramme på søen, en anden slags fra søen til
"Væltningen" og en tredje slags ad åen til Dronningmølle,
en fjerde slags ud til de skibe der sejlede til København.
Hvor fik de dog alle de mennesker fra?

Der findes en bog: Bendt Friis: Esrum Kanal. Pramfart og
brændetransport til København. Vandmøller og Krudtværk.
Esrum Sø. - Den er udsolgt fra forlaget, men BIB har den
sikkert.

> Risiko ved arbejde med lokalhistorie er om ikke kanal- så
> tunnel- eller snæversyn.
> Har nogen her flere eksempler eller andet relevant?

Ja, jeg tænker på de mange tørlægningsprojekter i 1800-tallet,
fx Kolindsund, Lammefjord, Søborg Sø. I dag kunne jeg nu
godt tænke mig at få vand i Søborg Sø igen. Og så er der jo
vandkraften flere steder, fx Tange Sø, Holstebro og elværket
Christiansdal ved Haderslev.

--
Herluf :·)

Fra : Peter Loumann

Dato : 24-07-10 22:15

On Sat, 24 Jul 2010 00:36:04 +0200, Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Lige en lille rettelse. Jeg tror du mener at Esrum Kanal
> blev anlagt 1792-1805.

Ja, det var 1 af 2 slåfejl

> Det ser ud som om Den danneskioldske Kanal er mere
> langtidsholdbar end Esrum Kanal, som slet ikke er sejlbar
> i dag. Imponerende at Dannebrog kunne sejle helt ind
> til indvielsen af svingbroen i Næstved.

Mjah .. det var en bevidst tilsnigelse at dén kanal først blev færdig
1935-37/38. Det var et nyt projekt der førte havet ind til byen. Dannebrog
brugte den nye kanal første gang ved indvielsen 1938.

> [...]
> "Væltningen" og en tredje slags ad åen til Dronningmølle,
> en fjerde slags ud til de skibe der sejlede til København.

Ja, det er svært at forstå i dag. Men transport af grovvarer over land var
næppe mulig, i hvet fald ikke rentabel, ud over lokalområdet. Kloge hoveder
har beregnet at (militær) landevejstransport o. 1800 i bedste fald var lige
så langsom som o. år 0 (sic!). Det ændrede sig først i sidste del af
århundredet med jernbanenettet, som var grovmasket, og macadamiserede veje.

> Der findes en bog: Bendt Friis: Esrum Kanal. Pramfart og
> brændetransport til København. Vandmøller og Krudtværk.
> Esrum Sø. - Den er udsolgt fra forlaget, men BIB har den
> sikkert.

Ja tak! Jeg er opmærksom på den.

> Ja, jeg tænker på de mange tørlægningsprojekter i 1800-tallet

Det er så en lidt anden historie

> Og så er der jo vandkraften

Den var jo en del af de 2 kanalprojekter - også til regulering af vandstand
og gennemstrømning. Prisen var sluseværk eller omlading som "Væltningen".
Esrum Kanal havde så vidt jeg forstod forudenDronningmølle 2 andre,
herunder en krudtmølle.

Den Danneskioldske Kanal var i første fase bare en regulering af Suså med
anlæg af træksti. Magle Mølle kendes tilbage til 1135 og blev 1874
papirfabrik, uden at vandkraften battede synderligen, hvad skorstenen også
bevidner

http://huse-i-naestved.dk/raadmd/index.html#papirfabr

Dertil kom Holløse Mølle som jeg ikke ved noget om.

2. fase (1812-14) var en sejlrende over fjorden og et nyt udløb til
Smålandshavet ved nuværende Karrebæksminde. Den interesserede købstadens
købmænd mere selv om de ikke var synske - ikke forudså konreksporten der
boomede fra 1830'erne.

En senere parallel: Esbjerg havn blev anlagt til eksport og levende
kreaturer til Nordvesteuropa - planlæggerne forudså ikke smør- og
flæsekeeksport.

--
pl

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 25-07-10 16:25

Peter Loumann skrev:
> [...]

Jeg har en lille "krølle" vedrørende "de lokale godsejere".
Heroppe i Nordøstsjælland, også kaldet "Kongernes
Nordsjælland", har vi slet ingen herregårde, og næsten
heller ingen større godser. Næsten al jord hørte under
Kronen. Tidligere ejede Esrum Kloster en masse jord,
men det endte vist også med at høre under Kronen. Det
eneste der minder om et gods her i nærheden, jeg kan
komme i tanker om, er Krogerup ved Humlebæk. Krogerup
havde vist også lidt træudskibning til København, men
det var allerede i 1500-tallet.

> [...]

> 1135 og blev 1874 papirfabrik, uden at vandkraften battede
> synderligen, hvad skorstenen også bevidner

Jeg har kigget på dine sider om (gl. og ny) Maglemølle
Papirfabrik. Det var da et imponerende foretagende.

P.s. Det er ikke fordi jeg jagter småfejl, men der er altså
en lille "100-årsfejl" under det store litografi fra 1874.

--
Herluf :·)

Fra : Peter Loumann

Dato : 27-07-10 15:52

On Sun, 25 Jul 2010 17:25:18 +0200, Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]
> Nordsjælland", har vi slet ingen herregårde, og næsten
> heller ingen større godser. Næsten al jord hørte under

Du har et. Jeg var for hurtig. Forskellen til Suså-projektet er på det
punkt væsentlig.

> P.s. Det er ikke fordi jeg jagter småfejl, men der er altså
> en lille "100-årsfejl" under det store litografi fra 1874.

Tak! Og suk! Jeg lærer aldrig at læse korrektur på egen tekst.

--
pl