Oulook - distributionslister - backup
Fra : VA

Dato : 08-07-10 19:32

I en lille forening (ca 170 medlemmer) - jeg er med til at administrere -
anvender vi Adressekartoteket i Outlook til at registrere alle foreningen
kontaktpersoner (både medlemmer og andre).
For at kunne sende emails til udvalgte kontaktpersoner anvender vi de
såkaldte Distributionslister (i Outlook, Adressekartoteket) hvor vi
tilknytter den enkelte person til forskellige distributionslister , f.eks.
Alle medlemmer eller Bestyrelsen.

Når man i Outlook åbner den enkelte distributionsliste kan ved hjælp af
nogle knapper foroven i skærmbilledet enten Vælge medlem eller Fjerne
medlem.

Der findes imidlertid også en knap kaldet Slet som faktisk sletter
distributionslisten (uden kontrolspørgsmål inden sletning!).
Dette har betydet at vi har oplevet at en distributionsliste er blevet
slettet ved en fejltagelse, selv om brugerens mening kun var at "slette" en
kontaktpersons tilknytning til distributionslisten. Resultatet var at
distributionslisten (f.eks. Alle medlemmer) måtte genetableres forfra ved
at manuelt Vælge de enkelte kontaktpersoner. Et omfattende arbejde.

Spørgsmål til gruppen:

Findes der en måde hvorpå man som bruger får en advarsel før man
uforvarende
sletter en distributionsliste som beskrevet ovenfor.

Venlig hilsen

Viktor

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-07-10 19:40

VA skrev:

> Spørgsmål til gruppen:

> Findes der en måde hvorpå man som bruger får en advarsel før man
> uforvarende sletter en distributionsliste som beskrevet ovenfor.

Jeg synes du skulle stille et andet spørgsmål:

Hvordan organiserer man backup i tre niveauer så det er nemt at
retabelere slettede data selv når første backup også er ødelagt?

Selv har jeg backup i 4 niveauer og kan gendanne hele min
pc-opsætning på en anden maskine på et kvarters tid hvis min
hovedcomputer brænder op.

Det havde jeg god brug af for et par måneder siden da min primæe
computer stod af og min sekundære ikke kunne tåle at blive
flyttet en meter (er nu udskiftet - den var aldrig helt
pålidelig).

--
Bertel

Fra : VA

Dato : 08-07-10 20:14

Ja vi må helt klart i foreningen igang med en backup-procedure så der
foretages jævnlig back-up sådan at en evt. reetablering af dataene lettes.

Da der er mange forskellige brugere på systemet skal proceduren gøres så
simpel som mulig.

Det oprindelige spørgsmål blev også skrevet ud fra en undren over at det er
så let at fjumre i Outlook med et så kedeligt resultat (tab af en
distributionsliste) til følge. I de fleste andre sammenhænge i
Microsoft/Office programmer får man - som en bruger der vil slette noget -
altid et spørgsmål fra systemet som f.eks. : "mener du virkelig det ?" Altså
en fortrydelsesmulighed !

Hvad er backup i tre niveauer ?

Viktor

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:1f6c36t79embpa9cmfea8vj7tiohvmp5v7@news.stofanet.dk...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-07-10 23:42

VA skrev:

> Hvad er backup i tre niveauer ?

Det er sådan set bare backup på tre andre pc'er. Hvis man har
virkelig værdifulde data, bør det også omfatte en backup som ikke
opbevares i samme bygning som det aktive system. Med de priser
der er på leje af webhoteller med god plads, kan det klares
billigt.

Jeg kalder det niveauer fordi der er tidsmæssig forskel på de
forskellige backups.

--
Bertel