RAID5
Fra : henrik steffensen

Dato : 21-07-10 06:00

Jeg kører med 4 diske i min QNAP 410. Og jeg har oplevet at måtte
skifte den ene disk, hvilket er helt uproblematisk - alt er stadigvæk
tilbage.

Mit spørgsmål går på, hvis QNAP'en skulle brænde af - kan jeg så uden
videre sætte diskene over i en anden QNAP eller anden server og så
være fuldt ud kørende igen?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 21-07-10 13:35

On Wed, 21 Jul 2010 05:00:02 -0700 (PDT), henrik steffensen
<henrik.steffensen1@gmail.com> wrote:

> [...]
>
>Mit spørgsmål går på, hvis QNAP'en skulle brænde af - kan jeg så uden
>videre sætte diskene over i en anden QNAP eller anden server og så
Hvor ligger selve raidopsætningen ?
På selve diskene sammen med OSet, ja så burde det kunne spille.
Men ligger det i flash på selve motherboardet, ja så er det ikke
sikkert at den går bare at taste den korrekte opsætning ind, nogen
gange så initiliserer/formaterer man lige når der er kommer en ny
opsætning ind, og "væk data".

Men spørg QNAP, de bør om nogen vide det.
Og siger de ja og dine data er værdifulde, så får du fat i en anden
QNAP og efterprøver deres påstand (husk backup inden du leger)

Raid erstatter IKKE backup, (heller ikke når der er tale om mirror)
det kan sikre oppetid hvis man får hwfejl på diskene.

/Hans