Korrekt sum af VISTE værdier - eller tilfø~
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 21-04-10 02:30

Hej

Jeg har en sum, som ikke passer - fordi tallene der lægges sammen
indeholder skjulte decimaler.

Der står fx

2
1
2
4
-
10
=

I virkeligheden gemmer der sig følgende tal bag, og så passer
regnestykket jo. Jeg har blot valgt at skjule decimalerne.

2,25
1,25
2,25
4,25
-
10,00
=

Jeg har behov for, at summen kommer til at give 9 (og ikke 10). Det
kan enten gøres ved at rette tallenes formel ved at tilføje
"=AFRUND(eksisterendeformel;0)" - eller ved at bruge en SUM-funktion,
som jeg ikke kender.

Findes en sådan SUM-funktion (som summerer de vise tal, ikke dem der
reelt gemmer sig bagved)? Hvis ikke, hvordan kan jeg så tilføje
"=AFRUND(eksisterendeformel;0)" alle de eksisterende formler? Det
drejer sig om hundredvis, og de er ikke "ens" på en sådan måde, at jeg
blot kan kopiere formlen ned af rækken (de tager data på kryds og
tværs fra et bagvedliggende ark).

Jeg håber det er til at forstå - og der er hjælp at hente.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Cykelsmeden

Dato : 21-04-10 09:49

Lasse Hedegaard wrote:

> [...]
> tværs fra et bagvedliggende ark).
>
> Jeg håber det er til at forstå - og der er hjælp at hente.

Nu roder jeg aldrig med formler mere, men skal du ikke bare have fat i
noget det ligner:
=sum(int(range))
alternativt kopiere int(range) over i en anden kolonne og summere
denne??
Måske kan du allerede ved indlæsning af tallene, konvertere til int?

finn

Fra : Erling

Dato : 21-04-10 09:53

On 21-04-2010 10:29, Lasse Hedegaard wrote:
> [...]
> tværs fra et bagvedliggende ark).
>
> Jeg håber det er til at forstå - og der er hjælp at hente.

En løsning hvor du kan summere det viste kender jeg ikke.
Hvis det drejer sig om at de enkelte celler skal afrundes til det samme
decimal burde =SUMPRODUKT(AFRUND(B2:B5;0)) kunne løse opgaven.

mvh
Erling

Fra : Harald Staff

Dato : 21-04-10 14:32

Dessverre, det finnes ikke.
Tenk eksemplet
1,4
1,4
1,4
1,4
=
5,6

Vist uten desimaler
1
1
1
1
=
6

ingen formelløsning i Excel vil gi deg 4. Dessverre.

Beste hilsen Harald

Fra : Cykelsmeden

Dato : 21-04-10 14:42

http://www.techonthenet.com/excel/formulas/int.php ??

Fra : Joergen Bondesen

Dato : 21-04-10 17:31

Hej Lasse

Her er måske en metode, men du mister decimalerne.
A1 indtast: 1,45
Ved formatering til ikke at vise decimaler bliver tallet: 1 og der er ingen
fortrydelsesret.

Excel 2007: Rund knap - Excelindstillinger - Avanceret - Ved beregning af
denne Projektmappe - * Angiv vist nøjagtighed

Excel 2003: Funktioner - Indstillinger - Beregning - * Angiv vist
nøjagtighed (Noget i den retning)

Jørgen Bondesen

Fra : Harald Staff

Dato : 21-04-10 20:25

"Cykelsmeden" <Cykelsmeden@her.dk> wrote in message

> http://www.techonthenet.com/excel/formulas/int.php ??

Nix. INT, eller HELTAL, vil fra 1,9 returnere 1, mens en celle uten
desimaler eller AFRUND eller enhver praktisk matematikk ville vise 2.

Dette er ikke egentlig problemet. Problemet er at mannen har hundreder av
celler og vil ordne det hele i sumformelen. En løsning som ønsket vil kreve
individuell behandling av hver enkelt celle.
=AFRUND(A1;0)+AFRUND(A2;0)+AFRUND(A3;0)+ ....

Fra : Erling

Dato : 21-04-10 21:19

On 21-04-2010 21:24, Harald Staff wrote:
> "Cykelsmeden" <Cykelsmeden@her.dk> wrote in message

>>> 1,4
>>> 1,4

>>> 1
>>> 1

> [...]
> kreve individuell behandling av hver enkelt celle.
> =AFRUND(A1;0)+AFRUND(A2;0)+AFRUND(A3;0)+ ....

Det er vi fuldstændig enig om! Hvorfor er det så lige at
=SUMPRODUKT(AFRUND(A1:A3;0)) Ikke skulle virker.

Jeg har testet det på min egen maskine og det ser ud til at virke!

mvh
Erling

Fra : Harald Staff

Dato : 21-04-10 23:24

> Det er vi fuldstændig enig om! Hvorfor er det så lige at
> =SUMPRODUKT(AFRUND(A1:A3;0)) Ikke skulle virker.

Erling my man, I stand corrected. Den virker aldeles utmerket. En
matriseformel selvfølgelig. Takk.

Beste hilsen Harald

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 21-04-10 16:36

On 21 Apr., 10:52, Erling <erl...@removekock-jepsen.dk> wrote:
> En løsning hvor du kan summere det viste kender jeg ikke.
> Hvis det drejer sig om at de enkelte celler skal afrundes til det samme
> decimal

Det handler om regnskabsopstilling. Alle celler rundes af til nærmeste
hele kroner. Revisoren siger, at summerne skal passe i forhold til de
viste beløb. Han foreslog faktisk at runde af til tusinde kroner, men
det gør vi ikke (i år i hvert fald).

> burde =SUMPRODUKT(AFRUND(B2:B5;0)) kunne løse opgaven.

Det ser ud til at virke - mange tak. Jeg er dog noget i tvivl om, hvad
der egentlig sker (og det vil være rart at vide). Kan jeg måske også
få dig til at tegne og fortælle?

/Lasse

Fra : Erling

Dato : 22-04-10 06:52

Den 22-04-2010 00:36, Lasse Hedegaard skrev:

> [...]
>
> Det ser ud til at virke - mange tak. Jeg er dog noget i tvivl om, hvad
> der egentlig sker (og det vil være rart at vide). Kan jeg måske også

Går ud fra at du har styr på AFRUND()
SUMPRODUKT kan du finde en rigtig god forklaring på:

http://www.kronsell.net/funktionen_sumprodukt.htm#sumprodukt

mvh
Erling

Fra : N/A