Fødselsdato ikke læselig
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-04-10 20:35

Ingeborg Jensdatter, døbt 27. maj men født hvornår?

Århus Amt, Ning Herred, Tiset Sogn Kirkebog 1814/36 opslag 61 punkt 5

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : RUPO

Dato : 05-04-10 01:53

On 4 Apr., 21:35, "Erik Ginnerskov" <erik.ginners...@live.dk> wrote:
> Ingeborg Jensdatter, døbt 27. maj men født hvornår?
>
> Århus Amt, Ning Herred, Tiset Sogn Kirkebog 1814/36 opslag 61 punkt 5

> [...]

Så vidt jeg umiddelbart kan se står der den 30 Marts Kan du ikke prøve
Bauers kalender og se om det er en søndag Det er helt sikkert, at der
står marts, og hvis du ser på datoen ovenover står der den 23, altså
må det være mellem den 23 og 31 marts..
venlig hilsen
Ruth Pedersen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-04-10 15:31

RUPO wrote:

> Så vidt jeg umiddelbart kan se står der den 30 Marts Kan du ikke prøve
> Bauers kalender og se om det er en søndag

30. marts 1821 var en fredag. Men hvorfor skulle det være en søndag? Børn
bliver da født på alle ugedage.

> Det er helt sikkert, at der
> står marts, og hvis du ser på datoen ovenover står der den 23, altså
> må det være mellem den 23 og 31 marts..

Den er jeg med på så langt som at det er efter 22. marts (to fødsler samme
dag er ikke en umulighed - heller ikke i et lille østjysk landsogn i starten
af 1800-tallet) og før 1. april (måneden er tydeligt ikke april).

Jeg har foreløbig registreret: "f. ult.mar. 1821".

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 05-04-10 15:58

"Erik Ginnerskov" skrev bl.a
> [...]
> starten af 1800-tallet) og før 1. april (måneden er tydeligt ikke april).
>
> Jeg har foreløbig registreret: "f. ult.mar. 1821".

Det er godt nok en dårlig kopi; men mon ikke der står:
Fød 31te Marts og hiemmedøbt 1 April

Mvh
Svend-Erik Lindberg

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-04-10 19:06

Svend-Erik Lindberg wrote:

> Det er godt nok en dårlig kopi; men mon ikke der står:
> Fød 31te Marts og hiemmedøbt 1 April

Og datoen 27. Maj i første kolonne på højre side?

Fra : Svend-Erik Lindberg

Dato : 05-04-10 21:01

"Erik Ginnerskov" skrev:

> Og datoen 27. Maj i første kolonne på højre side?
>
> --
Ja, jeg tyder også "dåbens publikations dato" til 27. maj.

Mvh
Svend-Erik Lindberg

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-04-10 19:36

Svend-Erik Lindberg wrote:

> Ja, jeg tyder også "dåbens publikations dato" til 27. maj.

Hvad menes der så med "dåbens publikation", hvis det ikke er dåbsdatoen?

Fra : baskholm

Dato : 07-04-10 01:51

On 6 Apr., 20:36, "Erik Ginnerskov" <erik.ginners...@live.dk> wrote:
> Hvad menes der s med "d bens publikation", hvis det ikke er d bsdatoen?
>
> --
> Med venlig hilsen
> Erik Ginnerskovhttp://ginnerskov.dk-http://html-faq.dk

Det betyder fremstilling i kirken, efter hjemmedåben.

Børge Askholm ;

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-04-10 21:33

baskholm wrote:

> Det betyder fremstilling i kirken, efter hjemmedåben.

OK, jeg er med.