Bundkortets skyld at computeren fryser?
Fra : Stefan783326

Dato : 19-04-10 03:18

Jeg har for lidt tid siden udskiftet en del af min computers hardware
og oplever, at XP fryser indimellem, men synes det er lidt tilfældigt,
hvornår det sker.
Det går til at starte med typisk ud over ét program (f.eks. Firefox),
der ikke vil svare efter en ganske almindelig handling. Når jeg vil
lukke programmet ned, som i mellemtiden sagtens kan have spredt sig
til flere programmer, går joblisten også i sort. Jeg bliver derfor
ofte nødt til at genstarte.

Dertil kan computeren heller ikke huske visse indstillinger efter en
alm. genstart.
F.eks. gendannes visse ikoner til standardikonet, og min indstilling
"Vis indhold i vindue, mens der trækkes" går selv tilbage til Windows'
standardindstilling.

Det nye hardware:

Bundkort: GA-770TA-UD3 (rev. 1.0)
CPU: Phenom II X4 965 6 MB
Strømforsyning: LC-Power LC8650 V2.2 650W 85%
RAM: Corsair DDR3 PC3-1333 2x2 GB CL9 kit XMS3
Harddisk 1 + 2: WD Caviar Blue, SATA

(Mit 3 år gamle grafikkort er et Nvidia GeForce 7600 GS)

Jeg mindes ikke at have sat hardware eller kabler forkert sammen,
ligesom jeg har forsøgt at opdatere alt hardware med nyeste drivere. I
Enhedshåndteringen vises ingen problemer, mens jeg i alle benyttede
programmer, der oplyser om driver-opdatering, får at vide, at mine to
"Standard Dual Channel PCI IDE-Controller" (under IDE ATA/ATAPI-
controllere) ikke er opdateret.
Min formodning er, at det er det, der er problemet, da jeg kører med
SATA-harddiske, men har bl.a. måttet indstille OnChip Data Type i BIOS
til Native IDE for at kunne få det til at fungere. Måske bare et
mindre vigtigt XP-problem?

Jeg er lidt i tvivl om, hvor årsagen til fejlen ligger, men kan måske
fornemme på andres vurdering, at bundkortets chipset ikke er helt
opdateret til Phenom II...

Fra : Bjarne K.

Dato : 19-04-10 15:27

"Stefan783326" <stefansksk@gmail.com> wrote in message
?

> Jeg er lidt i tvivl om, hvor årsagen til fejlen ligger, men kan måske
> fornemme på andres vurdering, at bundkortets chipset ikke er helt
> opdateret til Phenom II...

Kan de være chipset driverne du ikke har fået installeret (hvis eller sådan
nogle stadig benyttes nu om dage)

Bjarne K.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 19-04-10 22:36

"Stefan783326" <stefansksk@gmail.com> skrev i meddelelsen

Jeg er lidt i tvivl om, hvor årsagen til fejlen ligger, men kan måske
fornemme på andres vurdering, at bundkortets chipset ikke er helt
opdateret til Phenom II...

Her kan du hente nødvendige drivere, bl.a. chipset driverne som også
indeholder satadriver.
http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/Driver_Model.aspx?ProductID=3272&ost=xp#anchor_os

Måske skal du også opdatere bios

http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/BIOS_Model.aspx?ProductID=3272

Kurt

Fra : Stefan783326

Dato : 20-04-10 02:59

On 19 Apr., 23:35, "Kurt B. Andersen" <kurtanos...@privat.dk> wrote:
> [...]
> opdateret til Phenom II...
>
> Her kan du hente nødvendige drivere, bl.a. chipset driverne som også

Driverne fra det første link har jeg installeret.

Bios-opdatering i det andet link har jeg ikke lagt mærke til før og
har prøvet at opdatere version F1 og F2. Computerens indbyggede Q-
Flash (uden for Windows) fortæller mig dog, at det ikke kan
installeres. Men det er måske heller ikke direkte bios-opdateringer...
Version F3C, der er en beta til 6 core cpu, har jeg ikke turdet røre
ved, da min cpu kun er en 4 core.