Roderi i København?
Fra : Vagn Kofoed

Dato : 05-05-10 10:24

Jeg er lige stødt ind i den gamle opdeling i København - roder. Jeg kan
huske fra min barndom ('45-'55) at min far af og til skulle på
rodekontoret, formodentlig for at betale skat? Så vidt jeg kan se på
kk.dk bruges opdelingen stadig, men i forbindelse med skoledistrikter.

Er der nogen der kan give en hurtig forklaring på rodernes funktion og
oprindelse? Måske en anden gruppe - men hvor stammer ordet fra?

Vagn Kofoed

Fra : Finn

Dato : 05-05-10 17:44

Prøv at se lidt på Salmonsen.

http://runeberg.org/salmonsen/2/20/0283.html

Mvh Finn, 4220

Fra : Vagn Kofoed

Dato : 08-05-10 06:14

Tusind tak. Jeg ved ikke om jeg blev klogere, men jeg fik da bekræftet
min fornemmelse. En lidt mere intensiv søgning på kk.dk gav osse lidt.
Vagn Kofoed

Fra : Finn

Dato : 08-05-10 13:36

Hej Vagn.

Havde ikke lige bemærket den med betydningen, så her er lidt mere

Oprindelse :via middelnedertysk fra oldfransk rote 'hærafdeling' af
middelalderlatin rupta 'opbrudt hærafdeling', perfektum af latin rumpere
'bryde', jævnfør rute og verbet rotte

Betydning mindre distrikt som indgår i en administrativ opdeling af en by,
et sogn el.lign., fx med henblik på skatteopkrævning især i København

Kan findes her:

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?select=rode,1&query=rode

Fra : Jan Kronsell

Dato : 10-05-10 17:29

Finn wrote:
> [...]
>
> Betydning mindre distrikt som indgår i en administrativ opdeling af
> en by, et sogn el.lign., fx med henblik på skatteopkrævning især i

Og lederen af rodekontoret, og dermed rodets øverste embedsmand blev kaldt
en rodemester

Jan