Lokale el-værker
Fra : Ukendt

Dato : 13-06-10 11:07

I tidligere tider, havde mange byer jo deres eget lille lokale el-værk, som
lavede enten jævn eller vekselstrøm.
Men hvornår lukkede de sidste af disse lokale el-værker ? Slutningen af
60'erne ? Eller måske starten af 70'erne ?

Mvh

Thomas R.

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 13-06-10 17:13

Thomas R. skrev:
> [...]
> Men hvornår lukkede de sidste af disse lokale el-værker ? Slutningen af
> 60'erne ? Eller måske starten af 70'erne ?

Så vidt jeg ved, er der stadig mindst to lokale elværker idrift. Jeg mener,
at både Anholts og Christiansøs beboere er helt afhænge af deres egne
dieseldrevne elværker, da de ikke er forbundet med Danmarks øvrige elnet.

Mvh
Svend-Erik Lindberg

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-06-10 20:19

Svend-Erik Lindberg skrev:

> Så vidt jeg ved, er der stadig mindst to lokale elværker
> idrift. Jeg mener, at både Anholts og Christiansøs beboere er
> helt afhænge af deres egne dieseldrevne elværker, da de ikke
> er forbundet med Danmarks øvrige elnet.

Dertil kommer en lille håndfuld vandkraftværker, som
stadig producerer:
http://da.wikipedia.org/wiki/Danske_vandkraftv%C3%A6rker

--
Herluf :·)

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-10 21:39

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i meddelelsen

> Dertil kommer en lille håndfuld vandkraftværker, som
> stadig producerer:
> http://da.wikipedia.org/wiki/Danske_vandkraftv%C3%A6rker

Doh, ja vandkraftværket i Holstebro burde jeg da have vidst stadig lavede
strøm, for så sent som i
fredags kørte jeg forbi det, og hvor jeg kunne fortælle min fader at de
stadig producerer strøm på det ;)

Mvh

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-10 21:37

"Svend-Erik Lindberg" <virker@ikke.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> mener, at både Anholts og Christiansøs beboere er helt afhænge af deres
> egne dieseldrevne elværker, da de ikke er forbundet med Danmarks øvrige

Ok, ja dem havde jeg ikke lige tænkt på :)
Men kan også spørge på en anden måde, hvornår blev elproduktionen
centraliceret i Danmark ?
Går ud fra at el i dag, for største-delens vedkommende, bliver produceret
på kraftvarme-værker, og selvfølgelig vindenergi :)

Mvh

Thomas

Fra : Ivar

Dato : 13-06-10 22:33

T. R. skrev:

> Går ud fra at el i dag, for største-delens vedkommende, bliver produceret
> på kraftvarme-værker, og selvfølgelig vindenergi :)

Ja, og små decentrale kraft- og varmeværker.

El-produktionen blev mere og mere centraliceret frem til omkring 1970.
Senere begyndte man igen at de-centalicere.

http://www.denstoredanske.dk/index.php?title=It%2C_teknik_og_naturvidenskab/Elektricitet/Kraftforsyning_generelt/elforsyning/elforsyning_%28Dansk_elforsynings_historie%29/elforsyning_%28Dansk_elforsynings_historie_-_1940-70%29

Ivar Magnusson

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-10 14:52

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> http://www.denstoredanske.dk/index.php?title=It%2C_teknik_og_naturvidenskab/Elektricitet/Kraftforsyning_generelt/elforsyning/elforsyning_%28Dansk_elforsynings_historie%29/elforsyning_%28Dansk_elforsynings_historie_-_1940-70%29

Tak, Ivar :)
Dit link giver mig svar på mange af mine spørgsmål ang. sagen :)

Mvh

Thomas R.