Forskellig stavemåde
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-04-10 22:55

Jeg har netop været ude for, at der er forskel i navnes stavemåde i
kirkebøger tilgængelig på arkivalieronline.dk i forhold til bøger opbevaret
i det pågældende sogn.

Online:
Karl Kristiansen

Lokalt:
Carl Christiansen

Da alle øvrige data er identiske, er jeg sikker på at det ikke er fejlopslag
det ene sted. Men er det almindeligt forekommende, at navne ikke staves ens
i to bøger, der skulle være at betragte som original og kopi?

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Aage Andersen

Dato : 08-04-10 07:50

> [...]
> det ene sted. Men er det almindeligt forekommende, at navne ikke staves
> ens i to bøger, der skulle være at betragte som original og kopi?

Jeg ser af og til forskellig stavemaade naar personen døbes, konfirmeres,
vies eller opføres i en folketælling. Det maa siges at være almindeligt. Jeg
betragter altid daabsnavnet som det "rigtige" men, hvis det staar
forskelligt i to kirkebøger, er der naturligvis et problem.

Aage

Fra : Arne Feldborg

Dato : 08-04-10 09:15

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev Wed, 7 Apr 2010
23:55:25 +0200

>kirkebøger tilgængelig på arkivalieronline.dk i forhold til bøger opbevaret
>i det pågældende sogn.

Fra 1812 føres alle kirkebøger af sikkerhedsgrunde i 2 eksemplarer. De
mange kirkebøger der var gået op i flammer sammen med præstegården var
den væsentlige grund.

Hovedbogen føres af Præsten og opbevares af ham, Kopibogen føres af
Kordegnen og opbevares af ham. Bøgerne sammenlignes en gang årligt, men
opbevares - "Aldrig en nat under samme tag"

Hvis du er nede i 1800-tallet kan du ikke være sikker på, at stavemåden
er ens i Hovedbog og Kopibog. I nyere tid burde der ikke være forskel.
Men det kan vel forekomme.

Feks. er hverken min egen bedsetfar eller hans tvillingebror indført som
født i kopibogen, men godt nok i hovedbogen.

Og jeg har et andet eksempel så sent som i 1940 hvor en afdød ikke er
indført i nogen af bøgerne. Han han havde dog ellers boet i sognet i 40
år og både præst og degn var med til begravelsen.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-04-10 13:37

Arne Feldborg wrote:

> [...]
> Kordegnen og opbevares af ham. Bøgerne sammenlignes en gang årligt,
> men opbevares - "Aldrig en nat under samme tag"

Et yderst fornuftigt tiltag. Jeg har været ude for, at en søgning blev
blokeret af en ildebrand.

> Hvis du er nede i 1800-tallet kan du ikke være sikker på, at
> stavemåden er ens i Hovedbog og Kopibog. I nyere tid burde der ikke
> være forskel. Men det kan vel forekomme.

I 1890'erne. En kontakt til kordegnen bekræfter, at man den gang ikke ved
føring af kontrabogen (oftest den, der er tilgængelig online) tog det så
nøje med Ch eller K i Christiansen. C eller K i Carl og d eller t i Peder.
Men juridisk er det hovedbogen - den hos præsten - der er gældende.

> Feks. er hverken min egen bedsetfar eller hans tvillingebror indført
> som født i kopibogen, men godt nok i hovedbogen.

Det er måske noget lignende, der er årsagen til, at jeg ikke online kan
finde et par mostre og en morbror.

> Og jeg har et andet eksempel så sent som i 1940 hvor en afdød ikke er
> indført i nogen af bøgerne. Han han havde dog ellers boet i sognet i
> 40 år og både præst og degn var med til begravelsen.

Hvis de to har været til stede ved begravelsen, kan de da i hvert fald ikke
påstå at være uvidende om dødsfaldet. Altså embedssjusk.