auto load script
Fra : kasper

Dato : 09-07-10 12:43

Heey allesammen,

jeg vil gerne lave et script som selv loader når jeg loader
scriptet uden jeg skal bruge <body onload="function";>

kan man det?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 09-07-10 13:16

kasper sendte dette med sin computer:
> Heey allesammen,
>
> jeg vil gerne lave et script som selv loader når jeg loader
> scriptet uden jeg skal bruge <body onload="function";>
>
> kan man det?

Hvis du loader scriptet, behøver det vel ikke gøre det selv?
Hvad mener du med "loader"? Og hvad betyder "loader"?
Fine fremmedord, med indtil flere betydninger ser det ud til...

Jeg tror du mener at du vil have en bestemt funtion udført (exekveret),
når siden er hentet (loaded).
Det kan du gøre ved først i dit script at skrive, enten

window.onload = den funktion du vil udføre;

eller bruge DOM og den mere korrekte/generelle måde at tilføje
eventlistnere:

if ( window.addEventListener) window.addEventListener( 'load', fnc,
false);
else if ( window.attachEvent) window.attachEvent( 'onload', fnc);

fnc er her navnet på funktionen - altså uden paranteser, og der kan
*ikke* overføres parametre, til gengæld kan der på denne måde tildeles
mere end een eventhandler til et givet element.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : kasper

Dato : 11-07-10 01:08

jeg vil gerne have siden til at køre en function når siden er loadet uden
at skulle bruge onload="function()" i body

Fra : scootergrisen

Dato : 10-07-10 18:51

> jeg vil gerne have siden til at køre en function når siden er loadet uden
> at skulle bruge onload="function()" i body

Altså du har en HTML side hvor du gerne vil kalde noget javascript
kode fra automatisk når siden besøges korrekt ?

Hvis du i din HTML fil skriver:
<script type="text/javascript" src="kode.js"></script>

også prøv og skriv følgende på sidste linie i kode.js filen:

window.onload = funktion;

eller også prøv med

window.onload = funktion();