Den Underjordiske på Rådhuspladsen
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 08-06-10 17:28

Eksisterede de to store underjordiske toiletanlæg under Rådhuspladsen i
København før der i 1943-44 blev etableret en bunke bunkers dér? Eller
var det netop bunkersene som blev bygget om efter besættelsen?

--
Jørgen Grandt

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 08-06-10 18:32

Jørgen Grandt skrev:

> Eksisterede de to store underjordiske toiletanlæg under
> Rådhuspladsen i København før der i 1943-44 blev etableret en
> bunke bunkers dér? Eller var det netop bunkersene som blev
> bygget om efter besættelsen?

Godt spørgsmål. Jeg ved det ikke. Og hvor længe har der
egentlig været *to* anlæg? Jeg har altid kun kendt det
som havde nedgange cirka lige over for Strøget.

Her nævnes at det underjordiske garderobe- og toiletanlæg
under Rådhuspladsen tages i brug 1. februar 1943:

http://www.kobenhavnshistorie.dk/bog/khsd/1900/1943.html

--
Herluf :·)

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 08-06-10 18:45

Herluf Holdt, 3140 skrev bl.a.:

> Godt spørgsmål. Jeg ved det ikke. Og hvor længe har der
> egentlig været *to* anlæg? Jeg har altid kun kendt det
> som havde nedgange cirka lige over for Strøget.

Ved nærmere eftertanke har du nok ret i at der kun var ét anlæg. Men Jeg
mener at der var tre eller fire trapper ned: en på hver halvdel af
pladsen og en eller to midt i ved sporvognsstoppestedet.

Hov! Selve anlægget lå da vist for resten nogenlunde der hvor det
nuværende er, cirka under den nu nedrevne HT-rædsel. Og bunkersene var
vist kun ovre på pladsen nærmest rådhuset. Ikke?

--
Jørgen Grandt

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 08-06-10 20:55

"Jørgen Grandt" skrev bl.a.:
> [...]
> nuværende er, cirka under den nu nedrevne HT-rædsel. Og bunkersene var
> vist kun ovre på pladsen nærmest rådhuset. Ikke?

Ja, bunkersene blev anlagt foran rådhuset i den såkaldte muslingeskal. De
blev først bygget i 1944, og kom altså senere end den underjordiske, der
blev indviet 1.2.1943. Der er en omtale af begivenheden i Politiken fra 2.
februar 1943 under overskriften "Den nye underjordiske havde première i
gaar".

Mvh
Svend-Erik Lindberg

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 08-06-10 23:28

Svend-Erik Lindberg skrev:

> [...]
> begivenheden i Politiken fra 2. februar 1943 under overskriften "Den
> nye underjordiske havde première i gaar".

Aha. Men 'muslingeskallen', er det ikke det relativt lille område mellem
rådhusets facade og det halvrunde rækværk? Det var uden for det at de
kuppelformede bunkers blev bygget, kan man se på billeder.

--
Jørgen Grandt

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 09-06-10 08:15

Jørgen Grandt skrev:

> Aha. Men 'muslingeskallen', er det ikke det relativt lille
> område mellem rådhusets facade og det halvrunde rækværk? Det
> var uden for det at de kuppelformede bunkers blev bygget, kan
> man se på billeder.

Her er et link uden billeder, hvor muslingeskallen omtales:
http://www.kobenhavnshistorie.dk/kbhkronik/ejlersen.html

Her er en tegning:
http://www.arkitekturbilleder.dk/bygning_K%C3%B8benhavns_R%C3%A5dhus_$$174

--
Herluf :·)

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 09-06-10 08:19

"Jørgen Grandt skrev:
> [...]
> rådhusets facade og det halvrunde rækværk? Det var uden for det at de
> kuppelformede bunkers blev bygget, kan man se på billeder.

Jeg ved ikke om det lille - stadig eksisterende - område blev regnet med i
muslingeskallen; men hele skallen var meget større. Du kan se den på dette
gamle foto af Rådhuspladsen:
http://images.kb.dk/present?id=dt116462&sys=000026362&bas=kbb01

Mvh
Svend-Erik Lindberg

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 09-06-10 08:30

Svend-Erik Lindberg skrev:

> [...]
> med i muslingeskallen; men hele skallen var meget større. Du kan se
> den på dette gamle foto af Rådhuspladsen:

Ja, I har ret. Jeg har også lige cyklet omkring og kigget i
REX-billedbasen.

--
Jørgen Grandt