Dato?
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-04-10 17:07

Ringkøbing Amt, Ginding Herred, Sevel Sogn, 1686/1710 opslag 107 øverst

???? Peder Pedersen i Nautrup, hans
søn døbt, og kaldet Peder. ....

Men datoen angivet øverst til venstre, hvordan tolkes det skrevne? Året 1698

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-04-10 18:06

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev Wed, 28 Apr 2010
18:06:58 +0200

>Men datoen angivet øverst til venstre, hvordan tolkes det skrevne? Året 1698

Jeg læser det som "Fer. 3 Pascatos" = 3de påskedag.

Men når du skal finde datoen så husk lige på, at 1698 ligger før
kalenderskiftet.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-04-10 11:11

Arne Feldborg wrote:

> Jeg læser det som "Fer. 3 Pascatos" = 3de påskedag.

Jeg takker. 3-tallet er klart nok. Derefter noget med pa..., men udtrykket
kender jeg ikke - er ikke latinkyndig og i dagens Damark er der ikke noget,
der hedder 3. påskedag.

> Men når du skal finde datoen så husk lige på, at 1698 ligger før
> kalenderskiftet.

Det er et felt, hvor jeg ikke er helt opdateret. Jeg er klar over, at der på
et tidspunkt skete en kalenderjustering med overgang fra Juliansk til
Gregoriansk for at få skuddagene i febuar til at passe.

Et opslag på bauers siger 26. april, men det holder måske ikke?

Fra : Steen Hundal Jensen

Dato : 29-04-10 11:18

Tirsdag den 26. april 1698 er 3. påskedag i henhold til den gamle kalender,
der i Danmark sluttede 18. februar 1700, og dermed holder Bauers også.

Hilsen

Steen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-04-10 11:20

Steen Hundal Jensen wrote:
> Tirsdag den 26. april 1698 er 3. påskedag i henhold til den gamle
> kalender, der i Danmark sluttede 18. februar 1700, og dermed holder
> Bauers også.

Tak, jeg har noteret det.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-04-10 08:46

Erik Ginnerskov wrote:

> Tak, jeg har noteret det.

Ringkøbing Amt, Ginding Herred, Sevel Sogn 1686/1710 opslag 103, anden
registrering.

Peder Pedersens datter Maren er døbt før 1. søndag i Advent 1697 (dato for
næste registrering), men hvornår?

Der står noget i retning af ?odem die - usikker på første bogstav. Kan det
være en reference til 25. s.e. trin (21/11) på opslag 102?

Fra : Arne Feldborg

Dato : 30-04-10 11:59

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev Fri, 30 Apr 2010
09:46:03 +0200

>Der står noget i retning af ?odem die - usikker på første bogstav. Kan det
>være en reference til 25. s.e. trin (21/11) på opslag 102?

"Eodem Die" = samme dag (som den foregående).

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-05-10 14:22

Arne Feldborg wrote:

> "Eodem Die" = samme dag (som den foregående).

Tak, det husker jeg så.