Underclock AMD Athlon XP 2400+
Fra : JBJ \(4920\)

Dato : 10-07-10 15:19

Hejsa, kan der ske noget ved at underclocke en AMD Athlon XP 2400+ cpu til
1.666Mhz?

I Puppy linux kører den storartet, men hvad med XP/Vista/Win 7, vil windows
opfatte det som en fejl eller vil den acceptere den nye hastighed?

Grunden er at det bundkort den sidder i, skulle have 266 FSB men kun synes
at give 200 FSB, dvs. at den maksimalt kan clockes til 212/37 i bios. Der
er ingen indstilling på selv bundkortet.
--

Mvh / with kind regards

JBJ (4920)

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 10-07-10 22:23

"JBJ (4920)" <thunder@spoergmig.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> at give 200 FSB, dvs. at den maksimalt kan clockes til 212/37 i bios. Der
> er ingen indstilling på selv bundkortet.

Det må komme an på en prøve.
Jeg har set flere som kørte meget dårligt, når ikke de kørte med korrekt
hastighed. Nogle ville slet ikke starte.
Jeg har især set det på flere, hvor bundkortbatteriet stod af, således at
bios nulstillede sig og derved satte fsb ned.
Så jeg ville foretrække en, som er lavet til at køre med den lavere
hastighed.

Kurt

Fra : JBJ \(4920\)

Dato : 11-07-10 03:53

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> bios nulstillede sig og derved satte fsb ned.
> Så jeg ville foretrække en, som er lavet til at køre med den lavere

Nu sagde jeg jo at den kørte fint i Linux:) Spørgsmålet gik på om der kunne
opstå problemer i windows:) Der er mange ting der ikke er understøttet i
Linux, men sjovt nok er der mange ting som windows ikke kan klare som
fungerer storartet i Linux:):):):)

--

Mvh / with kind regards

JBJ (4920)

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 11-07-10 22:09

> [...]
> understøttet i Linux, men sjovt nok er der mange ting som windows ikke kan
> klare som fungerer storartet i Linux:):):):)

Det var også det jeg svarede på.

Kurt

Fra : N_B_DK

Dato : 13-07-10 07:56

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> wrote in message

> Det var også det jeg svarede på.

Jeg læste nu dit svar som det var hardware relateret, kører det fint i
linux, vil der heller ikke være problemer i windows.

--
MVH. N_B_DK

Fra : JBJ \(4920\)

Dato : 15-07-10 03:10

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg læste nu dit svar som det var hardware relateret, kører det fint i
> linux, vil der heller ikke være problemer i windows.

Har nu prøvet med XP Pro SP3 og den fryser efter et lille stykke tid. Men
som sagt Debian Linux 5.02 kører som en drøm, og er noget federe end XP.

--

Mvh / with kind regards

JBJ (4920)

Fra : N_B_DK

Dato : 15-07-10 07:21

"JBJ (4920)" <thunder@spoergmig.invalid> wrote in message
> Har nu prøvet med XP Pro SP3 og den fryser efter et lille stykke tid.
> Men som sagt Debian Linux 5.02 kører som en drøm, og er noget federe
> end XP.

Hvis du nu sætter FSB til 200/33 istedet for 37, så går det bedre, 37Mhz på
pcibussen har altid voldt visse ting problemer, hvorimod 33 er hvad den
beregnet til at køre med.

--
MVH. N_B_DK

Fra : JBJ \(4920\)

Dato : 22-07-10 09:34

> [...]
>
> Hvis du nu sætter FSB til 200/33 istedet for 37, så går det bedre, 37Mhz
> på pcibussen har altid voldt visse ting problemer, hvorimod 33 er hvad

Desværre har jeg lavet en typo, den kører max. 1666 men var i bios sat til
111/37. Det virkede dog ikke særligt godt i længden, så nu er den tilbage i
skuffen. Bundkortet kan køre 133 FSB men kun håndtere op til 2200+ og hvis
min 2400+ er i står den til 210Mhz under post:(

--

Mvh / with kind regards

JBJ (4920)