Mangler lidt hjælp til tydning.
Fra : FIEL

Dato : 10-04-10 13:04

Kære gruppe.

Jeg håber I kan hjælpe mig med at præcicere nogle oplysninger om min oldemor
Kirstine Christensen f. 16. marts 1844 i Veggerby sogn.

Kirkebogen for Aalborg amt, Hornum herred, Veggerby sogn, 1844, opslag 62 Nr
1

Under forældre læser jeg:

Uægte barn af pigen Ane Maria Olesdatter af Weggerby med udlagt barnefader
kniplingeforhandler? Hans Christian Rossen af Bedsted, Aabenraa amt. Er det
korrekt?

Kniplingeforhandler kan vist bekræftes af en folketælling fra Dorf Bedsted i
1845, hvor Hans Chritian Rossen på 26 år står beskrevet som Spitzenhändler
(aus Hausieren abwesend). Dette stemmer jo også ret fint med det amurøse
eventyr i Himmerland.

Jeg mangler også lidt blandt fadderne. Jeg læser:

Barnets moder og xxxxxxxx xxxxxxxx Inger Marie Olesdatter. Gaardmand Niels
Hjeds , xxxx Svendsen, Gaardmand og xxxxxxx Ungkarl? Christen Christensen i
Veggerby.

Og endelig under Anmærkningerne:

Moderen? xxxxxxx timånedersdagen? før fødslen? i Øster Hornum.

Jeg kan forresten heller ikke tyde dåbsdagen

Jeg håber, jeg har spurgt nogenlunde korrekt og beder om undskyldning for at
spørgsmålet blev så langt.

Med venlig hilsen

Leif Blindbæk

Fra : Arne Nielsen

Dato : 10-04-10 20:37

Den 10-04-2010 14:03, FIEL skrev:
> [...]
> Veggerby.
>
> Og endelig under Anmærkningerne:
>
> Moderen? xxxxxxx timånedersdagen? før fødslen? i Øster Hornum.

1844
16de Marty
Kirstine Christensen
Døbt i Kirken 2den Paaskedag
Uægte Barn af Pigen Ane Marie Olesdatter af Weggerby med udlagt
barnefader kniplingehandler Hans Christian Rossen af Bestedt (Bedsted),
Appenrade (Aabenraa) Amt.
Barnets Moder og hendes Søster Inger Marie Olesdatter. Gaardmand Niels
Hjeds, Chrs. Svendsen, Huusmand og Tjenestekarl Christen Christensen i
Veggerby.

Og endelig under Anmærkningerne:

Moderen tjente Timånedersdagen før Fødselen i Øster Hornum.

Venlig hilsen
Arne

--
E-mail: Fjern 0 i adresse ved direkte svar.
Hjemmeside/homepage: http://www.parken52.dk/