En lille byvandring.
Fra : Henning Jensen

Dato : 10-05-10 18:28

Jeg stod af toget ved Nørreport og gik ned ad Købmagergade. Mit mål var
at se området omkring "Montmartre".
Da jeg passerede Kultorvet, så jeg til min store overraskelse, at der
var lagt et nyt lam op over hoveddøren, ved siden af "Det Hvide Lam".
Lidt længere fremme ad Købmagergade, vendte jeg om, og gik tilbage og
ned i "Det Hvide Lam".
Jeg bestilte en øl, og spurgte dumt bartenderen, som formentlig også var
den ny ejer, hvor det var kommet fra?
Han forklarede, at det var blevet lavet efter et gammelt foto, og var
blevet sat op for ca. 2 år siden.
Han var selvfølgelig også nysgerrig og jeg forklarede den undrende mand,
hvor det gamle lam var forsvundet hen, dengang i 1970'erne.

Jeg spadserede videre til "Montmartre", og tog et par billeder. Jeg
havde nogle spørgsmål, om det tidligere udseende, men kunne ikke finde
nogen, der kunne give mig svar. Så jeg vil vende tilbage til området en
anden gang. Evt. også prøve at kontakte "Bymuseet"

Da jeg nu var i området, gik jeg i Borgergade og gæstede både
"Borgerkroen" og "Borgerly". Det var bl.a. her, at Cæsar drak sig ihjel.
Begge steder, var til min overraskelse slet ikke forandret fra dengang.
Verden er ofte meget lille. For kun et par år siden, lærte jeg
Cha-Cha-Charles og hans hustru at kende, i et afsides liggende område
mellem Menstrup og Hyllinge. Hustruen, Inge, er/var også en af de
hedengangne stamgæster, på disse Borgergade kroer. Hende og jeg har så
fået mange en god snak om dengang.
Der blev i øvrigt indrettet et værtshus mere i området. En dengang god
bekendt, også ved navn Henning, overtog bageriet, der næsten var nabo
til "Borgerkroen", og indrettede der en restaurant ved navn "Olfert".
Den eksisterer ikke mere.

På vej tilbage til Nørreport, gik jeg ad Gothersgade, og forbi
ejendommen, som Kai Ewans købte i 1970'erne, og hvor han indrettede
restauranten "Det Lille Apotek". Hele ejendommen blev dengang renoveret,
og selv fik Ewans' indrettet lejlighed til dem selv, på første og anden
sal. De to værelser øverst oppe, blev et værelse til hver, af de to
meget smukke døtre.
Det var i øvrigt folkesangeren Benny Holst' far, Asmus, der lavede det
virkelig pæne malerarbejde, hos Kai Ewans.
Ewans slog ikke igennem herhjemme, så eventyret i Gothersgade varede
kort, og han rejste tilbage til USA.
Desværre har jeg ikke fulgt med i, hvordan det gik ham, efter igen at
have forladt Danmark.
Ejendommen er for tiden til salg igen.

Nåede nogle af jer, at høre Ewans spille, og evt. også ind at spise hos
ham.?

Jeg kan ikke dy mig for, at henvise til et link med Kai Ewans, hvor han
spiller sin egen "Scala Stomp". Den er selvfølgelig fra længe før
Gothersgadetiden:

http://www.youtube.com/watch?v=jSNMyoXeKNc

Henning Jensen

--
Take time to laugh.

Fra : Per Vadmand

Dato : 10-05-10 20:31

Henning Jensen wrote:
> [...]
>
> Jeg kan ikke dy mig for, at henvise til et link med Kai Ewans, hvor
> han spiller sin egen "Scala Stomp". Den er selvfølgelig fra længe før

"Det lille Apotek" ligger da i Store Kanikkestræde?

Per V

--
Læs om "mit liv som fugl" på bogguide her:
http://www.bogguide.dk/meninger.asp?_unr=1526340.

Fra : Henning Jensen

Dato : 10-05-10 20:38

On 10-05-2010 21:31, Per Vadmand wrote:
> "Det lille Apotek" ligger da i Store Kanikkestræde?

Ja det gør det nu.

Hilsen Henning Jensen.

--
Take time to laugh.

Fra : Peter Loumann

Dato : 10-05-10 21:39

On Mon, 10 May 2010 21:37:43 +0200, Henning Jensen wrote:

> [...]

Ja, nr. 15, hjørnet af :Ll. Kanikkestræde

> Ja det gør det nu.

Det gjorde det også da jeg kom der o. 1966-78

http://www.spiseguiden.dk/detlilleapotek/

http://www.detlilleapotek.dk/

antyder at dewt altid har været dér.

--
pl

Fra : Per Vadmand

Dato : 10-05-10 22:21

Peter Loumann wrote:

> Ja, nr. 15, hjørnet af :Ll. Kanikkestræde

> Det gjorde det også da jeg kom der o. 1966-78
>
> http://www.spiseguiden.dk/detlilleapotek/
>
> http://www.detlilleapotek.dk/
>
> antyder at dewt altid har været dér.

Jeg kan huske det tilbage til 1961.

Per V

Fra : Per Vadmand

Dato : 10-05-10 22:23

Peter Loumann wrote:

> Ja, nr. 15, hjørnet af :Ll. Kanikkestræde

> Det gjorde det også da jeg kom der o. 1966-78
>
> http://www.spiseguiden.dk/detlilleapotek/
>
> http://www.detlilleapotek.dk/
>
> antyder at dewt altid har været dér.

Og en googling afslører, at Kai Ewans emigrerede til USA i 1947, så der er
altså noget ved den historie, der ikke passer.

http://www.gravsted.dk/person.php?navn=kaiewans

Per V

Fra : Henning Jensen

Dato : 20-05-10 06:57

On 10-05-2010 22:38, Peter Loumann wrote:
> http://www.detlilleapotek.dk/
> antyder at dewt altid har været dér.

Det er ofte utroligt, så meget mange "ved", efter en enkelt "Googling".

Nu har jeg kun lidt interesse i dette "Det lille Apotek" i Store
Kannikestræde, og havde egentlig bestemt mig for ikke at svare, men gør
det alligevel.

Fra "Det Lille Apotek"s webside, som du henviser til:
Citat:
Det Lille Apotek stammer helt tilbage fra 1720 og er dermed Københavns
ældste restaurant.
Citat slut.

Et blik på huset kunne antyde, at det måske er et ildebrandshus efter
den sidste store brand, branden sidst i 1700 tallet. Hvis det er
rigtigt, så er der allerede her, skåret 80 år af restaurantens alder???
Jeg vil citere lidt, af et andet svar herfra tråden, hvor der så flot
skrives:
".... der er altså noget ved den historie, der ikke passer."

Det er tilfældigt, at jeg kun har oplysninger om ejendommen tilbage fra
1870. Så det er da oplagt, at hvis man har interesse i det, at begynde
forfra, fra tiden hvor kannikerne boede her i gaden.

Men her er meget lidt om lejemålet, Store Kannikestræde 15, kælderen:

1870 havde F. W. Hansen vatfabrik på lejemålet.

1880 var der værthus, og værtshusholderen hed Jacobsen. Værtshuset navn
er mig ukendt.

Omkring århundredeskiftet, 1899/1900, var der en gørtlermester F
Grønborg i lejemålet. Her er gørtlerforretning til omkring 1913.

I 1925 var, og havde der i nogle år igen været restaurant. Jeg ikke
noget navn på restauranten, men ved, at det var en Charles Hansen, der
var gæstgiver.

I 1926 bliver en H. P. Hansen restauratør. (Han havde desuden en
restaurant i Sct. Pederstræde). Året efter, omkring 1927 overtager en
dame, fru B. Hansen, restauranten.
Hvad restauranten hed indtil da, ved jeg ikke, men i 1931 driver fru B.
Hansen stedet med navnet: "Peter Fabers Minde".
Det hedder restauranten så indtil 1938, hvor fru Hansen giver det navnet
"Det Lille Apotek". (Er det første gang med dette navn???).

Så har jeg er par årstal mere. Fra 1965 og til ca. 1973 hedder stedet,
(på papiret), kun "Lille Apotek". Jeg husker ikke, om navnet også var
rettet således på facaden?
Fra 1975 og frem, får stedet så igen navnet "Det lille Apotek".

Hvis man interesserer sig for lokalhistorie, bortset fra en overfladisk
Googling, så stiller det, jeg her har skrevet her, mange spændende nye
spørgsmål, som f.eks.:

Hvilket apotek har inspireret til navnet?
Hvad var der i lejemålet fra starten af, og hvornår var der første gang
restaurant i lejemålet, og hvad hed den?
Hvor lå "Det Lille Apotek" i de år det ikke lå her? (Hvis det altså lå
nogen steder?)
Og så er der ejerforholdet:
Er disse Hansen'er i begyndelsen 1900 tallet i familie?
Fru B. Hansen, som overtog stedet i 1927, boede stadig, som alm. lejer,
i en af de øvre lejligheder i ejendommen i 1973. Så hun har været ret
ung, da hun blev værtshusholder? Har det været en datter af Charles
Hansen? Eller har det været H. P. Hansen's unge kone?
Hvor "gammel" skulle en kvinde egentlig være i begyndesen af 1900
tallet, for at opnå spiritusbevilling?.

Mine årstal er ca. Det kan være et eller to år fra eller til.
Jeg vil slutte med at tilføje, at alle disse oplysninger er almindelig
tilgængelige.
Ligeledes svarene på de spørgsmål jeg har stillet, hvis man er interesseret.

Hilsen Henning Jensen.

--
Take time to laugh.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 10-05-10 22:45

Henning Jensen skrev blandt andet:

> På vej tilbage til Nørreport, gik jeg ad Gothersgade,

Hvis du ikke kun er til jazz, sendte du måske - som jeg ville have
gjort - en glad tanke tilbage til et af 1970'ernes suveræne scoresteder,
diskoteket Pussycat i Gothersgade omkr. nr. 15? DJ'erne var superb,
dansegulvene tilpas små, belysningen guf, og over den ene af barerne sad
en seddel med de kloge ord: "Det er de andre, der er dumme."

--
Jørgen Grandt - www.hamigen.dk

Borer man helt ind til benet, er det
måske dér hunden ligger begravet

Fra : Henning Jensen

Dato : 10-05-10 23:12

On 10-05-2010 23:44, Jørgen Grandt wrote:

> en seddel med de kloge ord: "Det er de andre, der er dumme."

Ja det må der da være.
Jeg havde da selvfølgelig forventet en sober snak. Og jeg havde da
selvfølgelig tænkt mig, at uddybe mine påstande med fotos m.m.

Otto Lingtons erindringer:

www.ottolington.dk/pdf/otto-text-3.pdf Side 116 midtfor.

Citat:
I efteråret 1977 var Otto Lington og Birgit Winkler i London for at se
teater og høre musik.
I 1978 kom Kai Ewans hjem til Danmark fra USA, hvor han var flyttet til
efter en kedelig oplevelse som restauratør i København.
Nu var han forretningsmand og konsulent i det amerikanske. Skrev
melodier til reklamer og reklamefilm. Han var engageret til at spille i
ti dage i Vin & Ølgod i København.
Citat slut.

Det er den kedelige oplevelse som restauratør, og som fandt sted under
10 år tidligere end 1977, og i Gothersgade, og som jeg henviser til.

Med venlig hilsen Henning Jensen.

--
Take time to laugh.

Fra : Per Vadmand

Dato : 10-05-10 23:40

Henning Jensen wrote:

> [...]
>
> Det er den kedelige oplevelse som restauratør, og som fandt sted under
> 10 år tidligere end 1977, og i Gothersgade, og som jeg henviser til.

Men restaurationen har næppe heddet "Det lille apotek."

Per V

Fra : Henning Jensen

Dato : 10-05-10 23:55

On 11-05-2010 00:39, Per Vadmand wrote:
> Men restaurationen har næppe heddet "Det lille apotek."

Det spørgsmål vil jeg godt stå åbent, men det mener jeg.
Jeg ved godt hvor "Det lille apotek" ligger nu, og hvor det har ligget i
mange år, og vi/jeg har været der flere gange, for at spise.

Da Kai Ewans var færdig med renoveringen i Gothersgade, og personlig var
flyttet ind og havde åbnet restauranten, var der en reception, hvor jeg
tilfældigvis også var med.
Der er jeg er overbevist om, at pressen også var til stede. Jeg vil da
gøre et forsøg på, at finde et pressefoto fra dengang.

Henning Jensen.

--
Take time to laugh.

Fra : Henning Jensen

Dato : 10-05-10 23:14

> [...]

> - en glad tanke tilbage til et af 1970'ernes suveræne scoresteder,
> diskoteket Pussycat i Gothersgade omkr. nr. 15?

Nej, der har jeg desværre aldrig været.

Henning Jensen.

--
Take time to laugh.

Fra : Henning Jensen

Dato : 11-05-10 00:35

> [...]
> dansegulvene tilpas små, belysningen guf, og over den ene af barerne sad
> en seddel med de kloge ord: "Det er de andre, der er dumme."

Jeg kan godt huske stedet, men som jeg skrev før: jeg har ikke været
der. Men det er kun en tilfældighed.

Hvis jeg skal udpege et stamværtshus fra dengang, så var det "Cafe West"
i Nyhavn.
Her var, med et hjemmelavet ord, en 'ikke-nyhavnsstemning'. Et
vidunderligt sted, præget af alle blad og vittighedtegnerne, som ikke
alene kom der, men som også havde sat deres 'spor' på alle væggene.

Jeg var i øvrigt dengang til klassisk musik, men alle mine venner var
til jazz og pop. Så vi slæbte gensidigt hinanden med, til hinandens
koncerter. Noget jeg sidenhen har været meget glad for.

Henning Jensen.

--
Take time to laugh.

Fra : Henning Jensen

Dato : 12-05-10 22:53

Jeg vil kort fortælle, at jeg perifert var involveret i renovering og
istandsættelse af nogle af disse gamle ejendomme, i slutningen af
1960'erne og og i 1970'erne. Derfor min interesse.
Det var specielt indenfor restaurationsbranchen, og med de gamle
forlystelsessteder.
Men derudover også ved mange af de nye "Bodegaer", der dukkede op i
disse år, fordi bystyret i København havde lempet på reglerne for
oprettelse af restauranter.

Jeg er blevet bedt om, at skrive lidt fra dengang.
I de 15 år dette restaurations-eventyr varede, kom jeg en del rundt.
Derfor kan jeg godt blande noget af det lidt sammen. Det er jeg næppe
ene om, for det er mange år siden, og det var meget hektiske år.
Jeg spørger rundt omkring, og fandt det naturligt, også at spørge her.
Jeg vil selvfølgelig have rettet så mange af mine fejlhuskninger, som
muligt.

Et af fejlene jeg gjorde var navnet, Navnet var ikke "Det Lille Apotek",
men "Apotekergården". Jeg undskylder og beklager.

Omkring 1967 blev "Hjorteapoteket", som var i ejendommen Gothersgade 35,
lukket.
Ejendommen blev så købt op, af en af Københavns, dengang store "grå
eminencer", Poul Hansen. Han indrettede og åbnede restauranten
"Apotekergården" i det nedlagte apotek. (1967/1968).

Poul Hansen var en "omtumlet" personlighed, men at det var Ewans, som
ellers var glemt og borte, der pludselig kom til Danmark, og "reddede"
ham, og overtog eller "købte" ejendommen, hvad man nu vil, var en stor
overraskelse. Og det allerede året efter, at Poul Hansen havde åbnet!
(Ca. 1969).

Kai Ewans var så restauratør i Gothersgade til ca. 1972.
Lidt af ejendommen var undervejs lejet ud til nogle læger, og først kort
før Ewans pludselig forsvandt igen, ville han bo i det hele.
I 1972/1973 er der ingen ejer på ejendommen. Ewans var forsvundet
hurtigere tilbage til USA, end han et par år tidligere, var kommet derfra.

Der kunne være en del mere, at fortælle om Kai Ewans og hans år her, men
lad det blive ved dette.

Restaurant "Apotekergården" fortsatte under det navn, nogle år frem, og
jeg har ingen anelse hvor længe. Jeg tror at huske, at det var en
håndværker der var køberen.

Jeg takker for interessen.

Henning Jensen.

--
Take time to laugh.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 13-05-10 00:11

Henning Jensen skrev bl.a.:

> [...]
> 1960'erne og og i 1970'erne. Derfor min interesse.
> Det var specielt indenfor restaurationsbranchen, og med de gamle

Var der spøgelser i nogen af de gamle bygninger? Nej, nej, jeg mener
det.

Det var der jo - angiveligt - i det gamle Exalon og/eller dets
efterfølger (husker ikke lige navnet) på Strøget, så man i et tv-program
for en del år siden. Antagelig fordi huset var bygget oven på en
tidligere kirkegård eller begravelsesplads, tror jeg det var.

--
Jørgen Grandt

Fra : Henning Jensen

Dato : 13-05-10 06:41

On 13-05-2010 01:10, Jørgen Grandt wrote:
> Var der spøgelser i nogen af de gamle bygninger? Nej, nej, jeg mener det.

Jeg har ikke truffet nogle, men jeg kan godt huske snakken. Derimod var
der mange kakkelakker og fårekyllinger.

> [...]
> for en del år siden. Antagelig fordi huset var bygget oven på en
> tidligere kirkegård eller begravelsesplads, tror jeg det var.

Først længe efter udsendelsen blev jeg fortalt, at den havde været
sendt, så jeg har ikke hverken set eller hørt den. Desværre.

I gamle dage, i de år jeg snakker om her, var der ingen større
istandsættelser på "Exalon". Stedet hørte under en af concernerne, og
havde (vistnok) samme ejer, som stedet overfor "Tokanten" på
Vandkunsten. Dengang også et kendt sted, som jeg lige nu har glemt
navnet på.

Jeg kan huske, at der blev snakket om, at istandssættelsesmæssigt var
Exalon smart. Alt skulle vaskes ned en gang om året, og blev det. For at
det kunne lade sig gøre, må der have været glaslofter derinde? Ellers
var det ikke blevet godkendt, af de dengang berygtede og emsige
embedsmænd, der gik rundt og tjekkede den slags.
Så var det et af de gamle glasbutikslofter med firkantede hvide
glasstykker ca. 50x50 båret oppe af lister? Kan du huske om jeg har ret
i det sidste?

Men jeg er kommet på "Exalon", et livligt sted, med mange almindelige
søde piger, og en høj stemning. Stedet lå også strategisk godt, hvis der
ikke havde været liv i "De Tre Musketerer". Og der var ofte åbent til
langt ud på natten.
Og "Van Hauen", på den modsatte side, lå strategisk godt om morgenen,
til lidt wienerbrød indenbords. En af bagersvendene hed Ole, og boede på
Sønder Boulevard. Kendte man et bankesignal, så lukkede han ind, selv om
det måske var lidt før åbningstid.
Og var det en nat til søndag, så kunne man købe søndagsaviserne på
Rådhuspladsen fra midnatstid, og tage med hjem. Hvis man ellers var i
stand til at læse.

Jeg tror at "Exalon" kom til at hedde "Absalon", men er ikke helt sikker?

Henning Jensen.

--
Take time to laugh.