Andet multimedie
bentjuul 3670
Hvad er forskellen på jpg og jpg?
Fra : Hagar

Dato : 03-07-10 07:51

Hej i gruppen

Jeg har det med at samle på billeder, især wallpapers som jeg bruger til at
klippe og klistre i til nye billeder. For at holde styr på disse billeder,
bruger jeg det gode gamle Jasc Mediacenter, det kan normalt finde ALT hvad
der har med billeder, lyd og film at gøre. Jeg har så fundet 3 pakker med en
masse billeder som jeg så ville have kørt gennem Jasc, men det kan jeg bare
ikke, der bliver ikke fundet ét eneste, men jeg kan godt åbne dem med
Photoshop CS2 og de billed fremvisere der er i Windows 7.
Så er det, hvad er forskellen på disse jpg filer i forhold til andet jeg har
raget til mig?

Kim

Fra : Kurt Brixen

Dato : 03-07-10 09:16

On 2010-07-03 08:50:32 +0200, Hagar said:

> Så er det, hvad er forskellen på disse jpg filer i forhold til andet
> jeg har raget til mig?

Kan du ikke se i Photoshop, hvad forskellen er?
Det kan fx være CMYK billeder.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Hagar

Dato : 03-07-10 10:18

"Kurt Brixen" <kbrixen@gmail.invalid> skrev i meddelelsen

> Kan du ikke se i Photoshop, hvad forskellen er?
> Det kan fx være CMYK billeder.
>
> --
> Venlig hilsen
> Kurt Brixen

Det er det der er underligt, for der er ikke forskel, det er i RGB og 8 bit.
Hvis jeg højreklikker på billedet, og ser egenskaber for filen, så kan jeg
ikke se der skulle være noget der skulle være anderledes.

Kim

Fra : Kurt Brixen

Dato : 03-07-10 12:58

On 2010-07-03 11:17:40 +0200, Hagar said:

> [...]
> bit. Hvis jeg højreklikker på billedet, og ser egenskaber for filen, så
> kan jeg ikke se der skulle være noget der skulle være anderledes.

Hvad så Progressiv jpeg? Der er nogle gamle programmer, der ikke kan
vise dem. Det kan du sikkert se, hvis du åbner et billede i Photoshop,
og vælger Gem som ... og ændrer JPEG indstillingerne. Så er der vist
nok prik ud for det, billedet var gemt som sidste gang.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-07-10 21:52

Kurt Brixen wrote:

> Hvad så Progressiv jpeg? Der er nogle gamle programmer, der ikke kan
> vise dem.

Min tussegamle Jasc PaintShopPro 5.0 kan da uden problemer håndtere
progressiv kodning. Mon så ikke den noget nyere MediaCenter også kan?

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Kurt Brixen

Dato : 05-07-10 22:07

On 2010-07-05 22:51:33 +0200, Erik Ginnerskov said:

> Min tussegamle Jasc PaintShopPro 5.0 kan da uden problemer håndtere
> progressiv kodning. Mon så ikke den noget nyere MediaCenter også kan?

Hvad mon så problemet er? En mystisk farveprofil i billederne.
Jeg har nogle billeder som iPhoto ikke kan vise. Det er jpg grayscale
billeder med "Dot gain 15%" profil.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-07-10 22:28

Kurt Brixen wrote:

> Hvad mon så problemet er? En mystisk farveprofil i billederne.
> Jeg har nogle billeder som iPhoto ikke kan vise. Det er jpg grayscale
> billeder med "Dot gain 15%" profil.

Uden rent fysisk at have filerne, er det mere end svært at sige. Men min
PSP5 har på den anden side problemer med nogle tiff-filer, mens andre
håndteres uden problemer. Har ikke umiddelbart selv et bud på hvorfor.

Fra : Hagar

Dato : 08-07-10 16:48

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> PSP5 har på den anden side problemer med nogle tiff-filer, mens andre
> håndteres uden problemer. Har ikke umiddelbart selv et bud på hvorfor.

Hvis man er interesseret, så vil jeg da gerne sende et par billeder, så kan
i prøve at kigge på det.

Kim

Fra : Kurt Brixen

Dato : 09-07-10 08:27

On 2010-07-08 17:48:09 +0200, Hagar said:

> Hvis man er interesseret, så vil jeg da gerne sende et par billeder, så
> kan i prøve at kigge på det.

Prøv bare at sende 1 eller 2 til mig. Min email er rigtig, hvis du
retter invalid til com.
--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Kurt Brixen

Dato : 10-07-10 09:48

On 2010-07-09 09:26:33 +0200, Kurt Brixen said:

> Prøv bare at sende 1 eller 2 til mig. Min email er rigtig, hvis du
> retter invalid til com.

Nu har jeg kigget på de to billeder jeg fik sendt. Jeg kan heller ikke
se hvordan de skulle være anderledes end andre jpg billeder. Det ene
har farveprofil, det andet har ikke.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Hagar

Dato : 11-07-10 14:08

> Nu har jeg kigget på de to billeder jeg fik sendt. Jeg kan heller ikke se
> hvordan de skulle være anderledes end andre jpg billeder. Det ene har
> [...]

Det er vist første gang jeg er støst på det problem, jeg må vek bare køre
dem gennem Photoshop og se om det kan rette op på det.
Tak for indsatsen.

Kim

Fra : Kurt Brixen

Dato : 09-07-10 08:22

On 2010-07-05 23:28:16 +0200, Erik Ginnerskov said:

> Men min PSP5 har på den anden side problemer med nogle tiff-filer, mens
> andre håndteres uden problemer. Har ikke umiddelbart selv et bud på
> hvorfor.

Det er ikke alle programmer, der kan åbne TIFF med ZIP eller JPEG
komprimering, så måske derfor?

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-07-10 22:14

Kurt Brixen wrote:

> Det er ikke alle programmer, der kan åbne TIFF med ZIP eller JPEG
> komprimering, så måske derfor?

Det skal jeg ikke gøre mig klog på. Men jeg har en viewer, der kan åbne de
problematiske tiff'er og derfra gemme som jpg. Derefter er der ingen
problemer med at få lov til at redigere.

Fra : John V.

Dato : 10-07-10 19:53

Den 03-07-2010 08:50, Hagar skrev:
> [...]
> fremvisere der er i Windows 7.
> Så er det, hvad er forskellen på disse jpg filer i forhold til andet

Måske kan jeg give en rent teknisk beskrivelse, men er det hvad du har
brug for?
Sikkert nærmere et program der kan konvertere fra et format til et andet.

Malermester
John Vedsegaard
www.taform.dk