Er det bundkortet?
Fra : Morten Dueholm

Dato : 17-05-10 10:33

Jeg har en hjemmebrygget computer med et Asus P5B Deluxe bundkort. Om
natten slukker jeg strømmen på stikkontakten til computer, tilbehør
etc. Når jeg vil tænde computeren næste dag, går der flere minutter
(måske 5-10) fra jeg tænder stikkontakten til jeg kan tænde
computeren. Der er lys i lampen på bundkort, men jeg trykker forgæves
på tænd-knappen de første par minutter.

Det har ikke altid været sådan, men er kommet indenfor det seneste års
tid. Det er som om perioden fra jeg tænder på stikkontakten til jeg
kan tænde for computeren, er blevet længere i løbet af den periode.

Enkelte gange er computeren gået i standby, mens jeg f.eks. skriver en
mail. Jeg bruger Thunderbird til mail, og cpu-brug er max. 4%. Jeg
oplever ikke nævneværdige problemer med nedbrud når jeg f.eks. spiller
Battlefield BC2.

Mit eget gæt er, at bundkortet er i udu. Eller kan det f.eks. være
strømforsyningen? Der bruger jeg en NorthQ NQ-4775-500S. Eller noget
tredje? Hvad skal jeg skifte først når jeg bliver tilpas træt af det,
eller når computeren en dag slet ikke vil starte?

M.v.h.
Morten Dueholm

Fra : jk

Dato : 17-05-10 11:39

On Mon, 17 May 2010 11:32:57 +0200, Morten Dueholm <mdd@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>(måske 5-10) fra jeg tænder stikkontakten til jeg kan tænde
>computeren. Der er lys i lampen på bundkort, men jeg trykker forgæves

Når du slukker på stikkontakten, er der kun batteriet på bundkortet
til at sørge for at huske bios-indstillingerne. Det er den sædvanlige
'konen har støvsuget' fejl.

Forny evt. batteriet. Gå ind i bios og check alle indstillinger og Gem
indstillingerne.

> [...]
>tredje? Hvad skal jeg skifte først når jeg bliver tilpas træt af det,
>eller når computeren en dag slet ikke vil starte?

Det er nok snarere strømforsyningen, der er ved at være halvgående.
Find en anden magen til og check, om det hjælper.

mvh

John

Fra : JE

Dato : 21-05-10 13:49

On 17-05-2010 12:39, jk wrote:

> Når du slukker på stikkontakten, er der kun batteriet på bundkortet
> til at sørge for at huske bios-indstillingerne. Det er den sædvanlige
> 'konen har støvsuget' fejl.

Det har INTET med dette batteri at gøre, da den kun sørger for dine C-MOS
indstillinger ikke forsvinder.

P5B er det ikke en gamme sag ? Ved at nogle gamle asus-kort havde problemer
med svedende elektrolytter som måske kunne være problemet.

Fra : Morten Dueholm

Dato : 22-05-10 21:53

JE wrote:
> Det har INTET med dette batteri at gøre
Regnede jeg egentlig heller ikke med, da BIOS fint husker både tiden
og mine indstillinger.

> P5B er det ikke en gamme sag ?
Mit er fra 2006, så jo! Og jeg tør ikke tænke på hvor mange timer det
har kørt.

> Ved at nogle gamle asus-kort havde problemer med svedende elektrolytter
Har overvejet det samme, men kan dog ikke finde noget synligt. Men
måske KAN det slet ikke ses.

Tror bare jeg køber et billigt bræt (f.eks. et ASUS P5Q SE2) og smider
det i ved lejlighed.

M.v.h.
Morten

Fra : JE

Dato : 23-05-10 10:26

On 22-05-2010 22:52, Morten Dueholm wrote:
> [...]
> KAN det slet ikke ses.
>
> Tror bare jeg køber et billigt bræt (f.eks. et ASUS P5Q SE2) og smider

Ud fra hvad du skriver, så tror jeg du skulle prøve med en anden
strømforsyning,
hvis ikke du har gjort det. Fejl i en strømforsyning kan vise sig ved de
mest
mærkelige fejl på PC-en. Hjælper det ikke, er det nok svært at
lokalisere fejlen
nærmere.
Et bundkort fra 2006 mener jeg ikke er voldsom gammel og alenen ud fra
alderen behøver den absolut ikke fejle noget. Jeg har 10 år gamle kort der
virker uden problemer.