kodning af messages og headers
Fra : Cykelsmeden

Dato : 15-04-10 11:44

nu går flere og flere systemer jo fra at bruge latin tegnsæt til
utf/unicode. Dette giver naturligvis lidt underholdning omkring læsning
af tekst med diverse internationale karakterer. Er der ændringer/tillæg
til SMTPstandarderne vedr. dette?

Det er specielt vedr. headerinformationer jeg er interesseret. Altså,
skal subject indhold samt vedhæftede filnavne også omkodes?
Jeg har modtagere, som efter at have fået opdateret deres system til
unicode, får underlige filnavne hvis jeg sender filer med æøå i navnene.

håber jeg har udtrykt mig forståeligt.

finn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-04-10 22:21

Cykelsmeden skrev:

> Det er specielt vedr. headerinformationer jeg er interesseret. Altså,
> skal subject indhold samt vedhæftede filnavne også omkodes?

Det kan jeg ikke svare på.

> Jeg har modtagere, som efter at have fået opdateret deres system til
> unicode, får underlige filnavne hvis jeg sender filer med æøå i navnene.

Så lad være. Jeg bruger websikre tegn til alle filer hvad der
skal lægges eller sendes på nettet. Det er en politik jeg har
valgt for at blive fri for den slags problemer du nu har.

--
Bertel

Fra : Cykelsmeden

Dato : 16-04-10 13:17

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det kan jeg ikke svare på.

> Så lad være. Jeg bruger websikre tegn til alle filer hvad der
> skal lægges eller sendes på nettet. Det er en politik jeg har
> valgt for at blive fri for den slags problemer du nu har.

Jeg har ingen problemer med at klare mig, men ville gerne være klogere!
det var så ikke nu jeg blev

finn

Fra : Erik Olsen

Dato : 16-04-10 16:51

Cykelsmeden wrote:

> Jeg har ingen problemer med at klare mig, men ville gerne være
> klogere! det var så ikke nu jeg blev

Jo, hvis du lukker ørerne op: Lad være at bruge æ, ø og å.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Cykelsmeden

Dato : 16-04-10 17:29

Erik Olsen wrote:

> Jo, hvis du lukker ørerne op: Lad være at bruge æ, ø og å.

Det er da ikke informativ viden, men logiks omgåelse af et givet
problem.

Jeg søger oplysning om hvordan SMTP funktionaliteten er, ifh. til
Headercodepage.

finn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-04-10 23:44

Cykelsmeden skrev:

> Det er da ikke informativ viden, men logiks omgåelse af et givet
> problem.

Det er løsningen på det problem at visse internetsystemer ikke
accepterer æ, ø og å. Det har ikke noget med omgåelse at gøre.

En anden 'løsning' er at man blæser på om det virker overalt.

Hvilke andre muligheder ser du?

--
Bertel

Fra : Cykelsmeden

Dato : 17-04-10 00:36

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> accepterer æ, ø og å. Det har ikke noget med omgåelse at gøre.
>
> En anden 'løsning' er at man blæser på om det virker overalt.

Jeg ser den mulighed at vi efter den øjeblikkelige situation hvor vi
står i et skifte til unicode, har en fælles standard, hvor problemet er
løst.
Jeg ser også den mulighed, at med korrekt tilpasning (patches/opdats)
af eksisterende programmer, har så megen intelligens indbygget i
systemerne, at de selv kan se hvilken kodning er anvendt, og rette sig
ind efter dette. - Det er faktisk tiltag til dette jeg søger
oplysninger til. Det er da fint at klare sig med 7bit ascii, men det
startede man med omkring 197x. Det er vel ikke for ambiciøst at ville
lidt længere i 2010??

finn
- og forresten er der systemer på gaden som håndterer problemet, og
det er deres metoder jeg vil grave frem. Når det ikke lykkes her, må
jeg jo bare finde andre veje.

finn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-04-10 13:47

Cykelsmeden skrev:

> Jeg ser den mulighed at vi efter den øjeblikkelige situation hvor vi
> står i et skifte til unicode, har en fælles standard, hvor problemet er
> løst.

Det involverer systemer over hele verden. Det er på grund af
trægheden i den slags foretagender jeg har lagt mig fast på en
løsning der ikke giver nogen ulemper. Filnavne er ligegyldige.

--
Bertel