"Stavkirken" på Rådhuspladsen
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 09-06-10 16:02

Hej

I 2005 spurgte "Sebastjan in Malta" om den bygning
på Rådhuspladsen i København som havde tilnavnet
"Stavkirken". Vi havde en tråd her: "Stavkirken" på
Rådhuspladsen i Kbh."

Der kom en del oplysninger, men jeg fik aldrig afsluttet
historien. Huset var i lighed med "Suppeterrinen på
Trianglen" en sporvejsventehal, også kaldet en "Trafikmestervagt"
med toilet og pissoir, opført i 1903, tegnet af slotsarkitekt
Thorvald Jørgensen. "Suppeterrinen" fra 1907 er tegnet af
ingeniøren
og arkitekten P. V. Jensen Klint (1853-1930). Se evt. billede
her:
http://www.2100lokalhistorisk.dk/Bien.htm

Der var links til billeder af "Stavkirken", men de virker
ikke mere. Huset blev fjernet fra Rådhuspladsen i 1948
og genopført på Stokholmsvej 43 i Espergærde. Jeg
fandt frem til huset, og tog billeder af det, men fik
aldrig skannet dem ind. Nu kan man se huset via Google
Earth. Det ligger på sydsiden af Stokholmsvej lige
overfor Svinget.

Nu kan man bare kopiere disse koordinater ind i Google
Earth eller -Maps: 55°59'26.92" N 12°32'47.66" E
og se billeder af det i Streetview/Gadevisning.

Her er også lidt om huset i Espergærde:
http://www.helsingorleksikon.dk/index.php?title=Stokholmsvej_43&direction=next&oldid=1869

Er der nogen der ved om "Sebastjan in Malta" stadig
lever?

Og er der nogen der kan finde et billede af huset, da
det stod på Rådhuspladsen?

--
Herluf :·)

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 09-06-10 16:45

"Herluf Holdt skrev bl.a.
> Og er der nogen der kan finde et billede af huset, da
> det stod på Rådhuspladsen?
>
> --
Der ligger en del på REX, bl.a. disse:
http://images.kb.dk/present?id=dt117156&sys=000000000&bas=kbb01
http://images.kb.dk/present?id=dt117159&sys=000000000&bas=kbb01
http://images.kb.dk/present?id=dt117160&sys=000000000&bas=kbb01

Mvh
Svend-Erik Lindberg

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 09-06-10 17:06

Svend-Erik Lindberg skrev:
> "Herluf Holdt skrev bl.a.

> [...]

Mange tak skal du ha'.

Gad vide om der findes flere bevarede sporvejsventehaller?

--
Herluf :·)

Fra : Per Vadmand

Dato : 09-06-10 20:58

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Mange tak skal du ha'.
>
> Gad vide om der findes flere bevarede sporvejsventehaller?

Vi har en fra Odense stående nede på Spåorvejsmuseet. Vi har også den fra
Vestre Kirkegårds Allé, men den er p.t. under restaurering. Den skulle blive
stillet op igen engang i løbet af sommeren. Der findes vist også en til i
Odense, der er bevaret. Og den cirkelrunde café, hvor Strandvejen og
Kystvejen grener fra hinanden nord for København, er også oprindeligt en
sporvognsventesal - og er der ikke også noget ved Femvejen?

Per V
--
Læs om "mit liv som fugl" på bogguide her:
http://www.bogguide.dk/meninger.asp?_unr=1526340.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 10-06-10 06:24

Per Vadmand skrev:

> [...]

> Og den cirkelrunde café, hvor Strandvejen og Kystvejen
> grener fra hinanden nord for København, er også oprindeligt

Ja, "Cafe Jorden Rundt".

> og er der ikke også noget ved Femvejen?

Der ser ret dødt ud i dag.

Sløjfen på Peter Bangsvej ser ud til at være ryddet helt.

--
Herluf :·)

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 09-06-10 22:18

Svend-Erik Lindberg skrev bl.a.:

> Der ligger en del på REX, bl.a. disse:
> [klip]

Og et par på JG, bl.a. dette:
http://www.grandts.dk/Temp/temptest.htm

På dette luftfoto fra 1935-36 ser man også tre af de fire trapper ned
til Den Underjordiske, som således selvsagt ikke havde noget med nogen
bunkers at gøre ...

--
Jørgen Grandt

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 09-06-10 22:57

Jørgen Grandt skrev:

> På dette luftfoto fra 1935-36 ser man også tre af de fire
> trapper ned til Den Underjordiske, som således selvsagt
> ikke havde noget med nogen bunkers at gøre ...

Waw. Sikken et billede. Med den gamle version af
Dagmarteatret.

--
Herluf :·)

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 10-06-10 09:54

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Waw. Sikken et billede. Med den gamle version af
> Dagmarteatret.

Ja, og med det oprindelige Shellhuset i baggrunden.

--
Jørgen Grandt