Skift af gfx-kort hjalp ikke
Fra : Peter [5260]

Dato : 09-04-10 05:14

Hej,

Forleden var min PC'er pludselig med sort skærm.
Tjek skærmen på en anden PC: den var OK
Tjek en anden skærm på PC'en: stadig sort skærm (intet signal).
Jeg gik derfor ud fra, at grafikkortet var brændt af, og har netop
udskiftet det (det gamle var et ASUS GeForce 7500, det nye er et ASUS
GT240).
Til min rædsel er der STADIG intet signal fra kort til skærm!!
Fejlen må derfor ligge på bundkortet, men her stopper mine ideer.
Hvor skal jeg begynde at lede efter fejlen?
Nogle gode hints?
Bundkortet er et ASUS A8M2N-LA (2006/2007).

På forhånd tak
Peter

Fra : Peter [5260]

Dato : 09-04-10 05:26

On 9 Apr., 13:13, "Peter [5260]" <aktieanalyti...@gmail.com> wrote:
> [...]
> Hvor skal jeg begynde at lede efter fejlen?
> Nogle gode hints?
> Bundkortet er et ASUS A8M2N-LA (2006/2007).

Som supplement kan jeg fortælle, at alle eksterne kabler er tjekket
OK, og at maskinen starter normalt op (at dømme efter hd-aktiviteten).
//Peter

Fra : Mads

Dato : 09-04-10 19:48

On Fri, 9 Apr 2010 04:26:11 -0700 (PDT), "Peter [5260]"
<aktieanalytiker@gmail.com> wrote:

>Som supplement kan jeg fortælle, at alle eksterne kabler er tjekket
>OK, og at maskinen starter normalt op (at dømme efter hd-aktiviteten).
>//Peter

Men du får slet intet på skærmen ved opstart? Altså BIOS logo osv?

Fra : Peter [5260]

Dato : 09-04-10 16:27

On 9 Apr., 20:48, Mads <M...@nospam.nothanks.com> wrote:

> Men du får slet intet på skærmen ved opstart?  Altså BIOS logo osv?

Intet!
Alle skærme jeg sætter på, er sorte eller melder "No signal - check
cable".
Jeg lurer lidt på, om der er noget på MB'et, der styrer noget
videosignal, men der stopper min viden....
//Peter

Fra : Peter

Dato : 09-04-10 17:35

On 9 Apr., 20:48, Mads <M...@nospam.nothanks.com> wrote:

> Men du får slet intet på skærmen ved opstart?  Altså BIOS logo osv?

Nyeste udvikling i sagen:
Ved at gennemlæse HP's dokumentation på
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c00757531&tmp_task=prodinfoCategory&lc=en&dlc=da&cc=dk&lang=da&man_lang=en&product=3357116
fandt jeg ud af, at MB'et har onboard grafik med et ældre GeForce 6150
chipset. Altså - igang med at lave hul i kabinettet og slutte en
monitor til og vupti ... så er der billede på igen!!!

Det ændrer dog ikke ved, at PCIex-connectoren åbenbart ikke virker
mere, så grafikkortet spiller kun med 256mb...

//Peter

Fra : Mads

Dato : 10-04-10 10:05

On Fri, 9 Apr 2010 16:35:06 -0700 (PDT), Peter
<peter.konner@gmail.com> wrote:

> [...]
>
>Det ændrer dog ikke ved, at PCIex-connectoren åbenbart ikke virker
>mere, så grafikkortet spiller kun med 256mb...

Har du prøvet at slå onboard grafik fra i BIOS?

Det kunne måske få PCI grafikkortet til at virke igen.

Fra : Kenneth

Dato : 10-04-10 12:22

Mads wrote:
> Det kunne måske få PCI grafikkortet til at virke igen.

Det er også det jeg tænker. Måske endda lave en reset.
Der burde være en jumper til dette på bundkortet.

Med Venlig Hilsen
Kenneth

Fra : Mads

Dato : 10-04-10 12:36

On Sat, 10 Apr 2010 13:21:55 +0200, "Kenneth"
<kenneth_no_more_spam@not.working.invalid> wrote:

>Det er også det jeg tænker. Måske endda lave en reset.
>Der burde være en jumper til dette på bundkortet.

Jo, men så ryger den jo tilbage til fabriksindstillingerne og
så står den jo netop til onboard grafik.

Så skal man ihvertfald huske at slå onboard grafik fra igen bagefter.

Fra : Kenneth

Dato : 10-04-10 21:08

Mads wrote:
> Jo, men så ryger den jo tilbage til fabriksindstillingerne og
> så står den jo netop til onboard grafik.
>
> Så skal man ihvertfald huske at slå onboard grafik fra igen
> bagefter.

Derfor kan det godt være en fordel at gøre det.
Onboard skal slås fra uanset hvad.

Med Venlig Hilsen
Kenneth

Fra : Peter [5260]

Dato : 11-04-10 02:59

On 10 Apr., 11:04, Mads <M...@nospam.nothanks.com> wrote:

> Har du prøvet at slå onboard grafik fra i BIOS?
>
> Det kunne måske få PCI grafikkortet til at virke igen.

Hvis jeg slår onboard grafik fra i BIOS, og PCIe'en stadig ikke
virker, hvordan får jeg så slået grafikken til igen?
Så kan jeg jo slet ikke få kontakt til skærmen...
Jeg kan ikke umiddelbart finde en fysisk jumper til onboard grafik -
måske den samling af jumpere, der sidder i nederste højre hjørne (se
tidligere link), men jeg kan ikke finde noget dokumentation til
disse :-/

Mvh
Peter

Fra : Kenneth

Dato : 11-04-10 11:45

Peter [5260] wrote:
> Hvis jeg slår onboard grafik fra i BIOS, og PCIe'en stadig ikke
> virker, hvordan får jeg så slået grafikken til igen?

Ved at resette CMOS, så går BIOS tilbage til
standardindstillinger.

> Så kan jeg jo slet ikke få kontakt til skærmen...
> Jeg kan ikke umiddelbart finde en fysisk jumper til onboard
> grafik

Det var så også til at resette CMOS jeg tænkte på. :)

- måske den samling af jumpere, der sidder i nederste
> højre hjørne (se tidligere link), men jeg kan ikke finde noget
> dokumentation til disse :-/

HP beskriver forløbet fint her:

http://tinyurl.com/ycgy6kv

Med Venlig Hilsen
Kenneth

Fra : Ralph K

Dato : 12-04-10 00:15

Nu er det 3 eller 4 gang jeg ser det problem siden påske. Incl min egen.
Nøjagtigt samme fejl.
Kan der være tale om virus?
Virker underligt at så mange rammes af den type fejl stort set samtidigt.
Mange og mange...der er nok flere end os og dem jeg har kendskab til.

Ralph.

Fra : Bjarne K.

Dato : 12-04-10 09:22

"Peter [5260]" <aktieanalytiker@gmail.com> wrote in message
Hej,

>udskiftet det (det gamle var et ASUS GeForce 7500, det nye er et ASUS
>GT240).

Jeg ved ikke om det er nødvendigt på en Gt240, men kan du have glemt at
sætte et ekstra strømstik i det nye kort.

Det er normalt et 6 eller 8 pins stik.

Bjarne K.

Fra : Peter [5260]

Dato : 16-04-10 02:44

> [...]
> Hvor skal jeg begynde at lede efter fejlen?
> Nogle gode hints?
> Bundkortet er et ASUS A8M2N-LA (2006/2007).

Jeg skylder vist lige at fortælle slutningen på historien:

Tjekkede BIOS-opsætningen, og den stod til PCI-grafik (ikke PCIex
eller onboard), på trods af at jeg havde billede via onboard VGA-
stikket....
Efter ændring til PCIex i BIOS monterede jeg det nye grafikkort, og
sørme om det ikke virkede!!
Nu var der så ikke noget audio...!?!?...så ind i BIOS igen og slå det
til...så virkede det også.
Tilbage var så bare at få min nye wireless router til at holde
forbindelsen lidt længere end 5 minutter ad gangen, men det havde ikke
noget med BIOS'en at gøre

Det undrer mig så bare, at graphics og audio var blevet ændret i
BIOS'en...stor mystik!!
2 dage forinden havde der godt nok været et lille tordenvejr over
Odense, hvor bl.a. min gamle router stod af, men der er vist for meget
Stephen King over den sammenhæng )

En stor tak til alle bidragsydere i gruppen - SUPER!

//Peter

Fra : Mads

Dato : 17-04-10 00:04

On Fri, 16 Apr 2010 01:44:25 -0700 (PDT), "Peter [5260]"
> [...]

>2 dage forinden havde der godt nok været et lille tordenvejr over
>Odense, hvor bl.a. min gamle router stod af, men der er vist for meget

Næh, tordenvejret havde nok forårsaget en powersurge der
nullede din BIOS samtidigt med at den ristede din router.
Et lynnedslag i nærheden kan forårsage mange sjoove ting. :)

Fra : Ralph K

Dato : 17-04-10 20:21

Så er det jeg spørger....hvordan kom du ind i bios, når du ikke kunne få
billede til skærm?
Det er lidt svært at ændre i bios uden billede????

Fra : Kenneth

Dato : 17-04-10 20:34

Ralph K wrote:
> Så er det jeg spørger....hvordan kom du ind i bios, når du
> ikke kunne få billede til skærm?
> Det er lidt svært at ændre i bios uden billede????

Fordi skærmen viste billede når den var sat til
onboard video.

Med Venlig Hilsen
Kenneth