Alm. Skaller ?
Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 04-06-10 15:33

Hej !!

Hvorfor ser man ingen opskrifter på alm. Skaller (Rutilus rutilus) eller
Rudskaller ??
Kan de ikke spises --- eller smager de blot ikke godt ??

Med venlig hilsen
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-10 16:00

Hans Mikkelsen skrev:
> [...]
> Rudskaller ??
> Kan de ikke spises --- eller smager de blot ikke godt ??

Det er ikke helt rigtigt se her
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=4892
eller her http://www.horsenssportsfisker.dk/skallen.htm

Fra : Max

Dato : 04-06-10 16:39

Hej Hans

> Kan de ikke spises --- eller smager de blot ikke godt ??

De er meget fulde af ben, derfor ikke lette
at tilberede. Og så har vi ikke rigtig tradition
for at spise ferskvandsfisk i DK.

Max

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 04-06-10 21:52

On 2010-06-04 17:39:05 +0200, "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> said:

> De er meget fulde af ben, derfor ikke lette
> at tilberede. Og så har vi ikke rigtig tradition
> for at spise ferskvandsfisk i DK.

I gamle dage var ferskvandsfisk en skattet spise, men forureningen af
vore søer og køleskabet gjorde, at den tradition gik i glemmebogen i
løbet af 50'erne og 60'erne.

Ferskvandsfisk kan smage af mudder, det skyldes en alge som kun lever i
ferskvand, men i gamle dage før køleskabet og fryseren blev
almindelige, der blev ferskvandsfisk opbevaret levende i rent vand, og
på den måde gik de også rent, så muddersmagen forsvandt.

Men køleskabet og fryseren har medført, at folk slagter ferskvandsfisk
straks når de er fanget, og derfor får man ofte en dårlig oplevelse af
fisk som smager af mudder.

Prøv at lade gedder og aborrer gå rent i 2-3-4 døgn, og så vil du/I
opdage, at det er fisk som smager meget bedre end torsk, ørred og laks.

Jeg plejer at filetere gedder og pakke passende stykker ind i staniol
sammen med bacon, estragon, lidt olie, salt og peber. Disse pakker
steger jeg på en varm grill i ca. 15 minutter, og de severes ammen med
nye danske kartofler, groft hakket persille og en smørklat - og det er
bare mums...
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 04-06-10 17:19

har spist masser af skaller som dreng. Pakket ind i stanniol sammen med
ramsløg (passer i sæson) og salt + peber. Tilberedt over bål. Guf for nogle
sultne knægte Benene blev bare spyttet ud i skovbunden....

PS! Spiste også masser af ulkehaler

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : enrico

Dato : 22-06-10 03:23

På vores hjemmeside er der også opskrift på bla skalle samt en
opskrift, der hedder "Blå Brasen"

http://vibfisk.dk/opskrifter.asp

Lars G