Nederengaards selvmål
Fra : Zeki

Dato : 04-06-10 17:38

"Vi styrker fagligheden og bringer den danske skole op i top fem ved at gøre
den mere rummelig og få flere af de støttekrævende elever ind i klasserne"
var dybest set hvad UV-ministeren sagde i Nyhederne klokken 18.30.

Yep! Lad os da endelig spare på støtteundervisningen og sørge for at læreren
skal bruge ENDNU mere tid på de støttekrævende elever i klassen. Det skal
nok få de andre i klassen - de 80-90% - op i "verdensklasse" (!)

Fra : Per Rønne

Dato : 04-06-10 20:49

"Zeki" <zeki@dk> wrote:

> [...]
> skal bruge ENDNU mere tid på de støttekrævende elever i klassen. Det skal
> nok få de andre i klassen - de 80-90% - op i "verdensklasse" (!)

Ja, jeg sidder skam også og ryster på hovedet.

Men politikerne tror jo også at man ved multiple choice-opgaver på
nettet kan afprøve elevernes niveau. Hvor mange af dem har mon stået bag
katederet, eller virket som eksaminator eller censor ved en skriftlig
eksamen?

Husk på at også Helle Thorning Schmidts parti er med her ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-10 03:01

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i
meddelelsen

> [...]
> censor ved en skriftlig
> eksamen?
>
> Husk på at også Helle Thorning Schmidts parti er

Jeg finder det endnu mere besynderligt at høre at
en af dem der udtaler sig i forbindelsen med det
såkaldte 360 graders eftersyn kan udtale sig så
generaliserende om brugen af IT i folkeskolen. Han
sagde i TV at det ikke blev brugt, men hvad ved
han om det? Han og hans kammersjukker var ude på
vores skole og bortset fra ½ time med
tillidsmanden og en anden lærer, tilbragte de tre
timer hos skolens inspektør og i al den tid så de
ikke nóget som helst i forbindelse med it-brugen
på vores skole.
Desuden nytter det ikke noget at kræve brug af it
i skolen bedre hvis der ikke er råd til eller
mulighed for at lade alle eleverne få deres egen
bærbare, sådan som han udtalte sig om. Vi kan ikke
få tidssvarende bøger,for det er der ikke råd til.
På vores skole skal vi fx dele 10.000 kroner til
indkøb af materialer/bøger med 3. - 9.klasserne i
fagene "historie, samfundsfag og kristendom".
Alene et klassesæt i historie til en
parallelklasse (fx to 7.klasser) koster 6500 kr.
(eksklusiv moms) og det betyder at vi stadig må
nøjes med oldgammelt materiale i det fag, for der
er ikke råd til at opfylde folkeskolens kanon i
faget.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-06-10 04:13

ahw <nix> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i
> meddelelsen

Skulle naturligvis have været »mundtlig«!

> [...]

> Desuden nytter det ikke noget at kræve brug af it i skolen bedre hvis der
> ikke er råd til eller mulighed for at lade alle eleverne få deres egen

I øvrigt er meget af det der skrives og siges om edb i undervisningen
temmelig overdrevet. Generelt virker det som om man har forestillinger
om at man med edb kan spare lærertimer. Det skrevet af en datalog med
snart 20 års undervisningserfaring.

> [...]

> koster 6500 kr. (eksklusiv moms) og det betyder at vi stadig må nøjes med
> oldgammelt materiale i det fag, for der er ikke råd til at opfylde

Ja, jeg har også haft en 4. klasse i historie [og dansk]. Til og med 3.
klasse havde »undervisningen« bestået i afspilningen af et kassettebånd,
hvor skolebogsforfatteren læste op af sin bog, mens børnene kiggede på
bogens billeder. Bøgerne blev uddelt ved timens start og indsamlet ved
timens afslutning; så kunne de jo også bruges af de to parallelklasser.

Ja, jeg overtog en alvorligt syg lærers skema. I 4. klasse var der ikke
mere råd til kassettebåndet, så der skulle jeg så blot læse op af bogen.
Som om Frederik IVs tid fortalte om en ulvejagt i Jylland, med rejse fra
København over Storebælt. Klart utilfredsstillende, men at bruge en
bunke tid til at finde andet materiale til et fag med en time om ugen,
uden en ordentlig forberedelsesfaktor, syntes jeg var for langt ude.

Frederik IV? Det havde vel i den forbindelse været mere relevant at tale
om Holbergs København i 1720erne - Store Nordiske Krig er 10-årige nok
for små til.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-10 08:38

> [...]
> temmelig overdrevet. Generelt virker det som om
> man har forestillinger
> om at man med edb kan spare lærertimer. Det

Jamen, Per, dog - den tanke har jo allerede været
luftet i Tanten. Det var vist ikke mere end en uge
side at man dér skrev at man kunne spare så og så
mange lærere, 51 vistnok, i en standardkommune
(hvad det så måtte være) hvis man i stedet
indførte IT-undervisning til eleverne så de selv
kunne lære sig noget af de programmer der findes.
Lærerne var altså overflødige i høj grad.

> [...]
> bogens billeder. Bøgerne blev uddelt ved timens
> start og indsamlet ved
> timens afslutning; så kunne de jo også bruges af

Præcis det samme sker på min skole: man
forestiller sig at taskebøger er noget skidt,
fordi det belaster de stakkels smås rygge, det er
besværligt at samle dem ind ved skoleårets
slutning, så hellere et klassesæt som kan føres -
af læreren naturligvis - til de øvrige klasser.
Store mængder bøger som eleverne ikke kan få med
hjem og evt. fordybe sig i -selvom det er i strid
med skoleloven, da der skal være tid til
fordybelse. Og skidt med lærernes rygge og
helbred. Vi skal jo spare -og så kan vi jo blot
lade eleverne se på nettet (hvilket indebærer at
der skal være adgang til it-lokalerne i de
pågældende timer, hvilket der ofte ikke er).

> [...]
> bunke tid til at finde andet materiale til et
> fag med en time om ugen,
> uden en ordentlig forberedelsesfaktor, syntes

Helt enig. Jeg har netop haft et "opgør" med
afdelingslederen for det pædagogiske center. Hun
mente at vi havde en masse bøger i historie som
eleverne kunne bruge og det udviklede sig jo ikke.
(Selvom nogle af bøgerne er over 20 år gamle og
ganske utidssvarende, rodede og uforståelige og
som slet ikke lægger op til den afgangsprøve
eleverne skal igennem med kilder og vurderinger
m.v.). Hun nægter at indse at tiden har forandret
sig, at historieundervisning ikke længere blot er
fortællinger om begivenheder i fortiden, men i
stedet er overvejelser over hvad kilderne udsiger
i forhold til de historiske forhold.

> Frederik IV? Det havde vel i den forbindelse
> været mere relevant at tale
> om Holbergs København i 1720erne - Store
> Nordiske Krig er 10-årige nok
> for små til.

Vi kan ikke være mere enige - men desværre er der
ikke lydhørhed over for dette på min skole i hvert
fald.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-06-10 10:19

ahw <nix> wrote:

> [...]
> lære sig noget af de programmer der findes. Lærerne var altså overflødige

Jamen, jeg læste skam også artiklen ...

> [...]
> kilderne udsiger i forhold til de historiske forhold.

> Vi kan ikke være mere enige - men desværre er der ikke lydhørhed over for

Jamen - så er vi jo her helt enige .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk