Berlin!
Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 23-06-10 04:58

Snart skal vi gense Berlin efter mere end 10 år. Vi skal være 4 dage i
Pankow og rejse med det direkte ICE-tog.

Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber, at nogle kan hjælpe med.

Bør vi købe Berlin Welcomecard til S-, U- og Strassenbahn eller er der
bedre løsninger?

Jeg vil gerne have et sim-kort til min mobil, hvis det ikke er for dyrt
eller bøvlet. Hvor får man fat i det?

Jeg har min datter med, som var meget lille, da hun var i DDR. Findes
der museer eller lignende, som fortæller om dagliglivet i DDR på en
sober måde? (Altså om hvordan almindelige menneske levede og helst ikke
kun den stereotype propaganda om Stasi-ofre)

Hvor kan vi tage hen for at opleve charmerende bydele og natur uden for
meget beton+glas?

Er det overkommeligt at komme op i Fernsehturm i forhold til priser og kø?

vh

Bjarne

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-10 10:05

> [...]
> meget beton+glas?
>
> Er det overkommeligt at komme op i Fernsehturm i forhold til priser og kø?

BVG har flere rabatmuligheder, kig på Tarifübersicht
http://www.bvg.de/index.php/de/3786/name/Tarifuebersicht.html
Jeg kan ikke huske, om Pankow ligger inden for AB eller om I skal have C
med.

En lille god udstilling - en lejlighed med hverdagsindretning - ligger ved
Berliner Dom http://www.ddr-museum.de/

Fjernsynstårnet: Der er kø i sommertiden, men man får billet til et bestemt
tidspunkt, så mon ikke man kan komme tidligt forbi, købe billet og dermed
kende afgangstidspunktet. I kan sagtens nå over til DDR-museet mens I
venter. 10.50 pr voksen, 6.50 pr barn. Du kan købe VIP-billet online, men de
er væsentligt dyrere. Se http://www.tv-turm.de/

Charmerende bydele: Prenzlauer Berg fra Käthe Kollwitz-Platz mod nordøst. I
godt vejr er der rigtig pariserstemning op ad Husemannstrasse med
fortovscafeer.
Zoologischer Garten ved Bahnhof Zoo http://www.zoo-berlin.de/ er et must i
midtbyen - partneren ude i Lichtenberg http://www.tierpark-berlin.de/ har
bedre plads
Et godt lokalmuseum om et arbejderkvarters historie finder man i Kreuzberg;
det ligger lidt tilbagetrukket i Adalbertstrasse mellem Oranienstrasse og
Kottbusser Tor. Hvis man følger Adalberstr. mod nord ender man på
Mariannenplatz, som er kvarterets centrum med cafeer. Dette er Döner-Land.
Der er mange lokalmuseer rundt omkring i byen; Pankow må også have sit, og
de er gerne indrettet på et publikum fra skoler i nærområdet
http://www.berlin.de/ba-pankow/museumsverbund/

Et andet must er Gedenkstätte Hohenschönhausen, Stasi-fængslet
http://www.stiftung-hsh.de/ med dansk info.

Jeg købte sim-kort ved Deutsche Telecom; det var lidt bøvlet, fordi de
forlangte en tysk adresse, men lod sig overbevise om, at hoteladressen + pas
måtte være nok. Om det er lige så bøvlet i dag, ved jeg ikke.

Inger