Asksky-erstatning - hvad kan man gøre? (R
Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 20-07-10 15:27

For 1 måned siden sagde Transavia, at det der er op til 2 måneders
ventetid på erstatning vedr. askesky-aflysninger.

Nu siger de 2 - 3 måneder.

Så hjælper det ikke med en standardfloskel om, at de arbejder hårdt på
sagen.

Kan de bare blive ved med at udskyde tilbagebetalingen, eller?

I øvrigt vil jeg indtrængende FRARÅDE rejser med Transavia. Ringere
service findes forhåbentlig ikke.
Første dag, da deres fly blev aflyst, sagde deres folk i Nice, at de
nægtede at hjælpe dem med hverken hotel eller mad. Det var passagerernes
eget problem at finde ud af.

Sådan et selskab fortjener at boykottes.

Men ud over at opfordre til at finde andre selskaber, så er meningen med
dette lille indlæg at spørge, om nogen her ved, om der er myndigheder,
som kan hjælpe i sagen, hvis man kontakter dem.

vh

Bjarne

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-07-10 16:36

Den 20-07-2010 16:27, Bjarne S Nielsen skrev:
> For 1 måned siden sagde Transavia, at det der er op til 2 måneders
> ventetid på erstatning vedr. askesky-aflysninger.
>
> Nu siger de 2 - 3 måneder.
>
> Kan de bare blive ved med at udskyde tilbagebetalingen, eller?

Jeg tror ikke, der er andet at gøre end at vente, så længe
udsættelserne ikke er længere. Hvis der er nogen at klage
til over behandlingstiden, vil deres behandlingstid nok være
mindst lige så lang.

Bemærk, at der vist endnu ikke er afgjort nogen
erstatningssager af diverse myndigheder eller domstole. Ting
tager tid, især når det drejer sig om tusindvis af krav.

Men det er klart irriterende, at det tager så lang tid. Jeg
skulle først sende et krav til arrangøren (Supersaver), de
svarede allerede efter fem dage - hvilket står i skarp
kontrast til deres reaktionstid, mens jeg var strandet - de
ville ikke anerkende kravet og henviste i stedet til
flyselskabet (SAS).

SAS brugte knap en måned, før de afviste kravet.

Herefter har jeg så skullet prøve at få rejseforsikringen
til at betale, selvom de vist kun vil dække en del af
udgifterne. Dem har jeg efter knap en måned endnu ikke fået
en afgørelse fra. De skrev på et tidspunkt, at der kan gå op
til to måneder før en afgørelse.

Når jeg har en opgørelse fra dem, skal jeg sende et krav på
restbeløbet til et eller andet sted (husker ikke lige hvor).

Jeg har på fornemmelsen, at Transavia vil give dig det samme
svar som de fleste andre selskaber: en afvisning af kravet.
Så du kan sikkert roligt regne med endnu længere tid, før du
får nogle penge. Mon ikke vi skal have en dom, før nogen
arrangører/flyselskaber betaler.

> I øvrigt vil jeg indtrængende FRARÅDE rejser med Transavia. Ringere
> service findes forhåbentlig ikke.

Jeg var ekstremt imponeret over SAS, da mit fly fra Bangkok
blev aflyst. Jeg blev samlet op i lufthavnen og ført ud til
en bus, der kørte mig og andre strandede til et dyrt hotel.

Men glansen gik hurtigt af SAS. De besluttede sig til kun at
ville dække tre dage, og det blev udelukkende oplyst via et
opslag i hotellet. Det var et held, jeg opdagede det.

Jeg forsøgte at få refunderet billetten, så jeg selv kunne
finde et andet fly hjem, men det var umuligt at få oplyst,
hvor meget der ville blive betalt tilbage. Hverken SAS eller
Supersaver kunne/ville oplyse beløbet.

SAS henviste til Supersaver, og Suversaver svarede ikke på
spørgsmålet. Trods flere e-mails og et telefonopkald var det
umuligt at få beløbet oplyst.

> Sådan et selskab fortjener at boykottes.

Jeg bruger ikke Supersaver mere. Det er, når der er
problemer, man kan se, hvem der er værd at bruge, og hvem
der ikke har styr på tingene.

> Men ud over at opfordre til at finde andre selskaber, så er meningen med
> dette lille indlæg at spørge, om nogen her ved, om der er myndigheder,
> som kan hjælpe i sagen, hvis man kontakter dem.

Du kan ikke gå videre med dit krav, før du har et afslag fra
din arrangør/flyselskabet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Stor guide til installation og brug af mailprogrammet

Fra : Mogens

Dato : 20-07-10 17:13

Kim Ludvigsen wrote:

> Du kan ikke gå videre med dit krav, før du har et afslag fra din
> arrangør/flyselskabet.

Vi rejste med Condor i Tyskland. Keine problemen - alt er for længst
afregnet til vores tilfredshed :)

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 21-07-10 08:16

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
>
> Jeg bruger ikke Supersaver mere. Det er, når der er problemer, man kan
> se, hvem der er værd at bruge, og hvem der ikke har styr på tingene.
Jeg har to gange prøvet at booke flybilletter via Supersaver. Nogle
timer senere fortrød de bestillingen og gav mig et dårligere tilbud. Den
ene gang gik jeg dermed glip af gode tilbud fra konkurrenter, som da var
udsolgt. Fup og svindel-firma.

> Du kan ikke gå videre med dit krav, før du har et afslag fra din
> arrangør/flyselskabet.

Tak for svar.
Da vil jeg lidt mere målrettet gøre en indsats for at advare andre imod
selskabet. Det vil forhåbentlig komme til at koste dem lidt mere i tabte
indtægter.

En evt. afvisning af et krav kan man diskutere, men så kan man komme
videre i forhold til rejseforsikring.
3 måneders sagsbehandling hos Transavia er bevidst chikane/forhaling.

Bjarne

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-08-10 08:33

Den 20-07-2010 17:35, Kim Ludvigsen skrev:

Lige en tilbagemelding ...

> [...]
> udgifterne. Dem har jeg efter knap en måned endnu ikke fået
> en afgørelse fra. De skrev på et tidspunkt, at der kan gå op

Jeg har netop modtaget endeligt svar fra rejseforsikringen,
Tryg. Mit krav var knap 4.400 for 11 dages ekstra ophold.

Tryg oplyste tidligere, at de ekstraordinært ville betale
erstatning for op til fem dage á 1.000 kroner i forbindelse
med askeskyen. Og det skulle forstås som udgiften i fem
dage, hvilket i mit tilfælde sikkert var noget i stil med
2.000 kroner.

Jeg har netop fået at vide, at de i mit tilfælde vil dække
hele beløbet. Sikkert ud fra en tanke om, at det er mindre
end deres maksimumsbeløb, selvom der er tale om 11 dage.

Så selvom der er gået lidt mere end tre måneder, siden jeg
fremsendte mit første krav til rejseselskabet, og syv uger,
siden jeg fremsendte mit krav til Tryg, så er jeg ganske
tilfreds.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende guide til hjemmesideprogrammet KompoZer:

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 21-07-10 08:52

Bjarne S Nielsen skrev:
> For 1 måned siden sagde Transavia, at det der er op til 2 måneders
> ventetid på erstatning vedr. askesky-aflysninger.
>
> Nu siger de 2 - 3 måneder.

Måske satte det lidt gang i sagen, at Transavia også kom på Trustpilot
og Google.
Men skal man sige ja til et forlig om at få dækket en eget lille del af
omkostningerne, mod at man fraskriver sig yderligere krav mod Transavia?
Se herunder

vh
Bjarne

"The undersigned... ...HEREBY DECLARES That he / she agrees to accept
payment by Transavia airlines C.V. of a sum of €57.18
as a payment to help cover the costs incurred in connection with flight
PH2658
on 15-4-2010
After having received the above-mentioned sum the undersigned will have
no further
claim against Transavia airlines C.V. and hereby grants Transavia
airlines C.V. full
acquittance with regard to the above-mentioned flight."

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-07-10 11:35

Den 21-07-2010 09:51, Bjarne S Nielsen skrev:

> [...]
> Men skal man sige ja til et forlig om at få dækket en eget lille del af
> omkostningerne, mod at man fraskriver sig yderligere krav mod Transavia?

Det er meget normalt med den slags forlig. Det er så op til
dig at vurdere, om du er bedst stillet med forliget, eller
om du kan opnå noget bedre ved at klage videre. I den
forbindelse skal du ikke kun tænke på pengene, men også på
den tid og det besvær, det indebærer. Og eventuelle
omkostninger i klage-/retssystemet.

Hvor stort er dit krav? I mit tilfælde er kravet på knap
4.400 kroner for 10 dages ekstra ophold i Bangkok, efter SAS
lukkede pengepungen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til computeren og internettet:

Fra : Hanne

Dato : 21-07-10 07:01

Mht at man selv maa klare ophold og forplejning, saa sagde EasyJet det
samme: "Vi har tusinder f passagerer med dit problem, det maa du selv
klare." Smukt!

Jeg fik dog ret hurtigt (ca 10 dage) nogle penge tilbage fra dem.

Mvh
Hanne