Dragehuset i Valby - igen
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 24-06-10 08:16

I februar spurgte Dan Andersen til Onkel Toms Hytte
også kaldet Dragehuset. I går var jeg på
Bjerregårdsvej i Valby og har konstateret at
Dragehuset er genopført her. Det er det sidste
hus på højre hånd Bjerregårdsvej 16, lige før
Banevolden. Der er desværre ikke kommet billeder
i Google Earth endnu. Jeg eller en anden må
hellere se at få fotograferet den lille arkitektoniske
perle.

Dragehuset lå tidligere på Folke Bernadottes Allé på
Østerbro:
http://www.panoramio.com/photo/4202387
og kendes nok af mange fra filmen "Olsenbandens
store kup" (den fjerde i rækken).

Nr. 15, lige overfor, er også et nyopført hus med
"drage-tagryttere":
http://www.panoramio.com/photo/5529418

--
Herluf :·)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 15-11-10 13:15

Herluf Holdt, 3140 skrev bl.a.:

> Dragehuset lå tidligere på Folke Bernadottes Allé på
> Østerbro:
> http://www.panoramio.com/photo/4202387
> og kendes nok af mange fra filmen "Olsenbandens
> store kup" (den fjerde i rækken).

Nu er der kommet et billede af Dragehuset på Google
Earth. Huset som blev bygget i 1905, blev nedrevet
i 2004/2005 på Folke Bernadottes Allé 31 og genopført
på Bjerregårdsvej nr. 16 i 2010:

http://www.panoramio.com/photo/42143962

Jeg har også taget nogle billeder af huset, men har
endnu ikke fundet ud af at få password, koordinater
osv. til at virke til "Panoramio".

--
Herluf :·)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 09-02-11 10:37

Herluf Holdt, 3140 skrev bl.a.:

> [...]
> Bjerregårdsvej i Valby og har konstateret at
> Dragehuset er genopført her. Det er det sidste
> hus på højre hånd Bjerregårdsvej 16, lige før

Jeg har været der igen og fotograferet, men har endnu
ikke fundet ud af det der med password osv. til at
oploade billeder i Panoramio til Google Earth.

Men her er et par links med enkelte billeder af
"Onkel Toms Hytte" i Valby:

Om træskærerarbejdet:
http://www.englund.dk/default.asp?page=specifik.asp&id=63&kid=63

Her er en artikel i "Hånd & Værk om genopførelsen af
Onkel Toms Hytte:
http://issuu.com/pade/docs/hv_07_2010_eu_lr

Billeder nederst:
http://www.nanielsen.dk/Referencer.htm