Flysikkerhed
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 27-06-10 20:50

Hej

Kæresten og jeg overvejer en afbudsrejse, men jeg har det ikke ligefrem
fantastisk med at flyve, så har mine betænkeligheder ved det...

Turen skal evt. gå til Tyrkiet - dvs man sikkert skal flyve med Onur Air. En
hurtig søgning på nettet, giver mange negative kommentarer omkring Onur Air.

Nogen der har erfaringer med Onur Air, eller andre selvskaber, som man helst
skal styre udenom?

Har blandt andet læst, om en død kaptajn, fly der kører af landingsbanen, og
flere lande som har (haft) forbudt Onur Air at flyve....

Mvh
Hans

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-06-10 21:25

Den 27-06-2010 21:50, Hans Mouridsen skrev:

> Turen skal evt. gå til Tyrkiet - dvs man sikkert skal flyve med Onur Air.

Eller måske Turkish Airlines? Uanset hvilket selskab, så er
det mere sikkert end at køre i bil eller tog eller cykel,
eller ...

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær noget nyt om danske ord og ordsprog.

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 28-06-10 06:34

Kim Ludvigsen skrev:

> Eller måske Turkish Airlines? Uanset hvilket selskab, så er det mere
> sikkert end at køre i bil eller tog eller cykel, eller ...

Man kan diskutere, om det er mere sikkert end at køre med tog, men der
er ingen tvivl om, at risikoen ved at køre i bus eller bil i Tyrkiet er
større end risikoen ved flyveturen.

Bjarne

Fra : alexbo

Dato : 27-06-10 21:56

"Hans Mouridsen" skrev

> Nogen der har erfaringer med Onur Air, eller andre selvskaber, som man
> helst skal styre udenom?

Hvis en dødsstatistik kan hjæpe så har Onur Air endnu ikke mistet en
passager i en ulykke.

http://www.jacdec.de/statistics/airlines/airlines_5.htm
http://www.airsafe.com/events/regions/eu_nofat.htm

Turkish Airlines har mistet 885 så hold du dig til Onur.

Nu kan jeg ikke lige finde noget om dræbte i forhold til passagerkilometer
eller lign. men nul dødsfald er da i hvert fald fint.

mvh
Alex Christensen

Fra : jespero

Dato : 28-06-10 08:08

"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> wrote:

> [...]
> Onur Air.
>
> Nogen der har erfaringer med Onur Air, eller andre selvskaber, som man
Hvi
> Hans

Hvis selskabet må lande i Kastrup skulle det være i orden
sikkerhedmlssig
jo

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-10 14:24

Har du ikke tillid til selskabet, må du jo købe billetterne hos et selskab
du har tillid til og så betale det som det koster.

Per.

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 28-06-10 20:24

Hey

"Per Olsen" <per.olsen-snabela-smoerumnet.dk> skrev i en meddelelse

> Har du ikke tillid til selskabet, må du jo købe billetterne hos et selskab
> du har tillid til og så betale det som det koster.

Jeg har jo ikke tillid til nogen selvskaber, når jeg ikke bryder mig
luftfartøjer ;)

Mvh
Hans

Fra : smiley

Dato : 28-06-10 15:05

On 27-06-2010 21:50, Hans Mouridsen wrote:
> [...]
>
> Har blandt andet læst, om en død kaptajn, fly der kører af landingsbanen, og
> flere lande som har (haft) forbudt Onur Air at flyve....

Hans Hans Hans - tag det helt roligt, jeg garanterer
at ikke et eneste fly letter fra en dansk lufthavn
med en død kaptajn ved roret.

Standarterne blir overholdt - så snub du bare det
billigste tilbud. Du overlever nok charter flyenes
snævre sæder på så kort en tur. Til gengæld vil jeg
fraråde en charter tur til eks. Goa. Det er simpelthen
umenneskelige forhold på så lang en rejse.

Jeg har lige fløjet Qatar, på deres ny åbnede rute til
København. Det var en skuffelse. Maden er nok den værste
jeg har været udsat for og jeg er ikke kræsen. Underholdningen
lever slet ikke op til hvad man sku ku forvente af et 5 stjernet
selskab. Et andet selskab fra samme område Etihad har en inflight
oplevelse der klasser over Qatar. Men det er en helt anden historie.
-max-

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 28-06-10 20:31

Hej

"smiley" <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> fraråde en charter tur til eks. Goa. Det er simpelthen
> umenneskelige forhold på så lang en rejse.

Ved godt der ikke er grund til bekymring, men er bare ikke lige så god til
det med højder, og slet ikke når stewardesserne ligner terrorister ;)

Der er vidst ikke andet at gøre, end bare at springe ud i det....

Tak for svaret og de beroligende ord :)

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 29-06-10 03:21

Hans Mouridsen skrev:
> [...]
>
> Ved godt der ikke er grund til bekymring, men er bare ikke lige så god til
> det med højder, og slet ikke når stewardesserne ligner terrorister ;)
Du kan sgu selv ligne en terrorist med din pinlige paranoia.

> Der er vidst ikke andet at gøre, end bare at springe ud i det....
>
> Tak for svaret og de beroligende ord :)

Flyvning handler mere end noget andet om risikovurdering.
Der er en reel risiko og går det galt, så går det meget galt.
Men den er meget, meget lille, og det er formentlig farligere ar køre i
bil til bageren. Er du bange for det?

Bjarne

PS: Jeg er også lidt bange for at sidde 10 km over jorden i en maskine,
som er absolut afhængig af en masse elektronik, der aldrig nogensinde må
svigte. Jeg foretrækker tog, der nødbremser, hvis der er fejl i
sikkerhedssystemer eller hvis piloten falder i søvn. Af gode grunde er
der ingen nødbremser i fly.

Fra : Søs

Dato : 04-07-10 09:36

Hej Max!

Endelig en, der har prøvet at flyve med Qatar
Vi har selv haft meget kig på dem, men ...

Hvordan er sæderne og benpladsen???

F.eks. synes vi, at Thai Airways´ benplads er den bedste vi har prøvet!
Også bedre end f.eks.Singapore Airlines!

Vi er ligeglade med maden og underholdningen, men da vi begge er meget
langbenede, er benpladsen MEGET vigtig!

Har læst, at på turen fra Kbh. til Doha med Qatar, er der meget lidt plads!
Hvorimod deres fly fra Doha og videre, f.eks til Østen, har bedre benplads!

På forhånd tak for hjælpen!

Venlig hilsen Søs.

Fra : smiley

Dato : 04-07-10 13:24

On 04-07-2010 10:35, Søs wrote:
> [...]
> Hvorimod deres fly fra Doha og videre, f.eks til Østen, har bedre benplads!

Du kan jo slå dem op så vidt jeg husker er det A320 eller A319
der flyver på CPH-Doha. Benpladsen var såmend udemærket sæderne
er fastere end på ældre fly. Men så er jeg ret gennemsnits størrelse.
http://www.airlinequality.com/Experience/seat_plans.htm
Etihad flyver ikke fra CPH, så der får du et stop mere, men altså en
bedre flyve oplevelse, har fløjet dem Afrika - Asien, benpladsen her
forekom mig meget fin. -max-

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 17-07-10 13:06

Hej

Bare lige en opfølgnnig...

Jeg kom til at flyve med det nye danske Jet Time, hvilket må siges have
været særdeles behageligt - selv når man ikke at glad for at flyve.

Bare det, at det er en dansk besætning og kaptajn, betyder at man føler sig
meget mere tryg ved det hele - i steddet for en besætning, der taler
uforståelig gebrokken engelsk (Unur Air).

Stewardesserne var meget venlige og smilene, og gjorde alt for at man følte
sig godt tilpas. Kaptajnen kom hele tiden med information, og tekniske
detaljer, hvilket gjorde at man kunne slappe af og føle sig tryg -
ihvertfald for en som mig ;)

Så vil helt klart vælge Jet Time igen, hvis det kan lade sige gøre!

Mvh
Hans

Fra : smiley

Dato : 17-07-10 13:51

On 17-07-2010 14:06, Hans Mouridsen wrote:
> [...]
> ihvertfald for en som mig ;)
>
> Så vil helt klart vælge Jet Time igen, hvis det kan lade sige gøre!

Man skal måske passe på med ikke
at forveklse gebrokken med fordrukken.
Når jeg læser din text tror jeg at blive
hjemme for dig er bedst.
Det er fint at du nyder de tekniske info,
jeg har rejst meget og faktisk helst fri.
-max-

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 17-07-10 19:34

Hej

> Man skal måske passe på med ikke
> at forveklse gebrokken med fordrukken.
> Når jeg læser din text tror jeg at blive
> hjemme for dig er bedst.

Hvor kommer fordrukken ind i billedet?

Hvis det har en god psykoligisk virkning, at det hele foregår på dansk,
så vil mit valg da være meget klart.

> Det er fint at du nyder de tekniske info

Ja det er faktisk meget interessant

> jeg har rejst meget og faktisk helst fri.

Godt for dig - at du ikke har flyskræk

Mvh
Hans

Fra : Flemming Poulsen

Dato : 19-07-10 05:54

On 17 Jul., 14:06, "Hans Mouridsen" <h...@FJERNMIGpc.dk> wrote:
> [...]
> ihvertfald for en som mig ;)
>
> Så vil helt klart vælge Jet Time igen, hvis det kan lade sige gøre!

Hej Hans,

Det er altid en god idé at vælge et flyselskab, hvor man 100% forstår
hvad der bliver sagt, hvis man er bange for at flyve. På den måde
undgår man at misforstå nogle af de ting der bliver sagt. Hvis man
ikke helt forstår hvad piloten breifer om, så kan man sagtens hype sig
selv op til at det kan være noget ubehageligt - selvom det jo næsten
aldrig er det.

En anden god idé er ALTID at sige det til kabinepersonalet når man
kommer ombord. De er vant til folk der har flyskræk og er generelt
meget dygtige til at håndtere det og hjælpe så godt de kan. Der er
langt flere mennesker som er utrygge ved at flyve end man umiddelbart
tror. Jeg så en undersøgelse for nyligt, der viste at omkring
halvdelen af alle mennesker er utrygge i mere eller mindre grad når de
flyver - men de indrømmer det sjældent.

Når det så er sagt, så kan jeg kun anbefale dig at få gjort noget ved
din flyskræk. Meget tæt på 100% af dem der forsøger at kurere det
kommer helt over det eller i det mindst så meget at de ikke er
rædselsslagne når de rejser - det kan være svært at tro når man står
midt i det, men det er faktisk sandt. Det er godt at du forsøger at
overvinde dig selv ved at flyve - det kan være direkte invaliderende
at lade sine ferieønsker og rejsemål styre af at man ikke tør flyve.
Det er første skridt på vejen.

Der findes mange kurser, der henvender sig til folk med flyskræk og de
har rigtig gode erfaringer med at de faktisk hjælper. Et alternativ
kan være en psykolog, da det ofte er meget forskelligt hvad der ligger
til grund for flyskræk (eller flyangst som man oftest kalder det). I
hovedparten af tilfældene er det faktisk ikke en angst der grunder i
det at flyve men i noget helt andet. Det finder man oftest først ud af
når man begynder at "grave" i det.

For mange mennesker (men ikke alle) hjælper det at erhverve noget mere
viden om at flyve. F.eks. om hvad de forskellige lyde er og hvordan og
hvorfor et fly flyver. Et fly er designet til at flyve og falder ikke
bare ned. Det kan du finde rigtig meget info om på nettet.

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 21-07-10 09:18

Hej

"Flemming Poulsen" <feedback@flyrejsen.dk> skrev i en meddelelse
[...]