Transparent baggrund
Fra : Kurt G

Dato : 25-04-10 09:55

Jeg har på www.historisksamfund.dk indsat to logoer i toppen.
Med Frontpages billedværktøj har jeg med "Angiv gennemsigtig farve" mærket
baggrunden som gennemsigtig, men det virker ikke.

Hvad kan forhindre, at logoet bliver gennemsigtigt?

Mvh Kurt

Fra : Kurt G

Dato : 25-04-10 10:55

Undskyld, det skulle vist have heddet "Transparent billede" i stedet!
Og det er selvfølgelig logoerne, der får baggrunden mærket transparent!
Mvh Kurt

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 25-04-10 16:48

Kurt G skrev:
> Undskyld, det skulle vist have heddet "Transparent billede" i stedet!
> Og det er selvfølgelig logoerne, der får baggrunden mærket transparent!
> [...]

Logoet er ikke gennemsigtigt, men har en hvid baggrund,
der er en del af billedet og som derfor i sagens natur
dækker over sidehovedets baggrundsfarve.

ET GIF-billede kan imidlertid af et billedbehandlings-
program gemmes i et format, der tillader at gøre én
af billedets farver transparent. I dit tilfælde skulle
det i påkommende fald være farven hvid der skulle
konvertere til transparent.

Men jeg forudser vanskeligheder, for dit
logo er antialias'et over i hvid. Derfor vil
du få halo-effekt omkring det sorte i logoet hvis
du bare gemmer logoet som en GIF med hvid som
transparent. Og skal den hvide baggrund inde
i logoet være den samme som sidehovedets
baggrundsfarve?

Den letteste løsning vil være i billedbehandlings-
programmet at selektere det runde logo, give
arealet uden for cirklen en anden farve og
dernæst gøre denne farve transparent.

Den bedste løsning vil være at starte forfra
med originalen til logoet og fra starten
være opmærksom på at logoet og baggrunden
uden for logoet skal have forskellige farver.

I øvrigt synes jeg at logoet ikke kommer til
sin ret i denne lille størrelse. Hvis jeg var
i dine sko ville jeg gentænke mit layout og
på samme tid bruge nogle mere moderne teknikker
til dette - frames er en ultimativt dårlig
løsning, ditto Internet Explorer specifikke
egenskaber (kun Microsoft produkter forstår
for eksempel egenskaben "bgproperties").

Jeg forstår udmærket et historisk selskabs
veneration for fortiden, men det gælder
vel ikke i forhold til medier. Teknisk set
er analogen til din webside er en annonce
i Vestkysten anno 1910.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Kurt G

Dato : 26-04-10 13:01

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
KLIPPET
> [...]
> med originalen til logoet og fra starten
> være opmærksom på at logoet og baggrunden
> uden for logoet skal have forskellige farver.

Det var en god ide med kun at gøre det yderste gennemsigtigt, derved bliver
der bedre kontrast i logoet.

> [...]
> løsning, ditto Internet Explorer specifikke
> egenskaber (kun Microsoft produkter forstår
> for eksempel egenskaben "bgproperties").

Jeg er i gang med et redisign uden rammer, og stødte på problemet i den
forbindelse.
(Og jeg har de to nederst på siden nævnte bøger!)

> Jeg forstår udmærket et historisk selskabs
> veneration for fortiden, men det gælder
> vel ikke i forhold til medier. Teknisk set
> er analogen til din webside er en annonce
> i Vestkysten anno 1910.

Som du dog kan sige det

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 26-04-10 14:06

Kurt G skrev:

> Jeg er i gang med et redisign uden rammer, og stødte på problemet i den
> forbindelse.

Godt!
> (Og jeg har de to nederst på siden nævnte bøger!)

Allright. Det kan jeg lide at høre!
Så kan jeg trygt anbefale dig at kigge
på figur 6-3, side 105 i Webdesign - illustreret
håndbog, og den tilhørende tekst på side 104.

> Som du dog kan sige det

Ja, men hvad skal man gøre når ens
mission er at trække websidekonstruktører
ind i det 21. århundrede?

Jørgen Farum Jensen
..