Flere CPU'er på samme bundkort
Fra : Steen Mikkelsen

Dato : 16-04-10 18:07

Sikkert et tåbeligt spørgsmål, men findes der bundkort hvor der kan
anvendes flere CPU'er på en gang -
Hvad er det her f.eks.
model Silent i7 med 2,66 GHz Intel Core i7 920 Quad CPU

Quad står det for 4x2,66 GHz ?

Skal ha' købt en kraftig maskine der kan håndteres videoredigering med
Adobe Premiere - deres min. krav er:

# Intel® Core™2 Duo or AMD Phenom® II processor; 64-bit support required
# 64-bit operating system required: Microsoft® Windows Vista® Home
Premium, Business, Ultimate, or Enterprise with Service Pack 1 or Windows® 7
# 2GB of RAM (4GB or more recommended

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 16-04-10 18:32

> Sikkert et tåbeligt spørgsmål, men findes der bundkort hvor der kan
> anvendes flere CPU'er på en gang -

Kort svar: Ja det findes der.
Langt svar: I gamle dage var der 1 core i en cpu"pakke". Den kørte
f.eks 3GHz. Havde man brug for mere kraft skulle man have 2 CPUer for
at få 2 kerner. Disse skulle så snakke sammen om hvem der lavede noget
og programmet man kørte skulle kunne dele opgaverne op i flere dele
som hver cpucore fik lov til at arbejde på. På et tidspunkt er der en
smart ingeniør der tænker: hvorfor ikke pakke 2 cpucores ned i en
cpu"pakke" og så havde man dual-core. En lidt mindre smart ingeniør
tænte så: hvad med 4 og så havde vi quad-core. Problemet md mere kraft
består dog stadigvæk den dag i dag, så man kan få bundkort med f.eks.
cpu sokler, hvor der kan være 4xquad core = 16 cores. Igen kræver det
at programmet kan skalere ud over alle 16 cores.

> Quad står det for 4x2,66 GHz ?

Det står for at du har 4 uafhængige cpukerner der kører ved 2,66Ghz
ja. Men hvis du har et møg program kommer det aldrig til at køre
hurtigere end 2,66Ghz. Har du et godt program kan det udnytte alle 4
kerner fuldt ud og du kan blive 4 x så hurtigt færdig på en Quad core
som på en single-core

> Skal ha' købt en kraftig maskine der kan håndteres videoredigering med
> Adobe Premiere - deres min. krav er:

Nu er jeg ikke specielt videofreak, men mit umiddelbare hint vil være
at du skal have meget hukommelse, en quad-core maskine og en maskine
med ultra hurtig storage/diske. Hvad hjælper det at du kan kværne
store datamængder i Adobe Premiere, hvis du er begrænset af en langsom
SATA disk?

Som en lille sjov ting kan jeg fortælle at nogle af de største
maskiner har en 2048 cores men ser ud som een stor maskine fra
styresystemets synspunkt. F.eks

http://www.sgi.com/products/servers/altix/uv/

Thomas

Fra : Steen Mikkelsen

Dato : 16-04-10 22:51

Thomas S. Iversen skrev:

> [...]
>
> Som en lille sjov ting kan jeg fortælle at nogle af de største
> maskiner har en 2048 cores men ser ud som een stor maskine fra

Thomas tak for dit svar - nu er opgaven lige af finde et sted hvis de
sælger færdigbyggede PC'er med en Quad CPU...

Jeg overvejer at der samtidigt skal sættes et SSD drev i for lige netop
ikke at skulle arbejde med SATA diske til videoopgaver