Udlagt barnefader
Fra : FIEL

Dato : 17-04-10 10:35

Kære gruppe

Når dette begreb indtræffer, accepterer man så faderskabet og fortsætter
ufortrødent, eller afbryder man bare grenen her?

Hvad gør i andre ?

mvh/leif b.

Fra : Ivar

Dato : 17-04-10 13:22

FIEL skrev:

> Når dette begreb indtræffer, accepterer man så faderskabet og fortsætter
> ufortrødent, eller afbryder man bare grenen her?

Om moderen er gift eller ej, kan du aldrig få det mere korrekt,
end det der er oplyst til kirkebøgerne.
Jeg ved ikke hvor ofte, der er uoverensstemmelse mellem kirkebørgerne
og virkeligheden, men mange har ikke den far, som står opgivet
i kirkebørgerne.

Ivar Magnusson

Fra : ebbe hansen

Dato : 17-04-10 17:21

On Sat, 17 Apr 2010 11:35:04 +0200, "FIEL" <lebl@post2.tele.dk> wrote:

>Kære gruppe
>
>Når dette begreb indtræffer, accepterer man så faderskabet og fortsætter
>ufortrødent, eller afbryder man bare grenen her?
>
>Hvad gør i andre ?

Ha ha, skynder os at emigrere til Amerika

Fra : Henning Jensen

Dato : 17-04-10 19:25

On 17-04-2010 11:35, FIEL wrote:
> Når dette begreb indtræffer, accepterer man så faderskabet og fortsætter
> ufortrødent, eller afbryder man bare grenen her?

Du kan være heldig, at der er rejst en faderskabssag, og måske finde
denne i en retsprotokol. I heldige tilfælde også med tilhørende doumenter.

For mit vedkommende, så bruger jeg kirkebogens udsagn, og forsætter. Men
dog med en tydelig anmærkning om tvivl. Man kan så sidenhen være heldig,
at en udlagt fader er dukket op, ved f.eks. en senere vielse, og dermed
sandsynliggjort faderskabet.

I øvrigt kan man rejse samme tvivl om alle børn. Man kan ikke vide om
faderen i et ægteskab, er den rigtige far til et barn. I sidste ende ved
kun moderen det.

God fornøjelse.

Henning Jensen

--
Take time to laugh.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 17-04-10 23:23

Henning Jensen skrev bl.a.:

> I øvrigt kan man rejse samme tvivl om alle børn. Man kan ikke vide om
> faderen i et ægteskab, er den rigtige far til et barn. I sidste ende
> ved kun moderen det.

Ikke engang /hun/ kan /altid/ være sikker!

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : Henning Jensen

Dato : 18-04-10 06:15

On 18-04-2010 00:22, Jørgen Grandt wrote:
> Ikke engang /hun/ kan /altid/ være sikker!

Rigtigt.
Så man må vel næsten sige, at slægtsforskning næsten nød til, at bruge
kirkebogen som udgangspunkt, og stole på, at det er rigtigt hvad der står.
Og så evt. notere hvor der kan være berettiget tvivl.

Jeg har i øvrigt selv nogle faderskabssager i min slægt (det har sikkert
mange af os), som jeg er 'dykket ned i'. Det har været en guldgrubbe af
personlige oplysninger om personerne, jeg har kunnet finde frem.

Hilsen Henning Jensen.

--
Take time to laugh.

Fra : Henning Jensen

Dato : 18-04-10 06:33

Jeg har scannet og lagt Landsarkivets ark om faderskabssager her, som en
pdf-fil. De samme oplysninger kan sikkert findes på Landsarkivernes webside.

http://dl.dropbox.com/u/2775481/Faderskabssager.pdf

Go' søndag. Henning Jensen.

--
Take time to laugh.

Fra : FIEL

Dato : 18-04-10 09:40

Tak til jer alle for informationer til en gammel newbee. Særlig tak til
Henning for den fine skriftlige vejledning.
mvh/leif b.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-04-10 16:38

Jørgen Grandt wrote:

> Ikke engang /hun/ kan /altid/ være sikker!

Men moderen ved man som regel hvem er.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 18-04-10 23:06

Erik Ginnerskov skrev:

> Men moderen ved man som regel hvem er.

Som regel, ja. Men børn bliver forbyttet. Selv er jeg født som prins,
men blev ved et lykkeligt uheld lagt i armene på verdens bedste
arbejderkvinde.

--
Jørgen Grandt - www.hamigen.dk

Borer man helt ind til benet, er det
måske dér hunden ligger begravet

Fra : Jytte Dekov

Dato : 18-04-10 23:37

Hej Jørgen , der var du sørme heldig.
Storken skulle have afleveret mig på Strandvejen nord for København, men jeg
var så uheldig at fjerkræet tabte med på Amager Strandvej 8-D
Med venlig hilsen Jytte - 2770

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 19-04-10 09:48

Jytte Dekov skrev bl.a.:

> Storken skulle have afleveret mig på Strandvejen nord for København,
> men jeg var så uheldig at fjerkræet tabte med på Amager Strandvej 8-D

Amager Strandvej 8-D? Har der engang været en adresse der hed sådan,
Jytte?

--
Jørgen Grandt
- uden mange huller i sin uvidenhed

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-04-10 12:08

Jørgen Grandt wrote:

> Men børn bliver forbyttet. Selv er jeg født som prins,
> men blev ved et lykkeligt uheld lagt i armene på verdens bedste
> arbejderkvinde.

Det er vist heller ikke så sjovt at være prins og have sladderpressen
rendende i hælen døgnet rundt. Lidt anonymitet er nu en god ting.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 19-04-10 23:10

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev Sun, 18 Apr 2010
17:37:39 +0200

>Men moderen ved man som regel hvem er.

"Jeg troer jo, thi min Moer siger det.
Jeg troer, at I er min Far, men jeg veed, at hun er min Moer".
[Lisbed i Erasmus Montanus]

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-04-10 12:13

Arne Feldborg wrote:

> "Jeg troer jo, thi min Moer siger det.
> Jeg troer, at I er min Far, men jeg veed, at hun er min Moer".
> [Lisbed i Erasmus Montanus]

Det hænder dog også, at ligheden er så slående, at faderen ikke kan lyve sig
fra værdigheden. Personligt ligner jeg min mors ægtemand så meget, at enhver
tvivl er udelukket.

Min midterste søns ældste søn ligner sin far i samme alder, så den er også
god nok. Min yngste søns yngste søn er på samme måde fritaget for tvivl.

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 19-04-10 21:57

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> wrote in message

> Ikke engang /hun/ kan /altid/ være sikker!

For mange år siden efterlyste man i Statstidende via små annoncer formodede
fædre, hvis adresse man bare ikke kendte.
En annonce jeg husker gik på, at en århusiansk kvindes advokat eftersøgte en
portugisisk sømand ved navn Pedro, som kvinden havde været sammen med i
avlingsperioden, som det så smukt hed. Pedro skulle henvende sig hos
advokaten for at få det økonomiske ordnet.
Men Pedro læste nok ikke Statstidende

--
Poul E. Jørgensen

Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
Remove the two A's when replying by e-mail.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 19-04-10 23:47

Poul E. Jørgensen skrev bl.a.:

> Men Pedro læste nok ikke Statstidende