Copuleret hvornår
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-06-10 20:09

Kirkebog Århus Amt, Hads Herred, Hvilsted Sogn 1757/76 opslag 79

Jens Christian Christensen og Anna Brodersdatter copuleret 1769, men
hvornår?

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : h

Dato : 11-06-10 15:33

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i meddelelsen
> Kirkebog Århus Amt, Hads Herred, Hvilsted Sogn 1757/76 opslag 79
>
> Jens Christian Christensen og Anna Brodersdatter copuleret 1769, men
> [...]

Så vidt jeg kan se, blev de trolovede 3. søndag i advent 1769. Det år faldt
juleaften på en søndag....
Jeg kan ikke læse datoen for, hvornår de blev gift, men det var i hvert fald
efter den 10. januar 1770. I så fald var det nok i 1770, men der er ikke
indført noget årstal mellem 1769 og 1771.

Jeg finder derfor at 1770 (og ikke 1771) er "bedste gæt", idet i hvert fald
mine aner sjældent var trolovet mere end nogle få måneder, før de blev viet.
Men dato for vielsen tør jeg ikke byde ind på - selvom man antager at der
står den 13., hjælper det ikke, da måneden i mine øjne er ulæselig.

Fra : Arne Nielsen

Dato : 11-06-10 16:26

Den 11-06-2010 16:33, h skrev:

> [...]
> blev viet. Men dato for vielsen tør jeg ikke byde ind på - selvom man
> antager at der står den 13., hjælper det ikke, da måneden i mine øjne er

De blev trolovet 2. søndag i advent. Der står 2den med streg under
"den". Året må være 1769.
De blev gift "d. 13 ejusdem" d.v.s den 13. samme måned, altså 13.
Januar. Året må være 1770.

Venlig hilsen
Arne

--
E-mail: Fjern 0 i adresse ved direkte svar.
Hjemmeside/homepage: http://www.parken52.dk/

Fra : h

Dato : 12-06-10 11:51

> [...]
> Året må være 1769.
> De blev gift "d. 13 ejusdem" d.v.s den 13. samme måned, altså 13. Januar.

Bravo!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-06-10 22:59

Arne Nielsen wrote:

> De blev trolovet 2. søndag i advent. Der står 2den med streg under
> "den". Året må være 1769.
> De blev gift "d. 13 ejusdem" d.v.s den 13. samme måned, altså 13.
> Januar. Året må være 1770.

Tak til jer begge. Endnu et tilbageskridt.