Født hvor
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-04-10 18:27

Jens Rasmussen gift med Ane Rasmusdatter

Tiset Kirke 1814/36 opslag 120 anden registrering i året 1818

Jeg kan ikke læse hverken gommens eller brudens fødested.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-04-10 20:06

Erik Ginnerskov wrote:
> Jens Rasmussen gift med Ane Rasmusdatter
>
> Tiset Kirke 1814/36 opslag 120 anden registrering i året 1818
>
> Jeg kan ikke læse hverken gommens eller brudens fødested.

Brudens fødested er vist Tander, kan gommen være fra Battrup?

Fra : Arne Feldborg

Dato : 11-04-10 15:23

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev Fri, 9 Apr 2010
19:27:26 +0200

>Jens Rasmussen gift med Ane Rasmusdatter
>
>Tiset Kirke 1814/36 opslag 120 anden registrering i året 1818

Har du fået svar på det.? Eller er mit bud:

Ungkarl Michel Nielsen af Batrup, 26 aar gammel, nu Gaardmand paa
Løjenkier[1] Mark.

Bondepige[2] Karen Pedersdatter af Ingerslev, 28 aar gammel.

Note:
[1]
Her stavet: Løijenkier eller Løÿenkier.

[2]
Lidt usikker på hvad der står, men hvis man kigger ned over siden mener
jeg det samme udtryk flere steder læses tydeligt som Bondepige.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-04-10 23:01

Arne Feldborg wrote:

> [...]
> Lidt usikker på hvad der står, men hvis man kigger ned over siden
> mener jeg det samme udtryk flere steder læses tydeligt som Bondepige.

Den er da vist smuttet for dig, kære Arne. Du har kigget på den anden
vielsesregistrering i året 1817. Det var anden registrering i året 1818, der
var i spørgsmål.

Og jeg er ret sikker på, at der for brudens vedkommende står:

Bondepige Ane Rasmusdatter af
Tander 26 aar gammel

Jeg er usikkerpå, hvad der står før gommens navn Jens Rasmussen og mellem
navnet og hans alder 35 Aar gammel.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 13-04-10 00:20

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev Tue, 13 Apr 2010
00:00:32 +0200

>Jeg er usikkerpå, hvad der står før gommens navn Jens Rasmussen og mellem
>navnet og hans alder 35 Aar gammel.

Ungkarl og Selveiergaardmand - må det være.

Bopælen er mere usikker. Børnene er født i Mustrup, hvor han også
stadigvæk bor i 1834. Men det er ikke sådan der står her.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-04-10 00:34

Arne Feldborg wrote:

> Ungkarl og Selveiergaardmand - må det være.

Ja, ungkarlen må jo stået eller andet sted der og gårdmanden har jeg fra
børnenes fødsel.

> Bopælen er mere usikker.

Hvordan vurderer du mit bud fra 9/4 kl. 21:06? Og hvilket sogn kan det høre
til i, Tiset eller Astrup? Jeg savner et kort, hvor sognegrænser kan
sammenholdes med landsbyernes placering.

> Børnene er født i Mustrup, hvor han også
> stadigvæk bor i 1834.

Det har jeg også fundet.

> Men det er ikke sådan der står her.

Enig.