Tabelhøjde
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 24-04-10 08:46

Hvordan sikrer jeg mig, at højden på en tabel ser ens ud i både IE og
FF?

Tabellen hvori der står "Til forsiden" og "Opdateret 24.4.2010" på denne
webside: http://www.amagerboden.dk/side2.htm synes forskellig af højde,
når man åbner siden i IE og i FF. IE-udgaven er den rigtige.

--
Jørgen Grandt
- uden mange huller i sin uvidenhed

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 24-04-10 13:40

Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk> skrev :

>Hvordan sikrer jeg mig, at højden på en tabel ser ens ud i både IE og
>FF?

Sørg for altid, at dine sider har en doctype, så vil browserne
vise det stort set ens.

Uden vil IE gå i quirkmode og faktisk vise den forkert (selvom
det er det du ønsker).

Indsæt dette øverst på dine sider:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Når du har gjort det, så kan du rette det ind, så det bliver, som
du ønsker.
Så vil det med meget stor sandsynlighed være ens i de forskellige
browsere.
--
Kerim
http://www.facebook.com/kerim.ellentoft

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 27-04-10 09:33

Kerim Ellentoft skrev bl.a.:

> Sørg for altid, at dine sider har en doctype, så vil browserne
> vise det stort set ens.

Tak for tipset. Men er det ikke sådan, at hvis jeg indsætter den nævnte
doctype, så skal alle mine "fejlbehæftede" websider efterfølgende
tilpasses manuelt? Jeg mener: vil doctypen ikke gå ud over de
forskellige layouter mv. som jeg har anvendt? Doctypen i sig selv og
/alene/ uden efterfølgende manuelle justeringer gør vel ingen forskel -
eller hur?

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 27-04-10 18:06

Jørgen Grandt skrev :

> [...]
>forskellige layouter mv. som jeg har anvendt? Doctypen i sig selv og
>/alene/ uden efterfølgende manuelle justeringer gør vel ingen forskel -

Det kan der ikke svares sådan lige på.

Det, der gør forskellen er at IE kan vise sider på to måder.

Uden doctype (eller med en ufuldstændig) så vil IE gå i en mode,
hvor der tages hensyn til den måde, som gamle versioner af IE
forstod html.

Hvorvidt, der vil være forskel på de gamle sider mellem visning i
IE og andre browsere, afhænger af, hvilken htmlkoder, der bruges
på siderne.

Du kan jo prøve med et par sider og se.
Hvis der er forskel, er det så noget, der betyder noget, undtiden
er den minimal.