Åletatning !!!
Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 15-05-10 00:25

Hej !!
Er der nogen af jer, der har prøvet at "Tatte" ål med Berkley Gupl Alive orm
i stedet for alm. regnorm. --- og gav det resultat ?

Det kan godt være, at jeg er pjattet, men jeg vil nødig være den regnorm,
der bliver trukket på en snor ved at få stukket en nål igennem hele
kroppen -- uden narkose. Jeg ved godt, at de ikke skriger, men derfor kan
man vel godt tænke sig til, at de ikke nyder det og prøve at finde andre
løsninger. !!

Knæk og bræk
Hans

Fra : Max

Dato : 15-05-10 02:12

Hej Hans

> Det kan godt være, at jeg er pjattet, men jeg vil nødig være den
> regnorm, der bliver trukket på en snor ved at få stukket en nål
> igennem hele

Har brugt en nylonstrømpe med orm i, istedet for at sy dem
på uldgarn, og det virkede nu også fint.

Max

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 16-05-10 11:02

Hej Max !!

Tak for den gode ide med nylonstrømpen. Har hørt noget om, at man kan bruge
indmad f. eks. rå lever til krogefiskeri efter ål !!! Er det noget du har
prøvet at putte i nylonstrømpen ??
Med venlig hilsen
Hans

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-05-10 07:45

On 2010-05-15 01:24:51 +0200, "Hans Mikkelsen" <bkfoto3@mail.dk> said:

> [...]
> man vel godt tænke sig til, at de ikke nyder det og prøve at finde andre

Inden du suser ud og afprøver metoden, så tjek lige de nye
fredningstider for ål. for efter de nye regler er det næsten blevet
forbudt at fange ål...
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark
www.niels-ebbesen.net - www.photo-gallery.dk

Fra : Max

Dato : 15-05-10 08:54

Hej Niels

> Inden du suser ud og afprøver metoden, så tjek lige de nye
> fredningstider for ål. for efter de nye regler er det næsten blevet
> forbudt at fange ål...

De regler gælder jo ikke for lystfiskere.

Max

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-05-10 10:18

On 2010-05-15 09:53:53 +0200, "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> said:

> De regler gælder jo ikke for lystfiskere.

Der ser sørme ud til at du har ret, i det første udspil fra
fiskeriministeriet var ellers lagt op til, at der kun skulle være meget
begrænsede muligheder for lystfiskeri efter ål.

Det er da herligt, at de kloge hoveder har indset, at de et eller to
ton ål som lystfiskerne på årsbasis fanger, at de er uden betydning for
ålebestanden.

Fra : Kent Hald

Dato : 15-05-10 11:20

> [...]
> Med venlig hilsen
> Niels Riis Ebbesen
> Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Det er da herligt, at de kloge hoveder har indset, ....Klp.

Det er bare en skam, at de samme kloge hoveder ikke kan se,
at det er meningsløst, at et par kuttere har lov til at trække dobbelt,
d.v.s. at to kuttere trækker i hver sin side af et trawl,
og støvsuger Limfjorden for tonsvis af gydesild,
hvoraf størsteparten går til skidtfisk.
Det er ikke så mærkeligt, at sildebestanden i fjorden er nedadgående.
Selv gedder er fredet i yngletiden, men silden får ikke en chanse.

Vh.
Kent Hald

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-05-10 22:03

On 2010-05-15 12:20:19 +0200, "Kent Hald" <daffy@(remove) finheat.dk> said:

> [...]
> Det er ikke så mærkeligt, at sildebestanden i fjorden er nedadgående.
> Selv gedder er fredet i yngletiden, men silden får ikke en chanse.

Tja... det handle vel bare om, at forvaltningen af fiske resurcerne i
bund og grund er styret af fiskeriets interesser, og de tænker utrolit
kortsigtet.

De fredninger af ålen som er indført er jo fulstændigt nyttesløse, man
lader erhvervsfiskerne fiske som de plejer blot med nogle forhøjede
mindstemål, det er kun fritidsfiskerne som skal holde en pause i to og
en halv måned, og de kan fiske i den periode, hvor udtrækket finder
sted.

Hvis man virkelig vil genoprette bestanden af ål, så skulle alle
blankål fredes, alt rusefiskeri skulle stoppe midt i august måned,
fangst af glasål til komsum skal forbydes, og disse regler skal
naturligvis gælde i hele Europa.

En total fredning af af ålen i tre til fem år vil helt sikkert også
være nok til, at bestanden igen kom på fode, og så kunne man lave nogle
kvoter.

Jeg er i øvrigt af den opfattelse, at det burde være sådan, at der
hvert år blev afholdt auktioner over fiskekvoterne, så erhvervsfiskerne
skal betale for retten til at fiske et givent antal ton fisk, og så
skal udsmidning af ikke levedygtig bifangst være forbudt.