Introduceret
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-04-10 16:32

I forbindelse med søgning på copulering er jeg stødt på udtrykket
"introduceret". Hvad dækker det over?

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 22-04-10 20:44

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> wrote in message
> I forbindelse med søgning på copulering er jeg stødt på udtrykket
> "introduceret". Hvad dækker det over?

Ordet betyder på latin "at føre ind".
Det brugtes om barselskvinder, som efter en tids "urenhed" i forbindelse med
nedkomsten kunne betragtes som så "rene" at de atter kunne komme i kirken.
Jeg mener der var en vis ceremoni hvor præsten tog mod hende i døren og
førte hende ind i kirken.

--
Poul E. Jørgensen

Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
Remove the two A's when replying by e-mail.

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 22-04-10 21:00

"Poul E. Jørgensen" <33@AAGVDNET.DK> wrote in message
> "Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> wrote in message
>
> Ordet betyder på latin "at føre ind".

Helt ordret "ført ind". Præsten skriver det i fortid, da han skriver om det
der er sket.
Det latin verbum hedder introdúcere (med accent over den betonede stavelse).
Enkelte steder kan man se, at præsten i stedet for introduceret, bruger den
latinske form introducta.

Fra : Ib K. Jensen

Dato : 23-04-10 00:42

Den 22-04-2010 21:43, Poul E. Jørgensen skrev:
> "Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> wrote in message
>
> Ordet betyder på latin "at føre ind".
> Det brugtes om barselskvinder, som efter en tids "urenhed" i forbindelse

så vidt min tefalhukommelse var det omkring 40 dage efter fødslen.

--
Ib K. Jensen :: www.ikjensen.dk
Only a Genealogist regards a step backwards as progress.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-04-10 06:23

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev Thu, 22 Apr 2010
17:32:05 +0200

>I forbindelse med søgning på copulering er jeg stødt på udtrykket
>"introduceret". Hvad dækker det over?

se også:
http://www.denstoredanske.dk/Livsstil,_sport_og_fritid/Folketro_og_folkemindevidenskab/kirkegangskone

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 23-04-10 12:23

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message
> http://www.denstoredanske.dk/Livsstil,_sport_og_fritid/Folketro_og_folkemindevidenskab/kirkegangskone

Det ser interessant ud.
Som jeg læser det, var moderen altså normalt ikke med til barnedåben.

Så står der at ugifte mødre ikke kunne indledes. Betyder det at de blev
forment adgang til kirken?
Og er det korrekt?

I de kirkebøger jeg (flygtigt) har tjekket, står der i kolonnen, hvor de
ægteviede hustruer noteres som værende blevet introducerede, blot "Uægte".

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 23-04-10 14:51

> I de kirkebøger jeg (flygtigt) har tjekket, står der i kolonnen, hvor de
> ægteviede hustruer noteres som værende blevet introducerede, blot "Uægte".

Lidt bedre:
I de kirkebøger jeg (flygtigt) har tjekket, står der i kolonnen
Anmærkninger, hvor de ægteviede hustruer noteres som værende blevet
introducerede, ang. dåb af ugifte mødres børn blot "Uægte".

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-04-10 20:28

Poul E. Jørgensen <33@AAGVDNET.DK> skrev Fri, 23 Apr 2010 13:23:26 +0200
>"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message
>
>Det ser interessant ud.
>Som jeg læser det, var moderen altså normalt ikke med til barnedåben.

Nogen gange ser man jo at moderen blev introduceret samme dag som dåben.

Men hvis kirkedåben, eller fremstillingen, skete før introduktionen må
svaret vel blive som du nævner. I ældre tid ser man jo heller aldrig at
moderen selv bærer barnet.

Iflg. loven skulle børn døbes inden de blev 7 dage (mener jeg det var),
bla. derfor man ser de mange hjemmedåb med efterfølgende fremstilling i
kirken.

>Så står der at ugifte mødre ikke kunne indledes. Betyder det at de blev
>forment adgang til kirken?

Man må vel gå ud fra, at de gerne måtte komme i kirken efter de 6 ugers
forløb, men fik altså ikke den ære at blive indledt af præsten
(og var vel så også fri for at betale offer....).

Længere tilbage skulle de jo stå åbenbar skrifte, og fik jo så også
syndsforladelse. Det har sådan set ikke noget med det her at gøre, men
kunne vel først ske efter forløbet af de 6 uger.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-04-10 21:14

Arne Feldborg wrote:

> Længere tilbage skulle de jo stå åbenbar skrifte, og fik jo så også
> syndsforladelse. Det har sådan set ikke noget med det her at gøre, men
> kunne vel først ske efter forløbet af de 6 uger.

Alt i alt må man vel sige, at kirkens folk er gode til at sparke dem, der
ligger ned.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-04-10 21:34

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev Fri, 23 Apr 2010
22:13:58 +0200

>Alt i alt må man vel sige, at kirkens folk er gode til at sparke dem, der
>ligger ned.

Det har været temaet i flere af dine indlæg.

Jeg mener ikke man hverken skal bedømme eller fordømme fortidens sæder
og skikke udfra nutidenes målestok. Derved gør man jo lige præcist selv
det samme, som dét man bebrejder andre for.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-04-10 21:43

Arne Feldborg wrote:

> Det har været temaet i flere af dine indlæg.

Muligvis en miløskade. Jeg er blevet oplært til at tage hensyn til andre og
opføre sig ordentligt (gør mod andre, hvad du ønsker, de skal gøre mod dig).
Dertil har jeg set så meget forløjethed i alle religiøse samfund, at jeg har
forkastet alt religiøst i mit privatliv.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-04-10 21:46

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev Fri, 23 Apr 2010
22:43:15 +0200

>Muligvis en miløskade. Jeg er blevet oplært til at tage hensyn til andre og
>opføre sig ordentligt (gør mod andre, hvad du ønsker, de skal gøre mod dig).

Jammen, det er jo lige præcist det du ikke gør.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-04-10 21:53

Arne Feldborg wrote:

> Jammen, det er jo lige præcist det du ikke gør.

Jeg kan kun beklage, hvis du opfatter det sådan.

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 23-04-10 22:30

> Alt i alt må man vel sige, at kirkens folk er gode til at sparke dem, der
> ligger ned.

Er man opvokset i et mindre samfund, vil man vide at det var menigmand
(og -kvinde) også ekspert i.

Fra : Henning Jensen

Dato : 23-04-10 21:32

On 22-04-2010 17:32, Erik Ginnerskov wrote:
> I forbindelse med søgning på copulering er jeg stødt på udtrykket
> "introduceret". Hvad dækker det over?

Jeg har scannet dette uddrag af:

"Danmarks og Norges Kirkeritual"
ved
Andreas Krogh

I Commission hos Boghandler Charles Guldberg.
Thieles Bogtrykkeri
Kjøbenhavn 1855.

Om Qvindernis Kirkegang efter deris Barselseng.

Artikel 3.
Side 62 og til og med side 74.

http://dl.dropbox.com/u/2775481/Om_Qvindernis_Kirkegang_efter_deris_Barselseng.pdf

Henning Jensen.

--
Take time to laugh.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-04-10 21:50

Henning Jensen <h_b_j@yahoo.com> skrev Fri, 23 Apr 2010 22:31:58 +0200

>"Danmarks og Norges Kirkeritual"
>ved
>Andreas Krogh

Hele bogen kan iøvrigt ses her:
http://sepper.dk/alterbog/

Fra : Henning Jensen

Dato : 23-04-10 21:53

On 23-04-2010 22:49, Arne Feldborg wrote:

> Hele bogen kan iøvrigt ses her:
> http://sepper.dk/alterbog/

Det er da så ærgerligt, at du ikke har linket til den tidligere.

Henning Jensen.

--
Take time to laugh.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-04-10 22:31

Henning Jensen <h_b_j@yahoo.com> skrev Fri, 23 Apr 2010 22:53:01 +0200

>Det er da så ærgerligt, at du ikke har linket til den tidligere.

Ja, jeg kan kun beklage.

Men det var først da du nævnte titlen, jeg kom i tanker om, at jeg for
nogle år siden hjalp Leif med at lægge netop den bog ud på hans side.

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 23-04-10 22:42

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> wrote in message
> Om Qvindernis Kirkegang efter deris Barselseng.
> Artikel 3.
> Side 62 og til og med side 74.
> http://dl.dropbox.com/u/2775481/Om_Qvindernis_Kirkegang_efter_deris_Barselseng.pdf

Meget interessant tekst.
Jeg kan se at ordet "Uægte" under "Bemærkninger" i kirkebøgerne går på
kvinden, at hun er uægteskabelig.
Det er også interessant at se at de kirkelige myndigheder ikke vil have
kvinderne i kirke for tidligt, da de er svagelige på grund af fødselen, men
betonet IKKE på grund af hvad der måtte stå i det Gamle Testamente. Kristne
kvinder er befriet for den "jødiske renselse", de er altså ikke urene.
Men de skal også blive borte for høviskheds og ærbarheds skyld - hvad der så
lægges i det.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 24-04-10 07:59

Poul E. Jørgensen <33@AAGVDNET.DK> skrev Fri, 23 Apr 2010 23:42:00 +0200

>Jeg kan se at ordet "Uægte" under "Bemærkninger" i kirkebøgerne går på
>kvinden, at hun er uægteskabelig.

Ja, det ord har været udsat for mange misfortolkniger.

Det betyder jo faktisk bare, som du også skriver, at der er tale om en
uægteskabelig forbindelse - ikke uægte i den betydning vi ofte er
tilbøjelige til at lægge i det ord.

Borstet fra, at præsteskabet officielt var nødt til at anlægge en
fordømmende holdning til utroskab og førægteskabelige forbindelser, så
tog man dengang meget pragmatisk på tingene. Man vidste udmærket godt,
at disse ting ikke lader sig regulere.
(kønsdrift og jernbanedrift er som bekendt de to størrelser der
vanskeligst lader sig styre).

Den store folkelige nedvurdering af feks. førægteskabelige forbindelser
dukker jo først op i slutningen af 1800-tallet.

Fra : Henning Jensen

Dato : 24-04-10 06:00

Jeg har scannet lidt mere:

Kirke Ritualen,
des angaaende
Religionen, Geistligheden, Kirker, Skoler, Hospitaler og Fattige, samt
Bøger og Almanakker.
Laurids Fogtman.
Kiøbenhavn 1809
Bind 1.
Otende Capitel, 9de Artikel, Side 240, til og med Side 244.

”Præsterne skulle formane Barsel Qvinderne til Bøn”.

http://dl.dropbox.com/u/2775481/Pr%C3%A6sterne%20skulle%20formane%20Barsel%20Qvinderne%20til%20B%C3%B8n.pdf

Reskripter, skrivelser og forordninger m.m. der henvises til, har jeg
desværre ikke så langt tilbage i tiden.
Måske en af Jer andre kan hjælpe der?
Eller med et link, hvis der eksisterer et sådant?

Henning Jensen.

--
Take time to laugh.